Dela akvarie i 2 delar med silikon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Dela akvarie i 2 delar med silikon

    Jag ska dela upp mitt 160 l i 2 akvarium med en akrylplastskiva. Jag mätte insidan av akvariet. Från baksidan till framsidan var det exakt 39 cm. Höjden räckte att ha 36 cm, alltså inte ända upp.
    Frågan är: Ska man göra skivan exakt 39 cm eller mindre? Hur mycket mindre? Man måste ju få plats med silikonet... Hur gör man bäst med silikonet? Spritsa ut det på skivans 3 sidor som ska vila mot akvarieväggar o golv eller spritsa ut silikonet på själva akvarieväggarna och golvet? Ska skivan sen pressas i? Hur länge bör det torka innan man fyller med vatten? Och går det att fylla halva akvariet med vatten och ha andra sidan tom ett tag. Skivan ger väl inte vika hoppas jag pga tyngdkraften av vattnet? Annat jag bör tänka på?
    Många frågor... hoppas på svar..
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    #2
    Måste du silikona fast skivan? Kan du inte bara fästa den med hjälp av tex filtermatta och bottensubstrat? Då blir det inte massa fult silikon på rutorna och du kan när du vill ta bort avskiljaren utan massa problem.
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com

    Kommentar

    • laerni
      • October 2005
      • 1046

      #3
      Tror inte silikon fäster på akrylplast! Men jag kan ha fel!
      Lasse

      Min Zoon

      Bilder på Diskusyngel mm:
      http://www.laerni.dk/rubin.htm
      Nytaget på Diskusfröna
      http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

      De senaste
      http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        kan du inte ha en vägg av filtermatta? jag prövade att dela av ett 100l med filtermatta, kunde ha funkat bra om jag mätt ordentligt.. men hade lite svårigheter med att få den att sitta still (dvs jag mätte inte så bra..)
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          Ursprungligen postat av laerni
          Tror inte silikon fäster på akrylplast! Men jag kan ha fel!
          råder delade meningar om det.
          själv fått silikon och sätta sej hårt på plexiglas.

          annars är det ju bara att lägga en sträng på var sida så sitter skivan där ändå.

          sen ska det va plexiglas av livsmedelskvalite.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Sluppo
            • September 2005
            • 7

            #6
            Hadde ett projekt där jag delade av ett 720 liters akvarium på mitten med en plexiglasskiva som jag limmade fast på fram och baksidan men lät den sluta 3 cm ovanför botten för att slippa ett utjämningsystem för vatten mängd i dom "två" akvariumen vid vatten byte. Vidare limmade jag fast sandstenar på plexiglasskivans båda sidor som inredning och skapade en öppning vid ytan mot frontrutan som var 12 cm hög och 15 cm djup med en plan yta gord av sandsten på 12 cm så att fiskarna kunde välja sida i akvariet och tanken var att stimfiskarna skulle vara tvungna att trycka ihop stimmet när dom passerade öppningen. Jag körde med ett ytterfilter med en kapacitet på 1300 liter per timme och ledde vattnet från ena akvariedelen till filtret och tryckte ut vattnet i den andra akvariedelen så att det skapades ett strömande vatten mellan akvariets båda delar. Det fungerade bra, men efter en tid tog jag bort installationerna för att jag inte var nöjd med intrycket av akvariets storlek.

            Kommentar

            • Drakulla
              • July 2004
              • 403

              #7
              Jag har redan ett akvarium där jag använder plexiglasskivor och filtermatta till mina Kampfisk hanar. Det är smidigt att kunna ta bort dem när jag vill.

              Men i det här stora akvariet vill jag att det ska vara 2 separata akvarier. Jag ska kunna fylla den ena delen med vatten utan att den andra delen berörs. Eftersom jag ska ha yngel sen i ena, kommer vatten höjden inte att vara så hög heller.

              Så jag vill definitivt limma fast akrylskivan. Hoppas det funkar, annars får jag väl ringa till glasmästaren...

              Här är en bild på mitt gamla akvarium med akrylskiva + filtermatta.
              Bifogade filer
              mvh Drakulla

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

              Kommentar

              • Zsara
                • January 2009
                • 49

                #8
                Ursprungligen postat av Drakulla
                Jag har redan ett akvarium där jag använder plexiglasskivor och filtermatta till mina Kampfisk hanar. Det är smidigt att kunna ta bort dem när jag vill.

                Men i det här stora akvariet vill jag att det ska vara 2 separata akvarier. Jag ska kunna fylla den ena delen med vatten utan att den andra delen berörs. Eftersom jag ska ha yngel sen i ena, kommer vatten höjden inte att vara så hög heller.

                Så jag vill definitivt limma fast akrylskivan. Hoppas det funkar, annars får jag väl ringa till glasmästaren...

                Här är en bild på mitt gamla akvarium med akrylskiva + filtermatta.
                Jag puttar den här gamla tråden lite för att kolla om det finns någon med mer erfarenhet av att dela upp akvarium (?).
                Jag har ett kar på ca 110 * 50 * 45 (kommer inte ihåg exakta mått) som jag skulle vilja dela upp i mindre delar.

                Som t.ex inlägget och bilden i inlägget ovanför. Men vad exakt är akrylskiva och filtermatta (är det ett filter från pumpen??) och hur fungerar det? Hur fäster man det?
                1x180L, 9x96L______________________________

                Kommentar

                Arbetssätt...