Hur limma fogarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    Hur limma fogarna?

    Hejsan!

    Satt lite och funderade över hur man lägger fogarna. Jag bifogar en skiss jag gjorde. Det är min tanke över hur jag skulle lägga fogen.

    Kommentera mig gärna.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Gimbo; 05 April 2005, 21:58.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ingen som har någon kommentar? Vore tacksamt och veta så jag tänker rätt
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Om det är långsidan uppåt vänster och kortsidan nedåt höger så tycker jag det ser rätt ut.
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av Hasse H
        Om det är långsidan uppåt vänster och kortsidan nedåt höger så tycker jag det ser rätt ut.
        Missade att skriva ut det. Men, japp det är tanken. Vill inte att fogen går ut o bryter på framsidan. Blir nog inte speciellt snyggt.
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Om det rör sig om större kar så är det bästa att ställa väggarna utanför botten och inte på. Ett tips bara, det framgår inte av bilden hur du har tänkt att limma botten eller hur stort kartet är.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Gimbo
            • January 2005
            • 2734

            #6
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Om det rör sig om större kar så är det bästa att ställa väggarna utanför botten och inte på. Ett tips bara, det framgår inte av bilden hur du har tänkt att limma botten eller hur stort kartet är.
            MVH
            Magnus
            Precis som du säger angående bottenglaset att limma. Det blir större yta att limma då väggarna läggs utanför botten eftersom bottenglaset har större tjocklek.

            Jag har inget bestämt om att bygga eget akvarium. Mest jag som spånar av eget intresse. Kontruktion är alltid kul.
            -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Det är inte bara pga bottenglasets tjocklek. Det är ju inte alltid att bottnen är tjockare. Däremot så är det så att silikon har störst hållfasthet när det får arbeta mot raka påfrestningar. Sätter du sidoruterna på bottenrutan så kommer fogen att arbeta med sned belastning.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Paula&Jimmy
                • April 2005
                • 397

                #8
                Tänk på att få in ordentligt med fog imellan glasen tips använd tändstickor till mellan rum det som kommer utanför skrapar du bara bort men en plast kloss / rakblad (skrap blad) ställ inte sidorna på botten utan brevid kolla glas kalendern för tjocklek på glasen http://www.gbf.se/lgk03/lgk_03.htm#berakn_glastj
                Proffsiga amatörer (...?)


                Paulas zoon

                Kommentar

                Arbetssätt...