Bygga ljusramp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guramiiii
    • May 2005
    • 53

    Bygga ljusramp

    Har tänkt bygga en egen ljusramp, som ska vara 110cm lång och ha 2-3 ljusrör.

    Ska man köpa såna här ljusrörshållare som finns på: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...p?cPath=57_108
    eller ska man gå till en elaffär och köpa egna komponenter och sätta ihop, isf vad är det som behövs då? Installation av egna komponenter kommer svärfar att göra, han e elektriker .

    Alla ljusrör ska helst kunna gå att tända och släcka var för sig hade jag tänkt.
    Reflektor hade jag tänkt att göra av farsans gamla tryckeriplåtar. Funderar även på att ha plats till att sätta i glödlampor, hade tänkt 2st, kanske fler(?), som skulle användas som natt/kvällsmyspysljus, kanske koppla in en dimmer på dom?

    Blir kanske billigare att köpa en ljusramp, men det är ju så himla mycket roligare att göra en egen . Hade tänkt bygga rampen i plywood tror jag, samt sedan måla den svart..

    Ska försöka dokumentera allt om digitalkameran vill sig, och om jag bestämmer mig för att göra det
    Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla...
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    var noga med att använda en färg som tål mycket fukt.

    själv skulle jag köpa typ arcadia lysrörshållare då dom är speciellt avsedda för akvariebruk och har "Splash-proof tube holders for maximum safety. Longer tube leads"

    då kan du skippa täckglasen.
    om du bygger en heltäckande så glöm inte ventilationshål och matlucka.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • k3vlar
      • February 2005
      • 73

      #3
      jag skulle skippat lysrör helt och hållet! LED2win
      Min Zoon : http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=331909

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        okej ska växterna förtvina och fiskarna leva i mörker då eller ?
        eller kanske använda glödlampor som är svindyra att driva ?
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        Arbetssätt...