CO2 upplösare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peterhaack
    • November 2004
    • 1752

    CO2 upplösare

    Skrev om detta i en annan tråd men tänkte att det fanns andra tittare här =O)
    Mitt lilla projekt började egentligen med en testrigg som såg ut så här
    http://www.haack.se/IMG_0112.JPG
    där gjorde jag lite fel som Defdac rättade mig med och det var att jag sög ut CO2 istället för att blåsa CO2 genom röret det förstnämnda gjorde att jag mest sprutade ut bubblor i akvariet, senare ändrade jag så jag blåser vatten genom röret och genom en massa av steatiter(inerter som änvänds vid filtrering typ makaroner) det får vattnet att cirkulera runt hit och dit i röret samt gör så att CO2 bubblorna stiger och pressas ner i bland steatiterna.
    http://www.haack.se/IMG_0111.JPG
    Jag använder mig av en monolit denna används annars i bilkatalysatorer och brukar vara behandlade med platina eller andra ädelmetaller men denna är helt obehandland(som ni säkert förstår varför) denna fungerar på två sätt den ser till att bublorna från CO2 delas i mindre bubblor som i sin tur stiger upp till glas makaronerna samt ser till att glas makaronerna inte ligger på botten av akvariet =O)
    Sen gjorde jag lite skisser och ändrade lite på höjden och bytte ut keramiska inerter (makaroner) mot glas dessa är lite mindre i storlek men har inte den skrovliga ytan så det fastna skit på dem och de får bubblorna att vandra mer hit och dit
    http://www.haack.se/haackerco2_orig_SE.jpg
    Så här ser det färdiga projektet ut
    http://www.haack.se/IMG_0125.JPG
    Jag använder mig av en liten 300l/h pump och lite prylar från GPA så som rörstopp toppen där pumpen är monterad och sedan har jag en bit plexirör så man kan se de häftiga glasmakaronerna sen en såkallad muff som man använder till att montera ihop itusågade rör med i denna har jag satt en bit plexirör till och i den monliten.

    Jag har fått tips om en retur slang för restgasen men jag har sett att den fungerar jätte bra utan för jag stänger av CO2 på natten (magnetventil) men pumpen får gå vidare detta gör då så att rest gasen löses upp under natten iaf.

    Mina värden nu efter ngra dagars körning har jag legat på
    Torsdag 050127 pH-7.2 KH-12
    Fredag 050128 pH-7.3 KH-13
    Lördag 050129 pH-7.2 KH-12
    Och jag tror det är bra värden enligt de lister och charter man hittat.
    Senast redigerad av peterhaack; 30 January 2005, 07:29. Anledning: Fel länkning
    Siten där alla plantor växer PlantSwap!
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

    #2
    Du kan inte länka till större bilder? Lite svårt att se på dessa
    Orcae Ita!

    Kommentar

    • Krulle
      • September 2004
      • 635

      #3
      Lite svårt att se??
      Helt omöjligt ju, hehe....

      Vore kul med bra fina bilder =)

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av Jeza
        Du kan inte länka till större bilder? Lite svårt att se på dessa
        Sorry länkade till fel hehe ja så e det när man skall göra saker sent på kvällen =O)

        Ni finner större bilder här www.haack.se/projekt.htm
        Senast redigerad av peterhaack; 30 January 2005, 07:14.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • Jeza
          • January 2003
          • 379

          #5
          Hehe.. nu såg det bättre ut

          ..och bygget ditt tyckte jag såg bra ut det med!
          Orcae Ita!

          Kommentar

          • peterhaack
            • November 2004
            • 1752

            #6
            Tack för det Jeza.

            Kul när man lyckas med att det ser bra ut och att det fungerar, detta med CO2 i akvarium är lite nytt för mig, men CO2 och det som jag gör i mitt jobb är inte nytt.

            Ha en bra dag.
            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

            Kommentar

            • jackson
              • September 2003
              • 1242

              #7
              Det Powerhead som du har fungerar med Quick-filtret. Så då kommer du att slippa svävande små saker i akvariumet. Rekomenderas. (Defdac har rekomenderat det, och det fungerar. Har provat)

              Annars ett riktigt proffsigt bygge. Kanske något att tillverka och sälja i större omfattning :-)
              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Hej jackson
                som det kör nu så har jag inga små svävande saker i akvariet utan den löser upp CO2 fullständig och inga små bubblor far rundor längre sedan jag vände pumpen.
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • peterhaack
                  • November 2004
                  • 1752

                  #9
                  Om ngn e intresserad så kan nu denna tillverkas för allmänheten med =O)
                  Bara att maila
                  Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                  Kommentar

                  • andis
                    • January 2005
                    • 26

                    #10
                    Ursprungligen postat av peterhaack
                    Om ngn e intresserad så kan nu denna tillverkas för allmänheten med =O)
                    Bara att maila
                    Vad skulle priset bli om du skulle sälja en st.
                    __________________________________________________ ____
                    Nystartat 312 L Malawi med:
                    8 st. Golden labidochromis (3 yngel).
                    4 st. Metriaclima estherae.
                    10 st. Pseudotropheus acei yngel
                    7 st Afra edwardi yngel.

                    Kommentar

                    • Pannecke
                      • January 2005
                      • 1325

                      #11
                      Förlåt om det är en dum fråga, men denna skall sitta lodrät eller?
                      Senast redigerad av Pannecke; 13 February 2005, 09:39.
                      /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                      Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                      Kommentar

                      • Mathias-D

                        • December 2002
                        • 1122

                        #12
                        Kan du inte göra en fullständig ritning?
                        Du kan ju lägga in den på Zoopet .

                        Kommentar

                        • peterhaack
                          • November 2004
                          • 1752

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pannecke
                          Förlåt om det är en dum fråga, men denna skall sitta lodrät eller?
                          Ja den skall sitta lodrätt
                          Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                          Kommentar

                          • peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Dahlström
                            Kan du inte göra en fullständig ritning?
                            Du kan ju lägga in den på Zoopet .
                            På sidan http://www.haack.se/projekt.htm finns det en liten skiss på hur det ser ut och en massa bilder.

                            Jag håller på att ta bilder på enskilda delar.

                            Sedan har jag fått höra att detta inte är en ny ide, och det vet jag att det inte är, det är ett projekt för min egen del, Tom Barr tycket att jag skulle ta ut inerterna för att jag skulle göra en "venturi" alltså en slang som för bort öveskottsgasen samt rest gasen O2, och han ville att jag skulle installera en "elbow" en vinkel på utblåset inne i min reaktor för att få vattnet från pumpen att strömma runt i burken ist för rakt ner, men då jag e lite motvals kärring så låter jag det vara som det är för att mina inerter gör så att strömmen av vatten inte kommer rakt ner utan cirkulerar runt i hela reaktorn
                            OBS! strömmriktning med elbow ger en ström i reaktorn medan inerter gör multipla olika strömmningar beroende på hur vattnet strömmar över steatiterna (detta system används inom pilotverksamhet för strömning av gaser)
                            Jag tackar Tom Barr för hans tips och jag håller med honom att hans är enklare och billigare att tillverka men han har sin åsikt och jag min.

                            Mina värden idag ligger på pH 7.2 KH 13 dvs mitt värde ligger runt 24-28 i CO2 vilket väl kan räknas som OK eller?
                            Senast redigerad av peterhaack; 11 February 2005, 06:19.
                            Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                            Kommentar

                            • jackson
                              • September 2003
                              • 1242

                              #15
                              Mycket bra värden (förutsatt bra mätt pH-värde, men det har du nog).

                              Elbow verkar nog inte behövas. Så jag håller med dig där.

                              Men du får inga restgaser i reaktorn? Har jag inte klarat mig från, i vart fall. Hur stark pump har du, och hur mycket CO2 (på ett ungefär) laddar du reaktorn med. Mycket nyfiken på detta, det är ju inte mina erfarenheter, så att säga.

                              Har du funderat på vad du kommer att behöva ta betalt om du börjar tillverka den? Vilken kapacitet tror du den har (hur många liter akvarium uppskattar du att den klarar)? Det är en gissning förstår jag, men i alla fall...
                              Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
                              Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...