240 liter Malawi-akvaponi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BrunaBurken

    • February 2011
    • 9

    240 liter Malawi-akvaponi

    Tänkte dela med mig lite av ett intressant akvarieprojekt. Jag har nu under ca 1 år kört en akvaponi-odling i syfte att få ett underhållsfritt akvarie, och det har funkat otroligt bra! Delvattenbyte sker bara med ca 3 månaders mellanrum, och hela systemet har hittat en fin balans där vattenvärdena blir långsiktigt stabila. Perfekt för Mbuna som ändå inte har vattenväxter naturligt i sin biotop. Ytterpumpen pumpar konstant upp vatten i odlingsbädden, där man kan plantera lite vad man vill. Jag har kört med jordgubbar, ruccola, och även prydnadsväxter. I odlingsbädden sitter en klockhävert som gör att vattennivån regleras från fullt till nästan tomt med ungefär en 10-minuterscykel. Odlingsbädden får stark belysning under 16h/dygn, medan själva karet får en mer mild belysning i kallvitt för att inte stimulera alg-tillväxt. Allt i odlingsbädden växer fort som tusan och suger upp alla näringsämnen som fiskarna ger ifrån sig. Kan även varmt rekommendera IKEAs trådfri-system, så kan man styra allt med timers och t ex sätta en timer på svagt, kallvitt ljus för att simulera en veckovis måncykel.

    Bebos just nu av 6 Labidochromis Caerulus och 8 st Pseudotropheus Cyaneorhabdos (som ynglar av sig i ganska rask takt)
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det var ett trevligt badrumsprojekt
    Kul att kunna odla lite färska grönsaker till frukosten eller så
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1022

      #3
      Ursprungligen postat av BrunaBurken
      I odlingsbädden sitter en klockhävert
      Hur har du tillverkat den?

      Kommentar

      • BrunaBurken

        • February 2011
        • 9

        #4
        Principen är ganska enkel, men dimensioneringen är lurig. Jag gissade lite och lyckades pricka rätt utan större modifieringar. Det känsligaste är att inte ha ett för stort inflöde, då hinner inte häverten suga luft och bryta. "Snorkeln" från toppen av klockan hjälper till för att bryta häverten snabbare. Den vita tratten i mitten är en avsågad spilltratt med en noggrannt slipad kant. Om inte överkanten är helt rak börjar den släppa ut vatten gradvis och häverten startar aldrig.

        Kommentar

        • BrunaBurken

          • February 2011
          • 9

          #5
          En Golden-hona visade sig gå och bära på en massa ägg/yngel, så jag har nu även prövat på att försiktigt strippa henne på ynglen och föra över dem i en egg tumbler (ägg-tumlare?). Fungerar än så länge väldigt bra

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #6
            Väldigt intressant. Vill du skriva en kortare artikel till Ciklidbladet hade jag blivit överlycklig.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • BrunaBurken

              • February 2011
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av admin
              Väldigt intressant. Vill du skriva en kortare artikel till Ciklidbladet hade jag blivit överlycklig.
              Det kan jag gärna göra

              Kommentar

              Arbetssätt...