Tips önskas till uppfödning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Tips önskas till uppfödning

    Från början vad det tänkt att jag skulle ha min blivande odling ute i förrådet, men det är inte så kul att springa ut dit på vintern och det blir drag m.m. I klädkammaren (160 cm *160 cm, ca 2½ m2) hade vi datorn innan, men den har åkt ut. Det blir lättare att hålla värmen inne i klädkammaren med de vattenrör till fjärrvärmen som finns. Tänkte plocka bort isoleringen runt dom så att värmen sprider sig där inne, he he! På det sättet slipper jag doppvärmare i karen.

    Tänkte också borra ett hål i väggen in till badrummet och sticka igenom en slang till badkarsavloppet, så jag kan tömma karen med slamsugaren med en förängningslang monterad.

    En bra idé kan nog vara att köpa någon slags badrums/plast matta att ha på golvet en bit upp på väggen, vid vattenspill m.m. Var kan man köpa det billigt?

    Jag behöver hyllor i klädkammaren att ställa dels småkaren och lite större akvarium på. Jag har lagerhyllor i trä köpta på Eko och Jysk, men frågan är hur mycket de håller för...? Var kan man köpa stabila hyllor eller mindre akvarieställningar billigt?

    Jag är ute efter mindre odlingsakvarium, plastkar eller glasburkar med minst 5 l vatten. Ska odla kampfisk så småningom. Var kan man köpa det? Flajboxar på Ikea vet jag redan om.

    Är det någon som vet hur man bygger en droppställning till flera småkar? Har sett utländska sidor, men inte tillräckligt bra beskrivning... Vad jag förstår så har man ett ytterfilter på hyllan som leder vattnet via småslangar till alla kar. Därifrån finns det hål borrade med en ny slang som leder tillbaka till filtret. Frågan är hur man får det att fungera och hur man gör..?

    Om man har flera småkar på en hylla, hur gör man smidigast med lyset? Sätter upp en ljusramp ovanför på varje hyllsektion som täcker alla karen på just den hyllan? Räcker det med glödlampsramp då eftersom det ändå inte ska vara en massa växter i. Helst energisnålt?

    Hur fixar man infusorier att mata yngeln med i början?

    Artemiakläckare. Vilken funkar bäst? Petflaska med luftpump eller glasslådan? Vilken sorts luftpump räcker till detta?

    Många frågor... Kan du svara på någon av frågorna blir jag väldigt tacksam!

    /Drakulla
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    tror det va ulf.p som körde artemia expriment nyligen om vilken salt och metod som va bäst.
    kan ju prova å söka lite.

    är du lite händig kan du ju köpa reglar på en byggmarknad och bygga ställning av och då får du ju de formpassat också.

    borra hål till badrummet bör du va försiktig med så det inte kommer vatten mellan väggarna utan sätta ett rör eller nåt så eventuellt spill rinne rin i badrummet.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    Arbetssätt...