Bygga UPS till akvariet..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    Bygga UPS till akvariet..

    Hej!
    För en tid sedan så fick vi här ett strömavbrott.
    Slutsatsen blev och lärdomen genom er på forumet var att ett juwel innefilter som är öppet upp till vattenytan är mindre känslig för strömavbrott eller rättare sagt klarar ett längre driftstopp. Och av alla mina el drivna pryttlar för akvariet är filtret o dess cirkulationspump det enda som är viktigt att hålla igång speciellt om det är ett längre driftstopp.

    Jag hade en del grejer liggandes ifrån min hifi anläggning som ständigt förändras (drev den med egenkonstruerade 12v mono effekt förstärkare).

    Tog 12v batteriet kopplade det till en smart batteri laddare som är kopplad till väggen som återgår automatiskt till att ladda när strömmen återkommer. Ifrån batteriet kopplade jag en 12v DC till 230v AC omvandlare som ger en ren sinusvåg. Och kopplad till den 8w pump som driver filtret.

    Ingen aning om det kommer att funka i längden.. man kan argumentera att de tre komponenterna (batteri, laddare, konverter) givetvis ökar sannolikheten för att ett driftstopp sker när MTBF* tiden sänks pga det är nu troligare att någon av komponenterna går sönder och orsakar driftstopp än tiden mellan strömavbrott.

    Så med andra ord har man en högre frekvens av strömavbrott så kan en sådan här setup kanske vara något men om det går år mellan strömavbrotten så är risken att själva setupen orsakar flera driftstopp för pumpen än de strömavbrott den förhindrar pumpen ifrån..

    Jaja kul projekt som visar att det funkar men man behöver tänka igenom om den löser ett reellt problem eller troligen skapar eventuellt mer problem än vad den löser.

    *MTBF (Mean Time Between Failures), är ett mått som avser den genomsnittliga tiden som förflutit mellan ett fel och nästa gång det inträffar.
    Senast redigerad av Lusse; 28 May 2022, 09:32.
Arbetssätt...