Frugans 50l kampfisk setup project

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Frugans 50l kampfisk setup project

    Hej!
    Frugan har via en väninna blivit intresserad av att skaffa en kampfisk hane..

    Givetvis var man snabb att hjälpa till så att det materialiseras..

    Man samlar på sig en massa grejer som bara ligger och väntar på att bli användbara igen.

    Ett 50 liter kar ✔️
    Ett bottenfilter ✔️
    En hög med grus ✔️
    En doppvärmare ✔️ (är utlånad ett par veckor)

    Jag ser fram emot att använda bottenfiltret. Så bra och kommer vara så handhavande säkert, underhållsfritt, mm Perfekt för kampfisken utan strömmande vatten den behöver störas av.

    Frugan har hittat någon uppfödare online som har någon firre hon är intresserad av.. vi har inte fått någon information om när den är leverans klar. Som ni kanske vet sedan tidigare så är jag inte så mycket intresserad av själva fiskar utan mer av hur biologin och växter mm.

    Men tänkte att man får sätta upp det så att man får igång bakterietillväxten i alla fall.

    Hon valde ut grus och en träbit samt någon sten som jag såg sedan inte var lämplig. Det blir nog något annat.

    Det blev till att fixa in bottenfiltret skölja sanden, i med allt fixa bubbel i stigarröret.

    Tog och slängde in träbiten så den får tid på sig att sjunka.
    Tänkte få igång bakteriekulturen. Så tog och rengjorde mina filter svampar i karet och det blev brunt o gott. 🤣

    Tog en bild efter en timme o skiten kan ses på gruset o det bruna vattnet. Vi är på gång!👍
    Skönt att ha tid på sin sida..

    Växter finns en hög ifrån mitt vanliga planterade kar där jag får slänga uppskattningsvis ~300-400g avrunnen vikt i växter var 14 dag.
    Så det är inga problem på den fronten. Tänkte det får hon göra de roligare bitarna. Det blir spännande att se vad hon gör och hur hon inreder.

    En bakgrund fattas. Blir troligtvis en plansch..
    Vi får se vad det bär hän och vad det är för kille som kommer husera däri.
    Click image for larger version  Name:	IMG_20230119_224637.jpg Views:	0 Size:	443.8 KB ID:	2438162
    Senast redigerad av Lusse; 19 January 2023, 23:30.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Hoppas allt kommer gå bra och framgångsrikt🙂 Jag för min del vill bara använda sand i mina akvarier och kan därför inte använda bottenfilter men jag kör spongefilter med framgång och tycker det är optimalt för mina akvarier.
    Jag får kolla in sen och se hur det blev!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      åheim ja sponge filter skulle man kunna använda men tycker att detta blir elegantare när det blir osynligt och försvinner därmed tar så lite plats.
      Och helt klar är det oanvändbart när man använder sand då är det inget alternativ.

      Nu tyckte frun att gruset var för grovt. Och vi valde ut en annan mindre sort.
      Håller med henne att proportionerna blir lite skevt med ett litet kar och proportionellt grova stenar.

      Fick dit en bakgrund som hon gillade.
      När allt tömdes ut så var det en lätt match.

      Fyllde upp igen med kranvatten. Dvs börja om från början..
      Men vi har fått reda på att det tar en månad tills kampfisken är leverans klar. Så det bör finnas gott om tid.

      Fick också reda på idag att ett kar som jag passar i ett par månader kommer att bli hämtad snart så då får jag loss doppvärmaren till detta karet.

      ​​​​​​Ser ut så här nu. Med en sten som tynger ner roten för närvarande.

      Click image for larger version  Name:	IMG_20230123_214026.jpg Views:	0 Size:	426.8 KB ID:	2438188
      Senast redigerad av Lusse; 23 January 2023, 22:33.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag hjälpte en kollega att starta ett litet 40L och hon valde just det där gruset (och jag gillade det inte alls i affären!!) Men jag ändrade mig totalt när det kom i karet med fisk och inredning och tycker att det är ett kanonfint grus! Jag själv har grävande fiskar och sandsnäckor så det blir tyvärr inget bottenfilter men det är ju optimalt i ett litet kar och dessutom osynligt, speciellt om man kapar av stigarröret så det bara är några cenimeter så det blir ett lägre flöde så filtret fungerar bättre biologiskt istället för att övergå till att bli mer mekaniskt plus om vattennivån sjunker så riskerar filtreringen att avstanna helt om röret sitter nära ytan.

        Jag hade ett jwel ONE filter som hon fick men hon fxade inte riktigt med rengöring av det plus att räkor troligen sögs in i det så hon blev överförtjust när jag fixade ett litet spongefilter som hon bara lyfter upp och kramar ur
        Att starta akvarier är bland det roligaste som finns så ha så kul

        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Nu har det hänt mycket:
          • 6 rosentetror
          • 2 HILLSTREAM LOACH
          • 3 assassin sniglar
          • Massa växter
          • Tagit bort 90-tals kåpan med t8 rör
          • Fixat ett täckglas
          • LED lampa
          • Upphängning till LED lampan
          • Extra inredning
          • Håralger
          Under tiden mognar akvariet väldigt fint.
          I väntan på centerpiece kampfisken.
          Lite bilder på setupen:

          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193755.jpg
Visningar: 195
Storlek: 405,5 KB
ID: 2438541 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193507.jpg
Visningar: 183
Storlek: 677,4 KB
ID: 2438542 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193551.jpg
Visningar: 206
Storlek: 646,2 KB
ID: 2438543 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193442.jpg
Visningar: 186
Storlek: 530,1 KB
ID: 2438544 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193702.jpg
Visningar: 195
Storlek: 643,4 KB
ID: 2438545 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193653.jpg
Visningar: 180
Storlek: 665,1 KB
ID: 2438546 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193838.jpg
Visningar: 186
Storlek: 475,2 KB
ID: 2438547 Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20230301_193806.jpg
Visningar: 187
Storlek: 307,7 KB
ID: 2438548

          Kommentar

          • Pierre67
            • November 2011
            • 321

            #6
            Mycket fint kar! Tyckte först inte om gruset, men nu när karet är fullt inrett, så ser det ju bra ut. En del säger att kampfiskar ska gå ensamma, så jag undrar lite eftersom du har fler fiskar. Hur är det egentligen?

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Pierre67
              En del säger att kampfiskar ska gå ensamma, så jag undrar lite eftersom du har fler fiskar. Hur är det egentligen?
              Det finns så många som säger si eller så i akvariehobbyn.

              Det är komplext och har många beroenden.
              Tex det finns individuella individer av kampfiskar som någon går ej att ha med något (aggresiva).
              Sen finns det på den andra änden av skalan som är vanligare att kampfisk hanen blir understimulerad när inget händer när han är helt själv.

              Finns det andra (lämpliga) fiskar som simmar runt o tar det lungt så är det en signal till kampfiskhnen att det finns inga hot i närheten och gör det förtroendeingivande att lungt simma på tryggt.

              Sen så behöver det vara fisk kompisar till kampfiskhnen som tex inte biter i andras fenor. Som tex tigerbarb.

              Rosentetra är "fredlig" men där finns ju undantag också så klart. Men är de "normalt" funtade så bör de låta kampfisken vara. Men givetvis finns det en risk.

              En annan faktor är hur tätt planterat, hur stort och hur många gömställen osv.

              Så med större kar o massor av växter så man inte kan se ifrån ena hörnan till den andra hörnan diagonalt pga alla växter så kan man tom ha flera hanar i samma kar.

              Det jag menar är tex ett annat exempel:
              ​​​​​Sen säger internet wisdom att räkor och kampfisk inte går att ha och givetvis finns det dem som har just det utan större problem.

              Så det är case by case.

              Men givetvis har man en ensam kampfiskhane så finns det inte mycket som kan gå fel när det inte finns någon interaktion med något annat. Ja man kan stimulera dem med diverse saker men känner jag och oss rätt så kommer det att rinna ut i sanden efter ett tag. Och kommer inte upprätthållas år efter år.. så risken är att den blir understimulerad i slutändan efter ett tag till slut.

              Men jag är ingen expert alls det är bara vad jag har sett och läst. Vi kan få hem ett odjur och få bekymmer.. eller kanske blir allt toppen..

              Frugans fick precis reda på att uppfödaren sa att de var leverans klara. Den är utvald och betald nu men det kommer ta ett tag till innan den skickas så det inte finns en risk med frysgrader under leveransen.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Har det kommit någon kampfisk?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Lusse

                  • April 2008
                  • 328

                  #9
                  c90368
                  Ja nu har tonåringen kommit hem till oss.
                  PostNord slarvade inte bort paket. Det fanns en "värmepåse" innanför frigoliten som fortfarande spred värme. Vattnet var 21° och allt verkar ha gått väl.

                  Studerar man bilden:
                  Det man ser längst med sidan av kroppen nedanför ryggfenan. Att den är lite insjunken på vardera sida av "ryggraden".
                  Den behöver äta upp sig helt klart. Och den får mygglarver ett par ggr per dag.
                  Under gälen och bröstfenan ser man en full fisk buk, när han nyss har ätit.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: P3230912.jpg
Visningar: 119
Storlek: 246,3 KB
ID: 2438772
                  Kompisarna Rosentetrorna är tuffare än vad jag trodde att de skulle vara och de lever i lungn harmoni och än efter denna korta tid så verkar det gå bra.

                  Kommentar

                  • Pierre67
                    • November 2011
                    • 321

                    #10
                    Härligt att det gick bra med kampisen och tetrorna. Brukar alltid tycka synd om kampfiskarna som oftast får vara ensamma!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...