Snålbygge av tank..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saxmark
    • August 2005
    • 92

    Snålbygge av tank..

    Har fått frugan till att gå med på en ny tank i lägenheten.. Nu kommer bara min egna snålhet in i bilden..

    Jag vill bygga ett kar som skall ha måtten 60*70*180cm vilket genererar en litervolym på ca 750L.. Detta är väl inga problem.. Problemen kommer när jag vill köra saltvatten i karet.. Som skall ner till en sump via en bottentappning. Dvs. 64mm hål i botten.. För att slippa problemet med att borra en glasskiva och med alla brister som detta medför så har jag lurat på en MDF som botten och en MDF som bakskiva (eftersom denna ändå inte kommer att synas..).. Tanken är alltså att göra ett L av MDF.. I kanterna nåra mm in kommer ett spår att fräsas för att försänka glasskivan i.. Glasskivorna är tänkta att de skall silikonas ihop.. Mina frågor som rör sig i huvudet kretsar mest kring vad som man skall behandla MDF:en med för att dels få den vattentät.. För att få en smidig skarv över till glaset så att man kan få det tätt där med.. Eller är man bara snål och dum som inte lägger 5 lapp på en ny tank från nån känd leverantör och kör med en ytavrinning ?..

    Kom gärna med tips och idéer.. Helst innan lönen kommer så det inte råkar bli några impulsköp..
    http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    epotex har jag för mej en akvariespecifik lack heter.
    epolan V är ett billigare alternativ som också funkar.

    räkna med 8-10mm glas till sidorna.
    8mm kan kosta så mycke som 1700:- kvadraten så kolla upp priser noga.

    en grej du kanske ska titta på är istället att göra en träram som du klär med glasfiber och bara har en framruta eventuellt sidorutor
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • saxmark
      • August 2005
      • 92

      #3
      Ursprungligen postat av Raven
      epotex har jag för mej en akvariespecifik lack heter.
      epolan V är ett billigare alternativ som också funkar.
      Läste om en norrman på ett forum som hade byggt en tank på ca 2000 liter.. Han hade gjort lite studier och epotexen hade en tendens till att spricka vid stötar.. Har någon provat med fiberplats ?

      Ursprungligen postat av Raven
      räkna med 8-10mm glas till sidorna.
      8mm kan kosta så mycke som 1700:- kvadraten så kolla upp priser noga.
      Jo att glas inte är gratis visste jag.. Det var därför som jag var sugen på att byta ut de stycken som inte syns mot MDF.. Men jag skall göra lite reasearch på prismarknaden.. (Ingen som vet nån nybliven änka vars man ägde ett glasbruk eller var glasmästare med fetelagret ? )

      Ursprungligen postat av Raven
      en grej du kanske ska titta på är istället att göra en träram som du klär med glasfiber och bara har en framruta eventuellt sidorutor
      Mmm.. Sett lite sådana byggen.. Tycker inte att det är snyggt dock.. Och den biten är jag lite petig med.. Grejjen med baksida och botten är att de syns inte ändå.. Har tilloch med problem med ramakvarier..

      Skall kolla upp lite priser och posta är när jag har dem..
      http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

      Kommentar

      • petrol
        • January 2002
        • 124

        #4
        [QUOTE=saxmark].. Eller är man bara snål och dum som inte lägger 5 lapp på en ny tank från nån känd leverantör och kör med en ytavrinning ?..
        QUOTE]
        Ja..

        Hehe.. Jag tror att man ångrar sig i det långa loppet. Som du vet är kostnaden för akvariet den lilla biten.. Så varför inte sattsa fullt ut?
        -----------------------------
        5 meter salt
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

        Kommentar

        • saxmark
          • August 2005
          • 92

          #5
          Ursprungligen postat av petrol
          Ursprungligen postat av saxmark
          .. Eller är man bara snål och dum som inte lägger 5 lapp på en ny tank från nån känd leverantör och kör med en ytavrinning ?..
          Ja..

          Hehe.. Jag tror att man ångrar sig i det långa loppet. Som du vet är kostnaden för akvariet den lilla biten.. Så varför inte sattsa fullt ut?
          Buhuuu.. Jag vet att du har rätt.. Men om man inte har alla pengar nu då ?.. Då känns det ju bättre att bygga så man ser nått växa.. Helst av allt skulle jag vilja köpa grannens monstertank på 1000L med LS, Fisk och sump.. Men 25K e utanför budget i nuläget.. .. Men jag skall hålla tråden uppdaterad för skojs skull med priser och jämförelser.
          http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

          Kommentar

          • Torstensson
            • June 2002
            • 1964

            #6
            Könns aningens dumsnålt i längden att bygga akvarie i ett matrial som inte fungerar så bra med vatten.

            Kommentar

            • Annika
              • January 2002
              • 2518

              #7
              MDF är ett dåligt materialval då det suger åt sig vatten. Man måste måla/lacka hela skivorna även utsidan ifall man råkar spilla. Skulle hellre välja marinplywood men det är ganska dyrt och då falerar ju hela idén om att byta glaset mot något billigare...

              Kommentar

              • petrol
                • January 2002
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av saxmark
                Ursprungligen postat av petrol
                Ursprungligen postat av saxmark
                .. Eller är man bara snål och dum som inte lägger 5 lapp på en ny tank från nån känd leverantör och kör med en ytavrinning ?..
                Ja..

                Hehe.. Jag tror att man ångrar sig i det långa loppet. Som du vet är kostnaden för akvariet den lilla biten.. Så varför inte sattsa fullt ut?
                Buhuuu.. Jag vet att du har rätt.. Men om man inte har alla pengar nu då ?.. Då känns det ju bättre att bygga så man ser nått växa.. Helst av allt skulle jag vilja köpa grannens monstertank på 1000L med LS, Fisk och sump.. Men 25K e utanför budget i nuläget.. .. Men jag skall hålla tråden uppdaterad för skojs skull med priser och jämförelser.
                Pengar = Det vi alla har för lite av

                Jag tror att du kommer att bli mest nöjd med att beställa (komplett eller glas) i exakt de mått som du föredrar. Allt annat går alldeles utmärkt att köpa begagnat efter hand.

                Du har ett mycket fint nano att titta på när abstinensen blir för stor i väntan på att det stora ska bli klart
                -----------------------------
                5 meter salt
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=13083&page=2

                Kommentar

                • saxmark
                  • August 2005
                  • 92

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annika
                  MDF är ett dåligt materialval då det suger åt sig vatten. Man måste måla/lacka hela skivorna även utsidan ifall man råkar spilla. Skulle hellre välja marinplywood men det är ganska dyrt och då falerar ju hela idén om att byta glaset mot något billigare...
                  Mmm.. Att mdf inte är vattenbeständigt vet jag.. Men med en korrekt behandling blir det en finfin lösning och fördelen med det är att det är ett kompakt material.. Om jag inte missminner mig så är MDF tom dyrare än marinplyfa.. Men jag skall kolla priser på detta med i min kalkyl.. Även om Petrol vinner efter en dags tanke.. Det får bli helglas.. Jag kommer bara att ångra mig och än värre vad som kommer när jag får höra i andra forum att min bakgrund e ful..
                  http:// shop.aquablog.se - Billig PVC i sverige

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    • March 2004
                    • 796

                    #10
                    Den beska smaken av den dåliga kvaliten, sitter oftast i längre än det billiga prisets sötma

                    "Gammalt djungelordspråk"

                    Sen skulle det ju inte bli så mycke billigare ändå. MDF kostar en rejäl slant. Epotex är dyrt Epolan V är inte heller så billigt. Och några lager lack skulle det ju säkert gå åt..
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Andreas_B
                      • March 2004
                      • 73

                      #11
                      skulle jag anväda en skiva skulle jag välja hdf då det är för utomhusbruk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...