960-lit. Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    960-lit. Tanganyika

    Jag har närt en dröm under ganska många år. Att efter ett antal ganska små kar på runt 200-300 liter med Tanganyikaciklider, öka på volymen ett uns och slå till på ett 960-literskar.
    Sagt och gjort! I våras beställde jag en aluminiumbenställning och ett kar nere i zooaffären där jag brukar handla. Jag beställde även en BTN-bakgrund och valet föll faktiskt på den som heter "Malawi" som jag tyckte hade en lite mer intressant struktur än den modell som kallas "Tanganyika".
    Det blir ett filter bakom bakgrunden. Pumphuvudet som jag till slut valde är ett AquaClear 70 som pumpar 1 500 liter i timmen. Jag hade hemma den större modellen som pumpar dubbelt så mycket men det blev för mycket drag i vattnet, så jag switchade till den mindre.
    Jag hade tänkt att initialt göra det oerhört lätt för mig och låta lite "prinsessor", multisar och ett antal Julidochromis-varianter få starta ut i karet. Sedan får vi se vad det blir...

    Projektet har precis tagit sin början men jag tänkte att det kanske kan vara kul att kolla lite bilder på de första stegen.

    Bilderna;
    1. Benställning.
    2. Benst. brevid 588-litaret.
    3. 960-leverans.
    4. 960 på plats.
    5. Testfyller.
    6. Fyllt.
    7. Bakgr.
    8. Bakgr.
    9. Bakgr.
    10. Inpassning.
    11. Inpassning.
    12. Bakgr, Silicon.
    13. Bakgr. Silicon. Grus.
    14. Bakgr. Raster. Grus.

    Om ni tycker det är intressant och kul så tänkte jag fortsätta med lite bilder på inredning och fisk senare i tråden.
    Bifogade filer
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Skall bli kul att kolla.
    Hur många raster har du satt in - ser bara 1 st och tycker definitivt att du skall ha 2
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Likewise, Kjell!
      Jag är inne på din "källar"-tråd och tittar till ditt projekt titt som tätt också!

      Edit, Ja, jag fick med mig två raster, dunkar nog dit det andra också!

      Kommentar

      • Vic
        • November 2006
        • 1533

        #4
        Kommer att följa tråden, helt klart!
        Du skulle satsa på endast små fiskar om jag inte minns fel?
        Mvh Viktor


        Apistogramma för hela slanten!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Jo, jag hade tänkt det. Vi har ju snackat lite i en tråd om hur fränt det är med smått i stort, sååå... så får det bli!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            har längtat faktist att få se detta projekt gå framåt, läste om det nånstans för längesen och har tänkt på det flera gånger. En dröm för mig är också något stort kar med tanganyika !
            Lycka till med allt
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              åhh! blir så avundsjuk ju! vill med ha ett stoort kar!

              kommer nog bli skitsnyggt med små fiskarna! dock tycker jag att du kunde kört SA istället!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Fredde L
                • October 2006
                • 241

                #8
                Ska bli riktigt kul att följa ditt projekt. Är inne på TA också men i mycket mindre skala...
                Mvh//Fredrik


                Kommentar

                • Hans.Lindaker
                  • April 2006
                  • 1837

                  #9
                  Kul att du äntligen kommer igång
                  Antar att jag inte behöver säga detta när det gäller dig men var inte blyg med bilder

                  /Hans
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                  Kommentar

                  • Intercepter
                    • January 2006
                    • 962

                    #10
                    jag hade kört med fler raster så du kan sätta rediga pumpar bakom bakgrunden, satte själv 2 i min bakgrund men med de pumparna jag ville ha i så pumpade de fram vattnet fortare än vattnet hann rinna bakom igen så det gick inte fick sänka pump volymen ,pumpar idag 3500l/h med 2 raster

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      #11
                      Aahh, kul att ni verkar vara på hugget att kolla in hur det blir. Jag har ju en ganska klar bild i skallen hur jag vill att det skall se ut, men jag vet att inredningsprojektet kommer att ändra sig i samma sekund som jag sätter i första stenen.

                      Smurfmats! Visst, jag hade SA-funderingar ett tag men jag tycker att 60 cm är för lågt. 960-burken har ju måtten 200x60x80. Djupet på 80 cm är ju ganska malligt, men skulle jag köra SA i det så vill jag nog uppemot iallafall 70-75 cm. Och de höjderna har jag ju i mitt andra 588-literskar (som står brevid det nya och ser pyttelitet ut, Ansjo sa att det ser ut som ett yngelkar...) som Discusarna går i nu. När T-karet är hyfsat klart skall "Project Discus" sättas igång med lek-kuber och en "börjafrånbörjan"-vända i Discuskaret, där det skall bli så naturtrogna "hängande" rötter o.dyl. som det bara går. Men jag återkommer till detta.

                      Intercepter! Jag är med dig på vattenblåset och hade hemma ett förjävla grymt pumphuvud - men det blev helt enkelt för mycket drag så jag valde det lite mindre. Ett raster till tar ju två minuter att sätta dit. Jag skall ha små och många fiskar i karet, dessa kommer att max bli runt 10 cm, och jag vill att de skall kunna kryssa runt över stenpartierna i en "cool breeze" om du är med mig?


                      När det gäller inredning så har jag hårdstuderat, på nätet (YouTube-filmer från själva sjön), i gamla Tanganyikaböcker (från biblan) och på säkert hundratals websidor som beskriver, i både text och bild, hur det verkligen ser ut där t.ex. prinsessorna, jullarna och multisarna lever. Det handlar om ganska många meter under utan och en del lever ju på 30-40 meters djup. Det handlar inte sällan om gränsen mellan sandbotten och klippstrukturer som är mycket vidsträckta. Även om lekplatserna i stensprickor och grottor är relativt små så är reviren dock mycket större.
                      Detta går inte att återskapa trots att karet är hyfsat stort. Så man får tänka på ett annat sätt.
                      De flesta av er är ju insatta i hur man bygger stenstrukturer men jag ser ibland frågor om råd hur man skall/bör tänka så jag tänkte beskriva hur jag skall förvandla en ganska liten spejs, som detta karet ändå är, till ett dolt, större stensystem.

                      Om man tänker sig ett kar med mycket stenar i, så förstår man att dessa tar mycket utrymme i stenvolym. Därför tänker jag bygga på ett sådant sätt att det blir mycket vattenvolym, dolt i stenstrukturerna. Utanpå kommer det att se kompakt ut, men inuti kan vi tänka "sweicherost".

                      När man bygger stengrottor tänker man ofta stora stenar i botten, mindre uppepå. Gör man dock tvärtom kan man skapa nästan som en bikupa, en hel värld "underground" istället.
                      Jag kommer att börja med små frigolitskivor, just bara under grundstenarna, som kommer att vara ganska flata och små. Dessa kommer jag att i stort sett täcka botten i karet med, i ett mosaikmönster, som i sitt första lager kommer att bjuda på massvis av korridorer. När jag gjort första lagret täcker jag detta med sand (så att de med nöje kan utforska och gräva undan "bottenvåningen"). Sedan fortsätter jag att lägga liknade mosaiklager, men förskjuter stenläggningen så att tak bildas över korridorerna o.s.v. i lager på lager.
                      På detta sätt bildas en hel undre värld som kanske bara höjer sig någon eller några decimetrar, täckt delvis av sand. Sedan kan man börja lägga större stenpartier ovanpå och bygga upp de klipp-partier som de tycker om att ströva på. Dessa kommer också att innehålla massvis av prång, grottor, springor, sprickor och håligheter att vara på och i.
                      För Multisarnas del avdelar jag en eller två "vikar" i stensättningen som fylls med sand som de kan gräva ostört i.

                      Jag skall försöka att i bilder dokumentera detta bygge så gott det går. Det kommer kanske att ta lite tid, och det kommer troligtvis inte bli som jag har tänkt mig från början... men va fan, den som väntar på nåt gott - väntar alltid för länge!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #12
                        Ja, fa fan, det är inte så mycket action i denna tråd, så det gör väl inget om jag lägger in några bilder till...

                        Bara ett stenkast (hähä) från där jag bor finns en backe med hur mycket fin sten som helst. Jag var där precis och plockade lite sten som kan tänkas passa i botten, under sanden. Jag har lagt upp stenarna på ett ungefärligt sätt för att illustrera "mosaiktekniken". Tänk flera såna lager och sedan med större "toppstenar" ovanpå. Springorna som bildas mellan stenarna kan göras mycket trängre - bilderna visar bara exempel.
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          #13
                          Det kommer bli hur bra som helst med stenarna,problemet om du måste fånga en firre bland det grottsystemet om man inte hade fått hjärnskador så hade man fått det.
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            #14
                            Japp, jag är med dig Stene!
                            Förhoppningsvis skall jag inte behöva fånga in någon fisk. De som behöver gömma sig, kommer att göra det. Blir det lite överfyllt, av yngel, så brukar dessa dra sig upp mot hörnena i karet om de blir jagade för mycket, och där är det relativt lätt att ta dom med en håv.
                            I tidigare T-kar där jag haft mycket sten har de obekväma fiskarna som behöver komma bort alltid ställt sig tillgängligt, nära ytan.
                            Tanken är att detta skall bli ett fungerande system, en koloni, där det givetvis kommer att bli revirstrider men inte i sådan omfattning att några individer direkt behöver tas ur. Men som du säger, skulle man bli tvungen någongång så kommer det att bli svårt...

                            Kommentar

                            • smurfmats
                              • February 2003
                              • 3538

                              #15
                              är det sprängsten eller? då kan det väl vara lite si o så med att stoppa det i karet eller har jag fått det helt om bakfoten?

                              jag är grymt avis ska du veta.. jag vill också ha ett stooort kar!!

                              ska bli kul att följa!
                              tråden om fjärilars lek!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...