222 liter erfarenhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kompani
    • July 2022
    • 20

    222 liter erfarenhet

    Bara mitt andra akvarium och det första har jag bara haft igång en vecka....

    Så det här är början på erfarenheten jag kommer starta med nästa gång





    Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting

    Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting


    Mitt första planerade hardscape. Det gick mycket lättare den här gången trots att det var bara min andra gång. Jag har dragon stone och två mangrove rötter och jord under sanden för att få lite mer näring för växterna som inte ännu finns. Det är säkert lättare att göra allt på en gång men jag hade inga växter redo och inga fiskar heller som behöver flytta in före växterna köps och planteras. Frågan är om jag behöver tömma akvariet igen för att plantera? Jag antar att jag inte måste göra det.
    Jag hade gärna gjort allt på en gång och kunnat limma fast växter och mossa kanske på rötterna.

    Imorgon kommer en lampa som jag tänkt ha till mitt "första" akvarium men kommer nog använda det till det här istället. Sedan funderar jag på att kanske köpa 30w floodlights med 6400K. Dock vet jag inte om det kommer bli för ljust i min lägenhet.

    Jag tar tacksamt emot tips på både fiskar och inriktning på karet även om jag i slutändan väljer själv

    Har ett innerfilter som kanske är underdimensionerat det är ett Eheim 200liters pickup. Men borde väl fungera tills vidare.

    Kommer uppdatera allt eftersom jag gör något, imorgon kommer som sagt en ny lampa och vattnet kommer vara klarare.
    Nu är det mörkt och man ser knappt in. Sedan kommer växterna!
    Senast redigerad av Kompani; 08 August 2022, 21:05.
  • Kompani
    • July 2022
    • 20

    #2
    Lampan kom aldrig idag så fick ta en annan. Men jag hade förberett med växter redan så fiskar fick flytta in. 6 Platy får bo in akvariet nu jag tog ändå större delen av växterna från deras förra akvarium så kändes taskigt att lämna dom med så lite kvar. Kommer mer växter snart. Fortfarande lite grumligt vatten.


    Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #3
      Blir nog snyggt det där men lite lila just nu kanske? Gillar rötternas placering!

      Kommentar

      • Kompani
        • July 2022
        • 20

        #4
        Ursprungligen postat av Munin
        Blir nog snyggt det där men lite lila just nu kanske? Gillar rötternas placering!
        Lampan som kommer har rätt ljus så man ser! :=) , såg på Rusta idag att dom sålde 20w Flood light, eller spot light kallade dom det men var i 4000Kelvin. Annars hade jag köpt och provat hur ljust det blir. Kostade 74 kr, 1600 lumen.

        Tack det var en hit or miss. köpte roten från Amazon men den var fin.

        Kommentar

        • toggaj
          • November 2009
          • 220

          #5
          Min erfarenhet är att det fungerar rätt bra med 4000 K.
          Johan

          Kommentar

          • Kompani
            • July 2022
            • 20

            #6
            Ursprungligen postat av toggaj
            Min erfarenhet är att det fungerar rätt bra med 4000 K.
            Johan
            Då ska jag testa det. Har fått för mig att det ska vara snyggare med högre K men 4000 kanske inte är så gult som jag tror.
            Tänkte köpa hyllfästen att sätta fast på väggen ovanför akvariet där dom kan sitta/hänga.
            Den andra lampan har jag fått givetvis stor skillnad att slippa det lila ljuset men lampan är egentligen till för mitt andra akvarium.


            Image Hosting, Image Upload, Picture Hosting


            Nu blir det lite väntan på att köpa växter och annat så kommer nog inte ske några större förändringar i akvariet på ett litet tag men lämnar en bild på ett trevligare ljus och så man ser.

            Kommentar

            • Kompani
              • July 2022
              • 20

              #7



              Lite nya invånare i karet!
              (Odessabarb tio totalt. Tror det blev 50/50 fördelning på kön)
              Dom är svåra att fota väldigt snabba och livliga fiskar. Har rätt bra simyta för dom dessutom.
              Tycker hanarna ser ut som små racerbilar när dom spänner sig och med fenorna ute.


              Kommer nog fortsätta med kanske en barb till frågan är om jag ska gå på en större guldbarb eller en med en mindre kopparbarb...
              Senast redigerad av Kompani; 19 August 2022, 16:39.

              Kommentar

              • Kompani
                • July 2022
                • 20

                #8



                En ny rot som jag la in. Egentligen var mobani-rötterna till mitt andra akvarium men den blev över och i vattnet är dom riktigt snygga.
                Har inte bestämt mig om jag ska ha kvar den där i förgrunden. Kanske om den får lite växter eller gräs framför sig blir det snyggare och smälter in mer.
                Man kan ju vända på den också då är den bara mörk men gillar kontrasterna. Den får vara kvar tills vidare.

                Jag la precis ner en till så blev det lite mer symmetriskt, sen har jag planterat små utlöpare Vallisneria tiger varianten till höger om roten som kommer växa upp.

                Senast redigerad av Kompani; 23 August 2022, 20:39.

                Kommentar

                • Kompani
                  • July 2022
                  • 20

                  #9
                  Jag har i veckan möblerat om litegrann. Eller ganska mycket. Jag var inte missnöjd med den första arrangemanget men när jag såg på bilder från andra akvarium slog det mig att jag gillade deras öppna akvarium. Jag kommer ha mer växter men jag drogs till öppenheten i dom och jag hade en väldigt stor sten som jag kände tog för stor vattenvolym till vad den bidrog med i utseende och funktion. Så jag bytte ut drakstenarna mot ett par grå mer flodstil rundade med håligheter. Flyttade roten till vänster och lade den andra på stenen. Tycker att det ser ganska naturligt ut. Har skaffat en liten mal också.



                  simple pictures

                  Så nu ska jag låta det här få växa till sig...


                  simple pictures

                  Kommentar

                  • Kompani
                    • July 2022
                    • 20

                    #10
                    Vaknade i morse av att det läckte från ena hörnet. Mattan var blöt. Akvariet är ju begagnat och borde kanske testat det längre tid men lättare sagt än gjort. Hursomhelst så fick jag tömma det i morse och jag har ju ett 130liters akvarium som det bara är Platy i så där kan fiskarna vara i men inte den starten på morgonen jag önskade. Tråkigt och lite segt.

                    Hur ska man nu göra då.

                    Kommentar

                    • Kompani
                      • July 2022
                      • 20

                      #11
                      Efter att mitt förra akvarium började läcka så bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt och inget begagnat. Sagt och gjort fick jag tag på ett akvarium 248 liter. Kunde använda samma ställning att stå på eftersom det har samma mått bara aningen högre... 110x45x50 cm.

                      Fiskar jag har i nu är
                      9 Odessabarber
                      10 Kopparbarber
                      4 Albino Pansarmalar
                      1 blå skäggmunsmal
                      1 Regnbågshaj. (Den håller mest till i roten så ser han sällan)
                      4 Siamesiska algätare
                      4 Platy som har 7 yngel. Så får se vad jag ska göra.

                      När jag rabblar upp alla fiskar låter det mycket men det ser verkligen inte trångt ut.
                      Dom har växtlighet att vara i och det ser ganska tomt ut faktiskt. På fiskar.

                      Jag vill skaffa ett par eller en liten grupp Apistogramma har jag tänkt. Någon sort. Kanske Kakadua. Får se vad jag får tag i.



                      så här ser det ut nu, Renast bland växtligheten där bak, annars är möblering ganska så lik som i mitt förra akvarium.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...