Billigare och bygga eget?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guramiiii
    • May 2005
    • 53

    Billigare och bygga eget?

    Funderar på att bygga ett eget akvarium snart, men frågan är om det är billigare och bygga ett eget eller gå och köpa ett färdigbyggt i en affär.
    Tror jag ska bygga ett på 180liter, ett färdigbyggt sådant ligger på 800-900 spänn i en affär jag var och kollade i för ett tag sedan.

    Frågan är också om det räcker med 6mm eller 8mm tjockt glas?
    Måtten blir h:50cm, l:90cm, b:40cm

    Är det någon som har lite hum hur mycke priset på glas ligger??
    Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla...
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Om du skall ha standardmått är det nästan alltid billigare att köpa färdigt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • peppito
      • December 2003
      • 1612

      #3
      Jag delar Tropfrogs åsikt.

      Var på Globefish i Stockholm och blev förvånad överpriserna.

      Det är dyrt med glassilikon och bra skärare. För att inte säga svårt att bygga ett snyggt kar.
      "du ångrar bara det du inte gjorde"

      Kommentar

      • Pannecke
        • January 2005
        • 1325

        #4
        Jag kunde måttbeställa glasskivor för ca 150kr styck, glassilikon/akvariesilikon kan man köpa på Claes Olson för 49kr som garanterat räcker till ett akvarium. Skulle det nu vara så att man vill skära till skivorna själv kan man köpa glasskärare i hårdmetall på biltema för 20 kronor.

        Man kan ju alltid försöka att köpa glasspill av nå´t skyltfönster som gått sönder.
        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Ursprungligen postat av Pannecke
          Man kan ju alltid försöka att köpa glasspill av nå´t skyltfönster som gått sönder.
          Lycka till, skyltfönster är nästan alltid minst ythärdade, inget du karvar i med vanlig glasskärare altså. Så länge det inte är riktigt härdat glas, eller laminerat är det dock inte omöjligt, och med ythärdat glas är risken för repor genast mindre...

          B!

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            #6
            Ursprungligen postat av Pannecke
            Skulle det nu vara så att man vill skära till skivorna själv kan man köpa glasskärare i hårdmetall på biltema för 20 kronor.
            har jag svårt att tro att man kan skära 6-8 mm glas med dom då dom är avsedda för fönsterglas som är tunnare men jag kan ha fel så det kan funka.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • peppito
              • December 2003
              • 1612

              #7
              OM du inte har mått beställt glas så behöver du skära själv. Och då underlättare det med en bra glasskärare och de kostar en del inte ofantlihgt, men om man endast skall bygga ett akvarium lönar det sig knappast. Skall man bygga flera akvarium då är det klart bättre att köpa själv.

              150*5 plus täckglas och lister= 700 kr kanske (vilken tjocklek på glas framgick inte)

              silikon 50-80 kr

              samt glasskärare 49 kr.

              Ca 800 kr och då får du göra den själv. Hemmabyggen skyddas inte av många hemförsäkringar om de inte är fackmannamässigt utförda. Kan bli jobbigt om de går sönder och försäkringsbolaget börjar trillskas.

              För ETT akvarium anser jag absolut inte det vara värt pengarna. Särskilt om man skall bygga större kar som innebär tjockare och dyrare glas samt större risk att något blir fel.
              "du ångrar bara det du inte gjorde"

              Kommentar

              • Guramiiii
                • May 2005
                • 53

                #8
                Ursprungligen postat av peppito
                Hemmabyggen skyddas inte av många hemförsäkringar om de inte är fackmannamässigt utförda. Kan bli jobbigt om de går sönder och försäkringsbolaget börjar trillskas.
                Hmm jag tror faktiskt jag lägger "bygga eget"-idéen på hyllan ett tag, får väl bli och köpa ett begagnat eller sproljans nytt akvarium efter sommaren istället .
                Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla...

                Kommentar

                • Malplacerad
                  • April 2005
                  • 257

                  #9
                  Ursprungligen postat av Guramiiii
                  Ursprungligen postat av peppito
                  Hemmabyggen skyddas inte av många hemförsäkringar om de inte är fackmannamässigt utförda. Kan bli jobbigt om de går sönder och försäkringsbolaget börjar trillskas.
                  Hmm jag tror faktiskt jag lägger "bygga eget"-idéen på hyllan ett tag, får väl bli och köpa ett begagnat eller sproljans nytt akvarium efter sommaren istället .
                  Håll koll på www.blocket.se samt här på zoopets köp/sälj och hos www.ciklid.se
                  så kanske du hittar något beg akvarium till bra pris.
                  Lycka till
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                  Kommentar

                  • Tangoman
                    • March 2005
                    • 177

                    #10
                    Var nyss inne på Johanneshovs Glas vid Gullmarsplan och frågade om priser på floatglas, detta fick jag

                    Tjocklek och pris
                    4 mm 395 kr/m2
                    6 mm 790 kr/m2
                    8 mm 1180 kr/m2

                    Glaset levereras tillskuret efter önskade mått

                    90x50x40 blir ca 2 m2 och kostar då 1580 resp 2360 kr för 6mm resp 8 mm.

                    Bör nog gå att hitta billigare. Vid tillfälle ska jag kolla med en kompis som är fönsterhantverkare och se vad han kan få för priser.
                    PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                    www.akvariefiskar.se

                    Kommentar

                    • Guramiiii
                      • May 2005
                      • 53

                      #11
                      Mailade på kul till ett glasmästeri för att få en offert:

                      6mm Floatglas 1200Kr. Finslipning 69Kr/lpm. Avdragen kant 25Kr/lpm
                      8mm Floatglas 1700Kr -"- 81Kr/lpm -"-

                      Aj ont i plånboken...
                      Så jag tror jag verkligen lägger detta på hyllan ett tag framöver

                      Där ser man, sa den blinde till den döve när den lame skulle cykla...

                      Kommentar

                      • Pannecke
                        • January 2005
                        • 1325

                        #12
                        Jag har satt ihop ett 84liters 8-kantigt. Har betalat 49kr för silikon ocg glaset är återanvänt glas, kostade ingenting. Kanske blir att klä en "sockel" i ekstav eller nå´t.
                        /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                        Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...