780-1250 liter SA paludarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LEriksson
    • January 2022
    • 4

    780-1250 liter SA paludarium

    Hej!
    Jag har en längre stund planerat att göra ett paludarium modell större. Ursprungsplanen var 100x60x130 (lxdxh) och har letat efter en lämplig och relativt snygg bänk som passar de måtten länge. Nu har jag äntligen införskaffat den bänken, men mitt "problem" är att den är större än jag först tänkt, och jag har ni möjlighet att göra 120x70x150 istället. Är det orimligt stort för en "vanlig" person att göra själv? Eller är det ju större desto bättre?

    Tanken är 45 cm vatten med en landdel på falsk botten, bakgrund av antingen fogskum+kokos eller frigolit eller liknande+kokosmatta (lutar dock mest mot fogskum), något slags vattenfall som rinner längs bakgrunden och en väldig massa växter på landdelen. Vattnet ska vara svartvatten och däri ska växterna endast vara såna som kräver väldigt lite ljus. Alla växter ska (har jag tänkt) komma någonstans från amazonas eller i alla fall sydamerika om jag inte lyckas med amazonas.

    Som invånare i vattendelen har jag försökt hitta arter som KAN hittas i svartvatten i amazonas i Brasilien, åtminstone vad jag försökt läsa mig till, men tycker det skitsvårt. Jag vill ha ett större stim tetror, två par/harem med dvärgciklider och ett stim corys/ottos på botten. Hur som helst är det dessa jag har kommit fram till som jag kan välja mellan:
    Copella arnoldi
    Hyphessobrycon pulchripinnis
    Biotoecus opercularis (kanske inte går att få tag på?)
    Apistogramma agassizii
    Någon slags corydoras
    Någon slags otocinclus
    Eventuellt någon L-mal?
    Jag har också funderat på Hyphessobrycon amandae och Hemigrammus bleheri, men är osäker.
    Jag vill främst ha fiskar som är roliga att kolla på och som har intressanta beteenden. Tips på andra?

    På landdelen är tanken att det så småningom ska bli pilgift, vet inte art ännu, och Dendropsophus leucophyllatus, därav att paludariet behöver vara stort.

    Det blev jäkligt långt det här, men tar alltså gärna emot tips, åsikter, förslag osv. Ska jag göra 780 liter, 1250 liter eller något mittemellan?

    Tack på förhand!
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #2
    Låter som ett mycket spännande projekt att följa!
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • LEriksson
      • January 2022
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av ampe
      Låter som ett mycket spännande projekt att följa!
      Tack, ja, det ska bli väldigt spännande! Men är så kluven just nu när det kommer till storleken...

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #4
        Ursprungligen postat av LEriksson

        Tack, ja, det ska bli väldigt spännande! Men är så kluven just nu när det kommer till storleken...
        Jag skulle utgå från vad jag vill att det ska rymma. Större är ju alltid kul, men beroende på vad du vill ha för djur så kanske det räcker med mindre? Men bottenytan är ju ganska stor oavsett så det får ju plats endel.
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • LEriksson
          • January 2022
          • 4

          #5
          Ursprungligen postat av ampe

          Jag skulle utgå från vad jag vill att det ska rymma. Större är ju alltid kul, men beroende på vad du vill ha för djur så kanske det räcker med mindre? Men bottenytan är ju ganska stor oavsett så det får ju plats endel.
          Ja, det får plats i mindre men kan ju ha större stim och så i större vilket som du säger är roligare. Ska testa göra en variant i kartong och se hur stort känns i verkligheten.

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            #6
            Ursprungligen postat av LEriksson

            Ja, det får plats i mindre men kan ju ha större stim och så i större vilket som du säger är roligare. Ska testa göra en variant i kartong och se hur stort känns i verkligheten.
            Sen vänjer man sig ju alltid vid storlek. Jag tyckte att vårt 720 liters var enormt när vi bar in det. Nu- nja. Ett helt normalt akvarium.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #7
              Kul med ny projekttråd, och en ambitiös sådan dessutom!

              Kommentar

              • BrunaBurken

                • February 2011
                • 9

                #8
                Riktigt kul projekt! Jag hade också valt precis det fiskbeståndet. Jag har experimenterat en del med akvaponilösningar, och om du kan få till att landväxterna använder akvarievattnet så tjänar du en del vattenbyten! Det borde bli enklare att hålla ett lågt svartvatten-pH också, eftersom nitrifikationsbakterierna över tid försurar.

                Kommentar

                • LEriksson
                  • January 2022
                  • 4

                  #9
                  Tack! Ja, det har jag också tänkt, men visste faktiskt inte att det skulle sänka Ph, det är ju perfekt!
                  Just nu står det rätt still, glaspriserna har höjts ganska rejält så får vänta lite med det... Jag funderar och planerar mycket på hardscapen och olika lösningar för filter, uppvärmning och regnsystem istället, tänker att jag vill borra så lite som möjligt men ändå men ändå dölja all teknik och se till att rengöring osv är så enkelt som möjligt.
                  Jag har i alla fall bestämt mig för att ju större desto bättre, så 119x65x150 (lxdxh) blir det!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...