STORT akvariumprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Multie
    • March 2005
    • 63

    STORT akvariumprojekt

    Hallå, hallå...

    Håller på att planera ett akvarium till mitt framtida hus (om sisådär 1,5 år...). Hade tänkt bygga det i glasfiber (då jag jobber med sådant). Och storleken? Hmmm...

    En sisådär...

    8 meter brett, 4 meter djupt och 2 meter högt.

    64 000 liter (tror jag det blir)

    Ramen kommer att kosta mig ca 20 000 att bygga. Glasfiber + polyester kommer gå på ytterliggare 20 000. Men nu är min stora fråga, vart får man tag på ett tillräckligt tjockt glas? Och vad kommer det gå på? Ska i så fall vara 16 stycken bitar som är 99*99 cm.

    Någon som kan hjälpa mig få reda på det?
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Varför i 1 kvadrats bitar? jag är inte säker, men jag tror att ett helt glas håller bättre, och oavsett behöver du samma totala storlek / tjocklek.

    Det är möjligt jag har fel, beror antagligen även delvis på karets (polens) utformning.
    B!

    Kommentar

    • Multie
      • March 2005
      • 63

      #3
      Dels för att det blir billigare...

      De övre bitarna behöver ju inte tåla samma tryck som de lägre.

      Och sedan också för att det isåfall kommer vara inbyggt i källaren då det nog inte finns många hus som står pall för det. Försök få ner en bit på 8x2 meter för en trappa...

      Alternativet är ju i så fall att skaffa ett hus med garage i källaren...

      Notera dock att fortfarande är i planeringsstadiet. Lite drömmar bara som jag funderat över och som jag ska försöka göra verklighet av.

      Kommentar

      • Multie
        • March 2005
        • 63

        #4
        Hmm läste igenom ditt inlägg igen...

        Någon som vet säkert om hela glas håller bättre än bitar?

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          helglas tar ju bort en massa skarvar som kan börja läcka men 2 meter högt.
          låter väldigt extremt i mina öron då dom flesta akvariefiskar inte blir så stora.

          tror inte helglas är mer problematiskt än delglas mer än att det kan va krångligare att transportera.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Danne_K
            • February 2005
            • 1034

            #6
            grymt läckert ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

            mvh Daniel

            Kommentar

            • Chrilleus
              • November 2004
              • 224

              #7
              Ursprungligen postat av Danne_K
              grymt läckert ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

              mvh Daniel
              Världsrekordsförsök i världens längsta mening?

              Multie: Får man glida över med cyklop och snorkel, när du är klar?
              Vad har du tänkt på för invånare?
              500l, 160l, 96l
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=299645

              Kommentar

              • JeBoro

                #8
                låter häftigt!
                Hur gör man ett akvarium i glasfiber, har oxå tänkt på det men har ingen kunskap för det.

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  kan ju göra en stöddig träram som kläs med glasfiber invändigt till exempel.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Fyrisskolan I Uppsala hade något liknande projekt på 1980-talet.
                    Jag tror att de hade stora problem med akvarieglaset...
                    Dom skulle/hade(?) sedan en vatten-show i detta akvarium.
                    Sedan var det meningen att UAF skulle befiska akvariet.
                    Men mitt intresse för akvaristiken var då i nedförsbacken...
                    Så jag vet aldrig vad det slutligen blev av projektet.
                    Någon som vet?
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • C.Ciklid
                      • February 2005
                      • 12055

                      #11
                      Vet en kille som byggde ett 2m brett och 2m högt hörnakvarium (saltvatten) J*ligt snyggt! Min man byggde träakvarier förut och tanken är att bygga ett på 1000L nån gång framöver.

                      //Camilla
                      De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        • February 2005
                        • 1034

                        #12
                        Ursprungligen postat av Chrilleus
                        Ursprungligen postat av Danne_K
                        grymt läckert ja vill å ha har haft lite funderingar på nå liknande när man skaffar hus men blir förmodligen bara en massa lite större akvarier å kanske en dam för mig men hur som helst är ganska långt bort för min del tjejen måste ju då ha pluggat klart först å sen ska ja å bestämma mig om ja ska plugga nå eller fortsätta jobba där ja jobbar nu sen så blir de å skaffa hus å sätta igång me mitt dröm projekt... va har du tänkt ha för fiskar där?

                        mvh Daniel
                        Världsrekordsförsök i världens längsta mening?

                        Multie: Får man glida över med cyklop och snorkel, när du är klar?
                        Vad har du tänkt på för invånare?

                        jepp klarade ja de?

                        Kommentar

                        • heljis

                          • June 2003
                          • 1150

                          #13
                          Otroligt häftig idé. Dels att stå bredvid akvariet och det går verkligen från golv till tak.. Dels att kunna simma i det. Vad ska du ha för fisk? Vore ju onekligen häftigt med saltvatten.. men jag tror att en riktigt naturtrogen biotop från Malawi- eller Tanganyikasjön vore rätt fint också. Tio kolonier om 100 tropheus

                          Ett förslag på hur du ska bygga det i källaren, om du ska bygga hela huset helt nytt, är att bygga källaren först och sedan bygga akvariet på plats innan du bygger resten av huset. Då kan du lyfta in tunga saker (tex glas) med kran direkt ner i källaren.

                          För att inte behöva använda flera dm tjockt glas skulle en idé kanske vara att sätta "pelare" kanske varje 1.5 eller 2m. Då får du glasskivor som är 2*2m. Har ingen aning om hur tjock en sådan glasskiva skulle behöva vara, men det låter (iaf i mina öron) snyggare än med bitar på 1*1m.
                          Martin Heljedal

                          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

                          Kommentar

                          • Multie
                            • March 2005
                            • 63

                            #14
                            Ni får gärna snorkla hur mycket ni vill om det blir av ;-)

                            Som sagt är det bar tankar och funderingar än så länge, men jag vill ha allting klart för mig innan, så att det går rakt igenom ifall det blir av.

                            Befolkning har jag inte tänkt på. Har inte ens kommit så långt att jag lagt fram några ritningar. Håller på att spara ihop ett startkapital just nu så att jag kan få ta ett lån till huset. En sak är säker i alla fall, att någon form av stimfisk ska finnas. Gärna någon liten sort också. Skulle ju vara maffigt att se en sisådär 500 neontetror eller liknande simma förbi en, istället för de 8-9 stycken man är van vid från vanliga akvarium...

                            Söker dock fortfarande svar på det med glaset. Det är det som fattas för att jag ska kunna sätta mig ner och kunna räkna på hur mycket kalaset skulle gå på.

                            Dock kommer jag väl få leva på ravioli för att ha råd med strömförbrukningen. Har funderat på olika sätt att värma upp det på, men dock inte kommit på någon direkt bra lösning.

                            Tacksam för alla tips, funderingar, idéer och svar.

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              i den storleksskalan du sitter o räknar på, kanske det kan löna sig med en bergvärme anläggning? värmer ju restan av huset med, så det borde inte vara en ren förlustaffär.

                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...