100 liter. L. Ocellatus.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    100 liter. L. Ocellatus.

    Jaha, akvarium kan man ju inte ha för många av - både stora och små!
    Jag har ju i min 960-tråd ofta filmat de mycket trevliga Lamprologus Ocellatus och känner nu att de får flytta till ett mindre kar på 100 liter. Anledningen till detta är att de är mycket lekbenägna men inte riktigt får någon ro då det vimlar av Jullar, Troffar och framför allt Gracilis. De leker konstant men de små ynglen blir inte långvariga främst på grund av att Jullarna är där och nappar åt sig dom hela tiden.
    Jag tänkte låta Ocellatusarna gå helt själva i det nya karet och sedan dokumentera lek och yngelvård här i denna tråden.
    Det är ju många som är sugna på Ocellatusar eller liknande snäcklekare, så det kan ju vara kul att se både bilder och filmer på dessa när de donar runt.

    Sagt och gjort, jag köpte ett litet 100-liters Aqua-El med tillhörande lysrörsramp och möbel.
    Idag har jag bara slängt i lite fin sand och fyllt upp karet. Inom de närmaste dagarna skall jag inreda med snäckor och lite stengrottor samt klippa till underlaget som karet står på.
    Jag återkommer löpande med nya inlägg allteftersom karet utvecklar sig!
    Bifogade filer
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #2
    Så börjas det igen, ännu en toppen tråd!!!

    Jag ser fram emot utvecklingen av detta! Det lär nog bli lika häftigt som 960-baljan fast i miniformat!

    Lycka till!
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      #3
      riktigt najs ju!
      Ska bli kul att få följa dina iaktagelser när dom leker och hur dom kommer överens.

      En sak som jag tänker på nu är, vad ska ersätta Ocellatusarna i 960liters baljan?
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Japp, Boys! Vi får hoppas att det blir intressant i tråden - det gäller bara att ligga på och fota/filma så fort det blir lite action!

        Vad som blir i 960-baljan får vi se lite längre fram. Först skall snäckorna ut och sedan skall jag "scejpa" lite till med ytterligare sten, framför allt för troffarnas skull - jag vill nämligen se dessa komma till sin rätt lite bättre. Jullar och Gracilis är ju inget bekymmer - men någonting spännande skall det väl bli vad det lider!

        Kommentar

        • 127bubbel
          • March 2007
          • 1133

          #5
          Ja, dom kommer säkert trivas där i mats. Idag har jag haft en svettig dag med karet, det har varit en sådan dag där man får lust att lägga ner med akvarium. Köpte 4 st ungdjur utav dubiosi för ett tag sen, och idag fick jag ta upp 2 st som Helianthusen som var halvdöda som Helianthusen stressat ihjäl, så nu finns det bara 1 dubiosi kvar i den gruppen, den får flytta till den stor lekgruppen. Samtidigt bestämmer jag mig för att byta vatten och när det är gjort så skall jag starta pumpen, då händer det inte ett skit! Får halvpanik då det simmar en massa ungar i karet, och vad gör man utan ett filter? Det hela har dock slutat lyckligt då jag efter många om och men fått igång filtret, vet inte vad som var fel, men det brummar lite väl mycket tycker jag och jag är livrädd för att det skall stanna i natt när det är släckt, men jag får hoppas på att det håller nu.

          En riktigt jobbig dag alltså.

          Lycka till med ditt nya kar mats!

          MVH/Freddan

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Oh, Man... Det är jag som skall önska dig lycka till!

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av 127bubbel
              Ja, dom kommer säkert trivas där i mats. Idag har jag haft en svettig dag med karet, det har varit en sådan dag där man får lust att lägga ner med akvarium. Köpte 4 st ungdjur utav dubiosi för ett tag sen, och idag fick jag ta upp 2 st som Helianthusen som var halvdöda som Helianthusen stressat ihjäl, så nu finns det bara 1 dubiosi kvar i den gruppen, den får flytta till den stor lekgruppen. Samtidigt bestämmer jag mig för att byta vatten och när det är gjort så skall jag starta pumpen, då händer det inte ett skit! Får halvpanik då det simmar en massa ungar i karet, och vad gör man utan ett filter? Det hela har dock slutat lyckligt då jag efter många om och men fått igång filtret, vet inte vad som var fel, men det brummar lite väl mycket tycker jag och jag är livrädd för att det skall stanna i natt när det är släckt, men jag får hoppas på att det håller nu.

              En riktigt jobbig dag alltså.

              Lycka till med ditt nya kar mats!

              MVH/Freddan

              Hoppas att det ordnar sig! Du får väl ta en tripp till zooaffären och skaffa en ny imorgon, jag håller tummarna hela natten för att det ska gå bra
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Det tog några dagar mer än vad jag trodde, men jag har haft så jädra mycket annat att göra. Iallafall så inredde jag Ocellatuskaret idag, lite snäckor och ett litet stenröse. Det är kul just med denna typ av ciklider då de inte behöver så mycket spejs och inredning - det går ganska lätt att köra igång ett kar.
                Jag var dock lite orolig för hur jag skulle få ur de åtta Ocellatusarna från 960-karet, men det gick som en dans. Jag tog lite mat i vänsterhanden, mellan fingrarna, och duttade lite vid ytan - Ocellatusarna kom genast upp för att kolla och då nappade jag upp dom med håven. Åtta gånger svepte jag till med håven, så var det klart.
                Jag fyllde det nya lilla karet med vatten från det gamla - så det var bara att slänga i dom.
                Här är en filmsnutt bara någon minut efter det att dom kom i karet. Jag tror att det hela skall gå bra för dom började kolla in sina snäckor direkt.
                Det här är verkligen intressanta och trevliga ciklider - och nu skall jag försöka dokumentera så mycket det bara går av revirfajter, lek och yngelvård!

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  #9
                  ser bra ut Mats
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

                    #10
                    japp dom verkar trivas trotts att dom blivit nerflyttade från "pentosen" till 2-rumman *haha*
                    Diskus

                    Kommentar

                    • 127bubbel
                      • March 2007
                      • 1133

                      #11
                      Dom såg redan ut att stormtrivas.

                      MVH/Freddan

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Härligt att ni tycker det verkar bra!
                        Det tog ju inte speciellt lång tid för dom att sätta igång förberedelser för lek - och det är ju detta som är så jädra kul Ocellatus.

                        På snutten ser vi en hona som grejar med att få snäckan i position - hon puttar på den med munnen och gräver vid sidan om för att underminera snäckan. Jag tog ett parfilmbitar på ett par som också tycks vara på hugget. Honorna får ju en mörk, violett dräckt när de är sugna och det syns ganska tydligt här.

                        Kommentar

                        • Raskens
                          • April 2006
                          • 933

                          #13
                          Ja jisses helt underbara.
                          Tänk vad sånna filmer skapar ett vill ha begär.
                          Agneta
                          Agneta

                          Kommentar

                          • felix_ragnar
                            • August 2006
                            • 1424

                            #14
                            Säger som Raskens, man får verkligen habegär. Kommer följa tråden med nöje
                            Man kan aldrig veta för mycket, bara för lite.




                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              #15
                              Det har gått lite mer än ett dygn - och jädrar vilken action det är i karet. Det är så otroligt intressant och spännande att sitta och kolla på de här rackarna. Det grävs och donas precis hela tiden. Man ser på honornas lek-lockande, att de faktiskt har en del gemensamt med sina avlägsna kusiner Palettcikliderna. De böjer på kroppen och skakar precis som paletterna gör - även lekdräckten är liknande, fast inte lika intensiv.
                              Jag har idag adderat lite mer sten i röset, då de gärna faktiskt uppehåller sig bland grottorna lite då och då. Röset fungerar också bra som avdelare så att hanarna inte slåss hela tiden utan får lite annat att tänka på ibland.

                              Här är en liten film;

                              Kommentar

                              Arbetssätt...