350l Sydamerika kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RilleT
    • July 2022
    • 29

    #46
    Ursprungligen postat av c90368

    Välkommen till Zoopet!
    Att ge råd om fiskar är mycket svårt, alla har sina favoriter eller fiskar man vill testa. Vad vi som har provat på olika varianter kan göra är att avråda från sådant som garanterat kommer bli katastrof.

    Jag har genom åren provat ganska många varianter från Sydamerika, Scalarer, Discus, Flaggciklider, Jordätare men det som jag har fastnat mest för är Apistogramma och Tetror. Fördelen med dessa fiskar är att de är förhållandevis små med ett fascinerande beteende. Ska man hålla större fiskar och få fram någon form av "naturligt" beteende krävs mycket stora kar. Ett exempel är Scalarer, små Scalarer, stora som en femkrona är helt underbara och att sedan se sex till åtta stycken växa upp och småkivas är skitkul. Tills den dagen ett eller i värsta fall två par bestämmer sig för att leka, då står alla andra fiskar i karet intryckta i ett hörn eller någonstans där de får skydd. Kaos i hela karet och det värsta är att har de väl börjat leka så gör de det igen och igen med väldigt korta mellanrum. Men det kan vara värt att testa så man kan bocka av dem på vill ha listan.

    Under åren jag höll på så filmade jag ganska mycket, började redan då YouTube var ganska nytt, min första film är på lekande Scalarer inspelad 2008. Därmed är kvalitén på de äldre filmerna inte så bra. Men det finns nog +100 filmer i stort sett allt med Sydamerika tema. Ett förslag är att du tar en filmkväll och tittar, kan kanske ge några nya intryck.



    Om du sedan vill veta mer om Apistogramma och tetror så kan du titta i dessa trådar




    Tack så mycket!

    Och tack för all information, ska gå igenom det vid tillfälle
    har sneglat på Apistogramma tidigare, väldigt vackra fiskar.

    Kommentar

    • RilleT
      • July 2022
      • 29

      #47
      Åkt på vita pricksjukan
      tyckte ändå jag varit försiktig med fisk, men har ju fyllt på med växter löpande också.
      börjat behandling med Exit nu.

      Vad bör jag mer göra?

      Höja temp?
      Salt?
      Vattenbyte?

      Även sett början till lite tofsalger så det är säkert obalans i karet.
      kan jag använda algmedel samtidigt med exit?

      Djäkligt trist men får kämpa på.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2878

        #48
        Vita prick är en "svaghetsparasit" som lättare drabbar fiskar som är försvagade. Kan vara pga. för låg temperatur i akvariet eller liknande. Vet inte hur mediciner mot vita prick fungerar idag, men förr rekommenderades att höja temperaturen en aning för att snabba på parasitens livscykel för en snabbare behandling. Tyvärr finns inga anti algmedel som biter på tofsalger ännu.

        Kommentar

        • RilleT
          • July 2022
          • 29

          #49
          Pricksjukan botad, körde Exit och höjde temperaturen till runt 26 grader.
          1 Fantomtetra dog tyvärr men annars har samtliga klarat sig.
          Ganska skönt att man inte köpt några dyra fiskar ännu.


          Kommentar

          • maria@borgkvist.se

            • August 2020
            • 32

            #50
            Skönt att sjukan är botad. Kul att följa ditt projekt!

            Kommentar

            • RilleT
              • July 2022
              • 29

              #51
              Vattenbyte i bägge karen idag samt lite allmän översyn.
              Väntar på Scalarer av en speciell sort men funderar även på om inte ett litet gäng corydoras skulle bli bra också
              Dom 4 Platys som var först i karet går fortfarande kvar men ska flyttas innan Scalarerna kommer.
              Kommer behöva skänka bort en del Platy dom förökar sig väldigt enkelt.

              Tyvärr har jag fått gå ifrån sydamerika temat lite då det numera finns Sessiliflora planterat.
              Ville ha något enkelt och snabbväxande när det varit lite problem med sjukdom och alger.
              Har massor av dom från det mindre karet och som växer enormt.

              Bilder från bägge karen.
              Senast redigerad av RilleT; 04 December 2022, 19:08.

              Kommentar

              • RilleT
                • July 2022
                • 29

                #52
                Det mindre karet

                Kommentar

                • RilleT
                  • July 2022
                  • 29

                  #53
                  Vattenbyte I det större karet

                  Kommentar

                  • RilleT
                    • July 2022
                    • 29

                    #54
                    Fantomtetra

                    Kommentar

                    • RilleT
                      • July 2022
                      • 29

                      #55
                      Efter vattenbyte
                      Senast redigerad av RilleT; 04 December 2022, 19:33.

                      Kommentar

                      • Kompani
                        • July 2022
                        • 20

                        #56
                        Fina bilder. Jag har också 4 vuxna platy. Och 5-7 yngel som börjar bli stora. Dom förökar sig!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...