Projekt Jobb-akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Projekt Jobb-akvarium

    Jag kommer fylla på med bilder och beskrivningar av "mina" akvarier som jag skall sköta på mitt jobbs bekostnad. Jag jobbar som elevassistent på en gymnasiesärskola i västsverige.

    Bakgrunden är att vi äntligen fick vårt hus renoverat, och då passade vi på att "beställa" ett hål i väggen som vi skulle bygga in ett akvarium i, problemet var bara att det blev ett helt annat hål än det jag tänkt mig,med ett fönster insatt, så nu blir det två akvarier på höjden istället. Bakom den vägg vi skall bygga in dem i så finns det en städskrubb, med vatten och golvbrunn, så det är alltså perfekta förutsättningar för att det skall kunna skötas om på ett smidigt sätt, samtidigt som det kommer få vara ifred för klåfingriga personer.

    Jag har tänkt mig ett akvarium med karaktär av "sällskapsakvarium", med lite levandefödare, malar och annat snällt, och det andra med lite mer aggressiva fiskar, antagligen några olika ciklider och lite tetror, samt lite malar där också.
    Men vi får se hur det blir till slut.

    Just nu har vi fått bort fönstret och börjat bygga hyllan, men det går trögt, vi har bara några få lektioner i veckan och nu har vi haft mycket sjukdomar bland personalen, min kollega som hjälper mig att bygga hyllan tillsamans med våra elever har varit sjuk i två veckor, så hyllan blir inte klar förrän efter jullovet, i januari någon gång (kan man ju hoppas i alla fall), planen var att akvarierna och hyllan skulle varit klara nu med inredning, växter, belysning och filter, så att vattnet kunde mogna ordentligt över jullovet, men nu hoppas jag istället att det skall kunna vara helt klart till sportlovet i vecka 8 ungefär.
    Vad är det man säger, den som lever får se?????
    Senast redigerad av tummen; 05 February 2008, 23:11.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Sedan är det ju inte heller fel att det nära skolan finns en fin fågeldamm där vi kommer kunna fånga levandefoder, så mycket vi vill och behöver.

    För er som vill göra tillvaron för era fiskar lite roligare rekommenderas lite "håvande" varmt. Periodvis finns det hur mycket DAFNIER och CYKLOPS som helst, och man kan även fånga ganska hyfsat med vita mygglarver och sporadiskt med dagsländelarver. Mums för fiskarna alltså....
    Senast redigerad av tummen; 05 February 2008, 23:13.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Lycka till! Ett trevligt och bra projekt!
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #4
        Ursprungligen postat av MattiasL
        Lycka till! Ett trevligt och bra projekt!
        Ja visst är det.
        Pumpar/filter till akvarierna är inköpta och det blir två Fluval 205 ytterfilter, fick oerhört bra pris på dem och akvarierna. Men nu är det snart lov och jag kommer vara ledig från jobbet ganska länge, så uppdateringar kommer, senast i Januari.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          #5
          Ursprungligen postat av MattiasL
          När ska IKEA bygga möbelakvarier för folket?
          Eller bara bänkar som håller för akvarier?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Nu när julen är över så kommer det snart lite mer info om detta projekt.....
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              #7
              spännande projekt faktiskt.
              Tror det kan vara bra för ungdomarna att få koppla av och kika lite på akvarierna. Sen att dom är delaktiga tycker jag är skit bra
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • patriksg
                • May 2007
                • 1705

                #8
                Ska bli kul att följa detta!! Även se på alla bilder som kommer sen??
                Mvh Patrik

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av fredd
                  spännande projekt faktiskt.
                  Tror det kan vara bra för ungdomarna att få koppla av och kika lite på akvarierna. Sen att dom är delaktiga tycker jag är skit bra
                  Får bara hoppas att ingen får ett "bryt" och att akvarierna då får ta smällen, det går rätt hett till här ibland, (men det skall det också få göra) men det akvarium vi testade med förut fick i alla fall vara ifred, så jag har gott hopp om att även dessa skall få "överleva".....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Ja här kommer då lite bilder på hur det stegvis har gått framåt med bygget av hylla. Mer bilder kommer snart.


                    Klicka på bilden för större version

Namn: S6000002.JPG
Visningar: 1
Storlek: 450,8 KB
ID: 2099162

                    Akvarierna nylevererade, om man tittar noga kan man se ytterfiltren i det undre akvariet.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: S6000003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,0 KB
ID: 2099163

                    Hyllan innan den var färdigbyggd, hyllplanen saknas.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: S6000004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,4 KB
ID: 2099164

                    Utsidan av väggen, där akvariernas framsida kommer att vara.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: S6000026.jpg
Visningar: 1
Storlek: 75,7 KB
ID: 2099165

                    Akvarierna på plats, men ännu med emballaget på.

                    Det som saknas nu är "bara" all inredning, akvarierna skall ställas på plats ordentligt, fyllas med vatten, filtren skall igång, belysning, fiskar skall väljas noggrant, en "ram" kring utsidan av akvarierna, en bakgrund till båda akvarierna.....Puh! Det ÄR en hel del kvar märker jag.....
                    Senast redigerad av tummen; 05 February 2008, 15:27.
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Idag tog vi bort skivan utanpå akvarierna,, ställde dem till rätta, fyllde på C:a 75% vatten i dem och lyckades (till slut) få igång filtret till det ena akvariet. Tänk vad lätt det blir när man läser instruktionerna och sedan också GÖR som det står där....(det är två FLUVAL 205).

                      På måndag kommer det förhoppningsvis fler bilder, eller åtminståne EN bild till. Sedan skall jag köpa grus, inredning och annat så vi kan skaffa fiskar till efter sportlovet v.8.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • patriksg
                        • May 2007
                        • 1705

                        #12
                        Härligt att se =) Tycks inte se hur stora karen är??
                        Mvh Patrik

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          #13
                          jag chansar på nått mellan 150liter och 375liter hehe
                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • tummen
                            • March 2005
                            • 5199

                            #14
                            Ursprungligen postat av fredd
                            jag chansar på nått mellan 150liter och 375liter hehe
                            Rätt svar är ungefär 160 liter. Yttermåtten är 95*40*40 cm.
                            Jag fick anpassa akvariestorleken efter det hål som blev efter att vi lyfte ut fönstret. Då blev det två akvarier på höjden istället för ett på längden som jag tänkte från början. Gilla läget liksom.......
                            Senast redigerad av tummen; 11 February 2008, 19:45.
                            Thomas "tummen" Wallén

                            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                            Kommentar

                            • danneregner
                              • October 2006
                              • 1347

                              #15
                              sna ni sätta nått för mällanrummen mellan karen så de inte syns utifrån den?
                              Diskus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...