Många akvarium blev få akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LAncer

    • February 2010
    • 846

    #31
    Lite nytt till mitt nostalgi skåp . Alltid roligt att hitta nya obrutna förpackningar .
    ​​​​​
    ​​​​

    Kommentar

    • LAncer

      • February 2010
      • 846

      #32
      Ännu så har det klara sig alla små nättetror börjar simma runt och om en dag eller två så kan jag börja kläcka artemia till dom

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #33
        Hur går det här? Råkade se din Brochisannons på blocket så blir lite nyfiken!

        Kommentar

        • LAncer

          • February 2010
          • 846

          #34
          Ursprungligen postat av Munin
          Hur går det här? Råkade se din Brochisannons på blocket så blir lite nyfiken!
          Ja det bubblar på skata men säkert.
          Ja dom hade jag på annons dom har nu flyttat till Göteborg ?. Jag kände att jag just var färdig odlat på dessa roligt men något annat istället.

          Kommentar

          • LAncer

            • February 2010
            • 846

            #35
            Så då har man shoppat igen eller vad man ska säga . Lite nytt till nostalgi skåpet. Sedan en blid på det jag har med. Så ska köpa mig ett till skåp framöver ?.


            Just nu hos mig går det väldigt sakta matar och byter vatten. För just nu så efter jobbet hjälper jag en odlare att fixa automatiskt med dropp knappar och borra akvarium även dra luftleningar. Roligt att iallafall kunna hjälpa andra med mina kunskaper när jag själv inte har så mycket hemma.

            Kommentar

            • LAncer

              • February 2010
              • 846

              #36
              Idag går väl mer än jag i energi tankar för att få hobbyn lite billigare i drift.
              Mitt stora kar fick Annan belysning istället för den kraftiga jag hade på förut. Blev helt ok belysning ändå. Gick från 80watt ner till 20watt belysning.

              Har även börja räkna på mina små kar jag har igång idag som man har pumpar i om man skulle gå över till luft i som få istället.
              ​​​​​​
              ​​​​

              Kommentar

              • admin
                Christian Alfredsson

                • November 2004
                • 11215

                #37
                Håller helt med om att man får räkna lite på det nu. Jag har fått ner min förbrukning på 14 akvarium till ca 350 watt + belysning. Belysningen tar ytterligare 150 watt om jag vill, men har inga växter så jag kan snåla lite med den.

                På mina kar kör jag med denna pump: https://akvarieimporten.se/filter-pu...rfilter-aquael
                4 watt och ger 400 l/h. Min luftpump drog 100w så jag tjänar på det plus att det blir tyst.
                Christian Alfredsson
                Tekniskt ansvarig Zoopet

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #38
                  Ursprungligen postat av LAncer
                  Idag går väl mer än jag i energi tankar för att få hobbyn lite billigare i drift.
                  Mitt stora kar fick Annan belysning istället för den kraftiga jag hade på förut. Blev helt ok belysning ändå. Gick från 80watt ner till 20watt belysning.

                  Har även börja räkna på mina små kar jag har igång idag som man har pumpar i om man skulle gå över till luft i som få istället.
                  ​​​​​​
                  ​​​​
                  Nu vet jag inte hur många småkar du har men är det 10-20st så kan man ju köra en aquaforte v-10 på 10w som är en mycket tyst luftpump, om man tycker att ljudnivån måste vara låg! Akvarieimporten har en hel del billiga svampfilter om man inte vill bygga nån lösning själv.
                  Pump 499 sen kan hitta filter för 29-39kr så för 10 kar blir det runt 800-900kr
                  Fördelen med luft blir ju skötseln och att slippa alla strömkontakter och skötsel av pumpar plus lägre strömförbrukning, du får ju inte samma kraftiga flöde som med impellerpumpar men frågan är om man har det behovet eller ens kan ha det?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • LAncer

                    • February 2010
                    • 846

                    #39
                    Ja det finns många alternativ men blir nog luft drivet helt förutom mitt stora kar då. Jag kommer känna på att köra så i längden. Så blir att köpa in en lp 100 men kan räcka med en lp 60 med. Så får räkna lite på det medans man dra fram luft ledning.

                    Kommentar

                    • LAncer

                      • February 2010
                      • 846

                      #40

                      Kommentar

                      • LAncer

                        • February 2010
                        • 846

                        #41

                        Kommentar

                        • LAncer

                          • February 2010
                          • 846

                          #42

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #43
                            Ser snyggt ut, gillar karet med malawi(?) starkt, även det utan växter är snyggt. Angående det hur upplever du(och eventuellt andra) att det är att sköta ett kar med inga eller väldigt få växter, behöver man byta vatten och liknande oftare? Är lite sugen på att testa ett men faktiskt alltid haft växter just delvis för jag lärt mig att de hjälper till att hålla balansen.

                            Kommentar

                            • LAncer

                              • February 2010
                              • 846

                              #44
                              Ursprungligen postat av Munin
                              Ser snyggt ut, gillar karet med malawi(?) starkt, även det utan växter är snyggt. Angående det hur upplever du(och eventuellt andra) att det är att sköta ett kar med inga eller väldigt få växter, behöver man byta vatten och liknande oftare? Är lite sugen på att testa ett men faktiskt alltid haft växter just delvis för jag lärt mig att de hjälper till att hålla balansen.
                              Karet med Tanganyika ciklider du menar ja det är ok saknar bara lite mer stenar i det.

                              Ja du att ha utan växter har ej varit så svårt tycker jag speciellt när det blir lite större akvarium. Men jag brukar ofta ha silverkalla eller gullranka som får ha sina rätter i karet för att få lite bättre balans och så blir det ju snyggt och grönt utanför karet.. jag kan nog säga att jag inte byter mer vatten i det karet än något annat.

                              Kommentar

                              • LAncer

                                • February 2010
                                • 846

                                #45
                                Så nu kan man skriva lite igen

                                Har ej hänt så mycket hemma bland alla akvarium bara bytt vatten och matat och njutit av alla fiskar .


                                Nu har jag lite stänktetra yngel jag för ska dra upp får man se om man lyckas. Då man måste ha en ut maning iallafall..
                                Riktigt små yngel svåra att se med blotta ögat. Men roligt om man lyckas.
                                Tänkt att dom ska få gå i min växt burk när jag fått ihop ett gäng .

                                Kommentar

                                Arbetssätt...