drömmen blev verklighet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #46
    Ursprungligen postat av jarecki68
    tackar tackar det skulle gå ett del till ,till vänster men jag har saboterat den totalt sen undrar jag också lite om kork kan påverka vatten kemisk .
    Det är som du säger man måste testa sig fram
    kork ger inte ut något giftigt, tror dock att det gör vattnet lite surare som vanliga rötter i och med det ruttnar med dtiden, men det tar en välldanstid, men som han övan för mig sa (kommer inte ihåg namnet på han) så silikona fast den eller pressa den då den har en väldigt stor flytförmåga, skulle tro det flyter lika bra som frigolit.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • jarecki68
      • September 2005
      • 453

      #47
      Ursprungligen postat av matlo
      kork ger inte ut något giftigt, tror dock att det gör vattnet lite surare som vanliga rötter i och med det ruttnar med dtiden, men det tar en välldanstid, men som han övan för mig sa (kommer inte ihåg namnet på han) så silikona fast den eller pressa den då den har en väldigt stor flytförmåga, skulle tro det flyter lika bra som frigolit.
      tack Oliver för tipset detta med flytförmåga jag vet, måste hitta på bra lösning så länge så är detta bara test skulle gerna köpa nåt som är färdigt men det finns inte så mycket att välja på .
      jarecki

      Kommentar

      • jarecki68
        • September 2005
        • 453

        #48
        Ursprungligen postat av Guppy_nisse
        Jag tror inte det ska påverka vattnet med tanke på att det finns så många som har det i sina akvarium.. Men du får nog silikona något såpass med tanke på att det är en jäkla flytförmåga i kork...
        Tack Tobias missade dit svar kanske packa dom med någonting för att dom är runda och tomma inuti sand eller nåt ? och sen silikana.
        jarecki

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          #49
          Ursprungligen postat av jarecki68
          Tack Tobias missade dit svar kanske packa dom med någonting för att dom är runda och tomma inuti sand eller nåt ? och sen silikana.
          Jag gjorde en sökning på nätet där jag hittade lite intressant text ang kork.. Läste bla att kork avger sig en hel del humus färgning och att kork tappar flytförmågan efter ett tag då det har sugit i sig vatten.. Men det bästa vore ju som sagt i början iallafall att ha något som ger extra kraft att hålla nere det i början.. Läste även att kork kan sänka Ph en hel del, men det släpper efter ett tag... Bara lite intressant info som jag råkade snubbla över.. Kanske är till någon hjälp iallafall..
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          • jarecki68
            • September 2005
            • 453

            #50
            Ursprungligen postat av Guppy_nisse
            Jag gjorde en sökning på nätet där jag hittade lite intressant text ang kork.. Läste bla att kork avger sig en hel del humus färgning och att kork tappar flytförmågan efter ett tag då det har sugit i sig vatten.. Men det bästa vore ju som sagt i början iallafall att ha något som ger extra kraft att hålla nere det i början.. Läste även att kork kan sänka Ph en hel del, men det släpper efter ett tag... Bara lite intressant info som jag råkade snubbla över.. Kanske är till någon hjälp iallafall..
            Ett stor tack Tobias nu kan jag sova lugnt ,det med ph gör inget jag ska ha fiskar som gillar lite lägre Ph sa det är ok tack tack
            jarecki

            Kommentar

            • NULL
              • August 2007
              • 45

              #51
              Ett tips för er som lyckas strula till räkningen då och då: Räkna i decimeter, så får du det i liter direkt.
              "Korruption kommer från latinets corruptio och betyder "fördärvat tillstånd, förfall eller bestickning". Med korruption som juridisk term avses missbruk av förtroendeställning till egen vinning..."

              Kommentar

              • jarecki68
                • September 2005
                • 453

                #52
                Ursprungligen postat av NULL
                Ett tips för er som lyckas strula till räkningen då och då: Räkna i decimeter, så får du det i liter direkt.
                Ok Anders du menar det med akva liter i början av tråden.
                jarecki

                Kommentar

                • jarecki68
                  • September 2005
                  • 453

                  #53
                  Jag tror att jag kommer lägga ner det med ( ett träd som är nedsänkt i vattnet)Det ser ut mer som det passar i terrariet än i akvariet .KANSKE PANGEA RÖTER http://www.aquarium-background.com/catalogue.asp dom är ganska fina fast minus för priset.
                  Många funderingar det är det som är roligaste med detta hobby.
                  Bifogade filer
                  Senast redigerad av jarecki68; 19 August 2007, 11:06.
                  jarecki

                  Kommentar

                  • Guppy_nisse
                    • April 2003
                    • 641

                    #54
                    Ärligt talat så känns det som att det passar in där i hörnet... Men det är ju ditt akvarium, så ditt beslut..
                    Och funderingar kan man få sig många.. Jag vet inte ens själv hur jag ska inreda mitt kar när det är klart..
                    Ska man ha rötter, vart å sånna fall, stenar, hur mycket, placering, växter... jisses!
                    //Tobias
                    DIY Is The Shit!
                    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                    Kommentar

                    • jarecki68
                      • September 2005
                      • 453

                      #55
                      Ursprungligen postat av Guppy_nisse
                      Ärligt talat så känns det som att det passar in där i hörnet... Men det är ju ditt akvarium, så ditt beslut..
                      Och funderingar kan man få sig många.. Jag vet inte ens själv hur jag ska inreda mitt kar när det är klart..
                      Ska man ha rötter, vart å sånna fall, stenar, hur mycket, placering, växter... jisses!

                      Ju det sant det är mycket man funderar och ibland är det svart att bestämma sig.
                      själv ska jag villa några dagar utan att tänka på akva detta brukar hjälpa mig att rensa mina tankar och komma på nya lösningar och ide.
                      PS:
                      bli kul att se din akva ner den kommer att vara färdig håller tummarna
                      jarecki

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        #56
                        Ursprungligen postat av jarecki68
                        Ju det sant det är mycket man funderar och ibland är det svart att bestämma sig.
                        själv ska jag villa några dagar utan att tänka på akva detta brukar hjälpa mig att rensa mina tankar och komma på nya lösningar och ide.
                        PS:
                        bli kul att se din akva ner den kommer att vara färdig håller tummarna
                        Jag vet hur det kan vara...! Jag får köra den metoden själv ibland... Helt plötsligt så ploppar något upp i huvudet som man bara måste testa.. Hoppas iallafall att du kommer på en lösning som du blir nöjd med.. Vilket jag säkert kommer kommentera när jag tittar in här.. Ska bli skoj att se när du puttrar igång din stora balja också..
                        Jag åker för övrigt till Göteborg idag och kommer hem i morgon igen.... Då åker dom första 50L ner i baljan..
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        • jarecki68
                          • September 2005
                          • 453

                          #57
                          Ringde precis till affären angående mitt akvarie bänk tyvärr så måste jag vänta två veckor till har väntat nu i sex veckor (De har ej hunnit ikapp efter semester )
                          jarecki

                          Kommentar

                          • fredd
                            • February 2007
                            • 3360

                            #58
                            hehe fan va segt:P
                            www.frfoto.tk

                            Kommentar

                            • jarecki68
                              • September 2005
                              • 453

                              #59
                              Fotfarande ingen bänk kanske nästa vecka?? jag har väl hoppas på det
                              varit idag rund lite kollat om det finns nånting som skulle passa till min akva.
                              Köpte lite "Dark wood"och beställde ett rot st.XXL.
                              Tänkte mig sånt som liknar träd som förgrenar sig vid bottten lite som btn amazonas .
                              Nästa väcka på tisdag eller torsdag ska jag ha svar om det över huvudtaget går att få tag i ett sånt rot hos grossisten.
                              Den är ganska viktigt för mig för att jag vill blanda fintk.. sand med lite grövre råda sand 1-3 mm vi säger från vänster ska det finnas fintk.. sand som blandas med grövre ju längre till höger man kommer och det är just där som detta rot kommer in i bilden den ska dela eller hålla balans så att dom två "fintsand och grövre rådasand"blandas inte för mycket mest fintk.sand på vänster och mest grövre på höger .
                              .
                              jarecki

                              Kommentar

                              • jarecki68
                                • September 2005
                                • 453

                                #60
                                Händer inte så mycket men ändå tänkte jag uppdatera med lite nya bilder.
                                Har skaffat några nya invånare till blivande SA och CA akva...och som vanligt testat ny inredning(dark wood och lite annat)
                                väntar faktiskt till tisdag angående xxl roten som jag beställde det är 50-50%
                                att det finns just sådant som jag vill, jag har säkert kompromissa på den punkten.

                                Några bilder
                                först mina nya invånare

                                bild 1 Geophagus sp.Tapajas orange head (4st cirka 10-12cm)väldigt fina färger en hane och tre st honor(hane på bilden )

                                bild 2 hane och hona G.sp.Tapajas.

                                bild 3 Thorichthys meeki (köpte 2st hanar tyvärr så hade de inga honor i sammastorlek cirka 10 cm).

                                bild 4 båda är hanar på bilden.

                                bild 5 test med grus (delad h.fint sand v.sida råda sand 1,2-2 mm)tanken bakom är att kolla om den inte blandas samman och se vilken av dom fiskar tycker mest om eller gräver mest i.

                                bild 6 dark-wood (under inkörning )

                                bild 7,8,9,10,11(testar lite olika alternativ med inredning)

                                det är bara test
                                Bifogade filer
                                jarecki

                                Kommentar

                                Arbetssätt...