Ide till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Consuegra
    • December 2004
    • 4

    Ide till bakgrund

    Har beställt ett nytt akvarium som jag förhoppningsvis får på onsdag. Akvariet är ett hörnakvarium på 87x50 som i första hand kommer innehålla min sköldpadda. Tänkte försöka få en träsk/flod känsla i burken genom att inreda med sand, rötter och nån gräsväxt på botten (om paddfan nu inte lyckas äta upp de först :-) ). Funderade på bakgrunden och kom på en ide för att skapa ett djup i form av lite grumligt solbelyst vatten.

    Man bygger en lite trälåda i samma storlek som bakgrunden, ca 40 mm djup.

    Klär insidan med en reflekterande yta, tex plank aluminiumfolie om inte har tillgång till bättre reflektions material.

    Inuti i lådan drar man först en vit, fast lysande ljusslang med ca 50 mm mellanrum

    Ovanpå den drar man sedan en vit, blinkande ljusslang.

    Sedan tar man en mjölkvit plastskiva (diffussionskiva), inte för tjock så att slangen orkar lysa igenom ordentligt och laminerar den med ett färgfilter.

    Fäster upp skivan framför slangen och vipps så har vi skapat oss en fladdrande, förhoppningsvis effektfull ljuslåda för ganska lite pengar.

    För att lättare förstå mina tankar gjorde jag en liten snabb skiss på den.



    Har inte hunnit genomföra den än, men jag gjorde lite sester idag med plastskiva filter och ljusslang. Hade dock ingen blinkande slang i lager så det kunde jag aldrig testa.

    Lovar att återkomma med bilder på bygget sen så fort jag blir färdig.

    //Consuegra
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Haha, låter häftigt! Återkom med bilder och en rapport på resultatet!
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    • Kamphona
      • December 2004
      • 95

      #3
      wow! låter jättebra! vill gärna se mer bilder sen!

      Kommentar

      • Pjotr
        • January 2002
        • 567

        #4
        Låter häftigt, jag har själv en blå ljusslang som blir otroligt varm, ändå ligger den ovanpå täckglaset, du tror inte det blir för varmt inbyggt i en liten låda?

        Kommentar

        • Consuegra
          • December 2004
          • 4

          #5
          Lite lufthål får man naturligtvis ha i lådan. Ljusslang kommer dock ganska fort upp i en temperatur på 40-50 grader men sen stannar den där och blir inte mycket varmare, glödtrådseffekten kontra massan i slangen orkar inte mer.

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #6
            Låter som en annorlunda och kul idé. Du säger inget om övrig belysning, så jag antar att du har en UV-belysning som lyser ovanifrån. Det är ett absolut krav för att sköldpaddornas skal ska växa normalt.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              En annan sak, hur kommer det se ut med belysningslådan från sidan ovanför landdelen? Den kanske inte skulle vara så hög som din skiss antyder?
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • Consuegra
                • December 2004
                • 4

                #8
                Min skiss håler absolut inga som helst skalenliga mått och kommer att måttbyggas efter glasets storlek.

                Ljuset kommer bestå dels av ett reptilrör för UV behovet och dels tänkte jag även lätta upp det med något annat för eventuella växter och få bättre färger.

                Alternativt har jag en ide om att "spott" belysa inredningen med hjälp av fiberljus (jobbar med ljusteknik så det är en prestigegrej att få ljuset bra).


                Har dock 2 projekt innan jga kan sätta igång med detta

                1. Bänken, byggs färdigt i morgon

                2. kommer istället för vanliga locket att bygga ett eget med glaskanter en bit upp (blir förmodligen plexi) med en öppning ner i karet så att paddan kan ha sin landdel uppe på burken istället.

                Hoppas kunna ha allt färdigt och inflyttningsklart inom 2 veckor så lovar jag att dela med mig av resultatet.

                Kommentar

                • Zone
                  • February 2004
                  • 680

                  #9
                  Låter som ett intressant projekt! Hoppas du kan lägga ut bilder när du är färdig.Ser fram emot resultatet!.

                  MVH.
                  TOMMY.
                  MVH.
                  Tommy.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...