xxx Liters Projektet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    Ursprungligen postat av DaTrucka
    Virket e 45x45 regel, ihopskruvad med vinkeljärn (se bild). Krysstag satte jag mot bakväggen och kortsidorna.
    funderat på 45x45 också men känns lite vekt om ja ska va helt ärlig.

    får man fråga varför du lagt en spånskiva mellan akvariet och bänken ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • DaTrucka
      • September 2005
      • 101

      #17
      Ursprungligen postat av Raven
      funderat på 45x45 också men känns lite vekt om ja ska va helt ärlig.

      får man fråga varför du lagt en spånskiva mellan akvariet och bänken ?

      Hur stabilt som helst om man inte ska ha ett större kar naturligtvis.

      Spånskivan ligger på ramen, ville inte ha botten på akvariet "hängande" i luften.
      Frigoliten la jag mellan spånskivan och karet för att jamna ut eventuella ojämnheter på spånskivan.
      Senast redigerad av DaTrucka; 01 May 2006, 00:14.
      Varför göra det idag?
      När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

      Mitt Malawi Projekt
      200 liter salt
      Våran Hemsida

      Kommentar

      • DaTrucka
        • September 2005
        • 101

        #18
        Ursprungligen postat av janne dansk
        vad är det för bil, vad är felet,kan kanske hjälpa
        mvh janne
        Vi går lite off topic här, men man måste ju stilla nyfikenheten hos alla akvarister

        Bilen e en Opel Astra combi -98, Bromsarna höger bak har hängt sig. Förmodligen e backara för slitna så kolven hoppat ut, å det är ett tyskt dj..a idiotbygge så det är inte bara att skruva av lagret å dra ut trumman. Verkar som man måste ta av hela paketet med axel o allt för att komma åt från insidan på ngt vänster.
        Skulle ev kunna göra det själv, men har varken tid eller lust att hålla på.


        Får kolla med killarna på åkeriets verkstad om dom kan ta det.
        Varför göra det idag?
        När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

        Mitt Malawi Projekt
        200 liter salt
        Våran Hemsida

        Kommentar

        • DaTrucka
          • September 2005
          • 101

          #19
          Har börjat planera lite på armaturen.
          Det blir t5 rör i en hemmabyggd "låda", men vet inte riktigt vad jag ska ha för upplägg på rören.

          Vad tycker ni?
          Ska jag ha 2x54w som tänds samtidigt, eller ska jag ha tex. 2x54w som kan tändas separat vid olika tider, eller kanske 1x54w och 1x39w tändes vid olika tidpunkt.
          Har oxå funderat på moonlight, några bra ideer om vad man kan använda till det, lysdioder ala ClasOhlson eller ett datormodd lysrör?

          Och framförallt var der är billigast att köpa t5 armaturerna, hittade 1x54 (utan rör) för 1150:- och 2x54 för 1600:- hos drakfisken.Bra pris?

          Detta bygge kan dock ta en stund nu eftersom jag lagt ner en del cash på karet denna månad, o ni flesta vet ju hur det är med en oförstående fru.
          Har ju byggt 20 kvadrat trall på altanen oxå, för att hålla frun lugn ett tag.

          Flyttade över populationen från det gamla 200l karet härom dagen, och till min förvåning började mina Demasoni och Golden leka redan samma dag, inom ett par timmar...
          Azureus hanen försöker uppvakta honan efter bästa förmåga men det verkar som hon är mindre road av hanens uppvaktningar.

          Funderar på att skaffa en BTN modul att bygga om till "grotta" o sätta på kortsidorna som gömställe för dom tuggande honorna med ingången nära ytan (det är juh oftast där dom håller till), men men det får väl bli ett framtida projekt det med.
          Varför göra det idag?
          När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

          Mitt Malawi Projekt
          200 liter salt
          Våran Hemsida

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #20
            Ursprungligen postat av DaTrucka
            Vad tycker ni?
            Ska jag ha 2x54w som tänds samtidigt, eller ska jag ha tex. 2x54w som kan tändas separat vid olika tider, eller kanske 1x54w och 1x39w tändes vid olika tidpunkt.
            2x54w blir runt 0.3w/l vilket kan va rätt lagom om du ska ha växter i.
            om rören kan tändas ett å ett så kan du ju börja och sluta med endast 1rör lysandes så blir det inte så "chockerande" för fiskarna när det tänds å släcks.

            Har oxå funderat på moonlight, några bra ideer om vad man kan använda till det, lysdioder ala ClasOhlson eller ett datormodd lysrör?
            om du kör datorlysrör kolla upp hur starkt de lyser, en del är rätt starka.
            annars finns det böjliga plaströr med vanliga lysdioder i som inte lyser så fasligt starkt.
            annars kostar inte lösa lysdioder särskilt många kroner och går att driva med en mobilladdare om de e så.

            Och framförallt var der är billigast att köpa t5 armaturerna, hittade 1x54 (utan rör) för 1150:- och 2x54 för 1600:- hos drakfisken.Bra pris?
            bra eller dåligt vet jag int men kanske skulle kolla i tyska butiker.
            handel med tyskland räknas som inrikeshandel så det blir inga tullavgifter.
            webadresser till ett par tyska butiker hittar du under butiker i länkgalleriet som finns i min signatur.

            o ni flesta vet ju hur det är med en oförstående fru.
            får bygga med högre GF(gladfru) faktor

            Funderar på att skaffa en BTN modul att bygga om till "grotta" o sätta på kortsidorna som gömställe för dom tuggande honorna med ingången nära ytan (det är juh oftast där dom håller till), men men det får väl bli ett framtida projekt det med.
            är det verkligen såbra att skjuta på de ?
            måste ju tömma akvariet när det ska silikonas.
            kan ju ta en petflaska och dela på tvären och längden och silikona fast och sen dölja med ditsilikonade stenar skiffer rot sand grus eller nåt annat kul.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • DaTrucka
              • September 2005
              • 101

              #21
              tackar för tipsen, ska kolla upp dessa snarast möjligt.
              Varför göra det idag?
              När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

              Mitt Malawi Projekt
              200 liter salt
              Våran Hemsida

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #22
                jo ett tillägg om handel med tyskland.
                om det företaget du beställer av i isn tur beställer från kina och levererar direkt till dej så kan du ändå åka på tullavgift.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #23
                  Ursprungligen postat av Raven
                  jo ett tillägg om handel med tyskland.
                  om det företaget du beställer av i isn tur beställer från kina och levererar direkt till dej så kan du ändå åka på tullavgift.
                  Ja, men det är ju precis samma sak om företaget du handlar av är svenskt, så det ger ju ingen skillnad just för att man köper i tyskland.

                  Jag vet inte vad du har råkat ut för, men jag har beställt flertalet gånger från aquaristic.net och aldrig haft problem med tull/moms. Vore konstigt om företagen försöker att lura sina kunder genom att smita avgifter, ett sånt företag lär inte bli långlivat. Om man beställer från ett företag som varit med ett tag så är det inte troligt att man blir blåst.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #24
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Jag vet inte vad du har råkat ut för,
                    inte råkat ut för nånting men har studerat dom regler som gäller för handel inom eu och där finns det tillägget då den möjligheten finns.
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #25
                      OKI, en teoretisk risk med andra ord. Seriösa webshopar skulle aldrig riskera sitt rykte genom att skyffla över sina kostnade på kunderna.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • DaTrucka
                        • September 2005
                        • 101

                        #26
                        Bygget av ljusrampen har börjat ta fart.
                        Använde mig av 7mm plywoor och 25x25 "reglar", lackade insidan med 3 lager båtfernissa, utsidan betsades svart med lackbets.
                        Klöv hela lådan på längden för att slippa lyfta av hela locket när jag behöver komma åt att slamsuga mm.
                        Gångjärn kommer att skruvas på så man kan vika up locket.

                        Skickar oxå med en bild på hur karet ser ut med woodrocken monterad o igång, tyvärr fick jag med en reflektion från altan men men ser ju ändå hyffsat.
                        Bifogade filer
                        Varför göra det idag?
                        När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                        Mitt Malawi Projekt
                        200 liter salt
                        Våran Hemsida

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #27
                          lysrampen ser ut att ha en liknande konstruktion ja tänkt köra med.

                          dock kommer jag ha en "kant" inuti som förhindrar att ljus läcker ut i skarven.
                          kan va rätt störande.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • DaTrucka
                            • September 2005
                            • 101

                            #28
                            Äntligen börjar det bli klart. (utvändigt iaf.)
                            Nu är det bara armaturerna kvar som ska in i "lyslådan".Kommer förmodligen bli T5, 1x54w + 1x39w + moonlight.
                            Tyvärr kommer det dröja några veckor, kör med min gamla T8 ramp som jag hade till mitt 200 innan tills jag får råd att beställa nytt.

                            Ena bilden tagen dagtid andra kvällstid. Håll tillgodo och njut av kreationen som jag själv är ganska nöjd med
                            Bifogade filer
                            Varför göra det idag?
                            När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                            Mitt Malawi Projekt
                            200 liter salt
                            Våran Hemsida

                            Kommentar

                            • RealStuff
                              • November 2005
                              • 60

                              #29
                              Kikade igenom hela ditt projekt. Du fick det riktigt snyggt till slut
                              Man blir lite avis faktiskt, speciellt hela ram bygget och luckorna! Svarta snyggt

                              Hoppas din bil fungerar nu!!!

                              Kommentar

                              • Raven
                                • February 2005
                                • 15385

                                #30
                                sitter lysrampen med gångjärn eller drar du bara ut framdelen ?

                                blev rätt snyggt med svartbetsad plywood
                                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                                Faktatråd Om AkvarieVatten
                                Växtakvaristernas Paradis

                                Kommentar

                                Arbetssätt...