Uppgradering - råd sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thulis
    • October 2022
    • 1

    Uppgradering - råd sökes

    Hej!

    Jag har haft ett 55-liters akvarium sedan i våras och har nu köpt ett begagnat 200-liters. Planen är att jag bara ska ha kvar det stora akvariumet och skaffa lite fler större fiskar. Igår fyllde jag upp det stora akvariumet och hällde i Ph/Kh-medel. Jag planterade de växter som jag fick med akvariumet och flyttade över lite inredning från det lilla akvariumet. Idag kramade jag ur filtret från det lilla akvariumet vid insugen på det stora akvariumet. Jag har nytt bottenmaterial i det stora.

    I det lilla akvariumet bor fem platys, åtta glödbandstetror, en gul ancistrus och fyra khuliålar.

    Nu till mina frågor. Hur länge måste det stora akvariumet stå innan jag vågar flytta över fiskarna?
    Kan jag flytta över fiskarna med håven direkt eller är det bättre för dem att mellanlanda i en plastpåse? (Jag har lika varmt i båda akvariumen.)
    Är det något speciellt jag måste tänka på?

    Jag funderar också på om de fiskar jag vill köpa passar ihop. De jag helst vill ha är mosaikguramis, har tänkt en hane och tre honor. Sedan dalmatinermollys, praktbarber och en eller två ancistrus. Eftersom jag är ganska ny försöker jag hitta lätta fiskar..

    Tack på förhand!
    Senast redigerad av Thulis; 18 October 2022, 20:29.
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Hej
    Den första delen av din fråga om uppstart av karet finns det svar på här https://www.zoopet.com/forum/forum/-...%C3%B6rjaguide

    Vad gäller fiskar, jag har haft Guramis under en period för ganska länge sedan. Fick dessutom ett återfall på senare år. Guramis är lugna fiskar och trivs med likasinnade, därmed faller barber bort. De är alldeles för snabba och kommer ta den mesta av maten. Det finns en "skröna" som låter så här: Hur förökar man ancistrus? Man tar ett akvarium, fyller på vatten och släpper i en hane och en hona. Jag hade en hane och hona i ett kar, efter att ha fångat upp ca 50 ungdjur som jag skänkte till aktieaffären, så var det nog lika många kvar, fast mindre. Dessutom äter de på alla växter om de inte får rätt och mycket grönfoder.

    Men tillbaka till Mosaikguramis det är en väldigt fin fisk, den tillsammans med Dvärgurami, Honungsgurami, mfl det finns många små jättefina guramis. Algerna då, eftersom det blir ett lungt kar så skulle du kunna testa med räkor. Jag är ingen expert på dessa men det finns det andra på forumet som kan hjälpa till med. Några Smycketetror skulle passa bra, visserligen en Sydamerikansk fisk men det kanske inte gör något.

    Lycka till!
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    Arbetssätt...