Mitt första riktiga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Braxfan
    • September 2021
    • 65

    Mitt första riktiga akvarium

    Hej!

    Efter att min tjej skaffade ett, två, tre... ja ni vet, så blev jag inspirerad och köpte mig ett begagnat Nano akvarium som jag har ett gäng räkor, guppy yngel och en kampfisk i. Men nu har jag bestämt mig för att skaffa ett större kar och gjorde slag i saken och köpte ett begagnat 540L med lite blandade tillbehör utan någon direkt plan.
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0391[1].JPG Visningar:	2 Storlek:	378.3 kB ID:     	2432555

    Första frågan jag ställde mig va vad för typ av filter ska jag ha? När jag mätt, funderat oc sökt inspiration och information på nätet så har jag kommit fram till att jag också ska bygga en sump. Hittade ett begagnat 105L som ska vara basen till sumpen. Karet har två borrade hål i botten för genomföringar men dom är igen limmade med en glasskiva och silicon. Det ingick även de gamla genomföringarna och rören som är på limmade och pekar rakt upp ur hålen och tar väldigt mycket plats visuellt.

    Så nu ska jag starta igång projektet och se vad det blir av det till slut.

    Steg ett är att få bort glaset som täcker över hålen och se om de gamla genomföringarna går att få loss och återanvända.

    Steg två blir att tänka till och börja med sumpen.

    Planen är att dokumentera processen och följa upp det här inlägget efter hand projektet går framåt. Jag ser fram emot att både ta emot förslag på lösningar och gälla hurra rop under tidens gång.

    Edit: Lagt till bild.

    Senast redigerad av Braxfan; 22 October 2021, 10:37.
  • åheim
    • April 2006
    • 13119

    #2
    Vad jag har hört så kan man lite få isär limmade rör och genomföringar utan man måste köpa nya. Glasskivan över hålen tror jag blir svåra att få bort tror man måste borra nya hål... vill inte låta negativ men tror du realistiskt sett får lite mer jobb än du kanske tror
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Braxfan
      • September 2021
      • 65

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      Vad jag har hört så kan man lite få isär limmade rör och genomföringar utan man måste köpa nya.
      Sågade av rören en bit ovanför där kopplingen va och satte dom i svarven. Än så länge ser det bra ut och ska börja prov montera delarna i helgen.

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0396[1].JPG Visningar:	0 Storlek:	291.6 kB ID:     	2432558

      Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0400.JPG Visningar:	0 Storlek:	219.9 kB ID:     	2432560
      Klicka på bilden för större version

Namn: image_86874.jpg
Visningar: 460
Storlek: 194,7 KB
ID: 2432559

      Edit: Lagt till bilder
      Senast redigerad av Braxfan; 22 October 2021, 10:26.

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1023

        #4
        Ursprungligen postat av Braxfan
        Här kommer lite bilder som va tänkta att vara i första och andra inlägget.


        ​ ​​​​​​
        Du kan bara posta bilder som guldmedlem.

        Kommentar

        • Geraxy
          • November 2020
          • 20

          #5
          Kul, kommer följa projektet.

          Kommentar

          • Braxfan
            • September 2021
            • 65

            #6
            Uppdaterat tidigare inlägg med bilder.

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6054

              #7
              Vad roligt med ett nytt projekt här på forumet! Jag följer!

              Kommentar

              • Braxfan
                • September 2021
                • 65

                #8
                Nu har jag lyckats få bort glasbitarna som täckte över hålen. Det dog ca en timme och det gick åt fyra blad till brytbladskniven men nu kan jag äntligen börja med att testa rör installationen.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0402.JPG Visningar:	0 Storlek:	450.3 kB ID:     	2432614

                För att kunna återanvända genomföringarna så krävdes del lite med tid vid svarven men när det va klart så provmonterade jag alla rör utom överrinningen och utloppet.

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0404.JPG Visningar:	0 Storlek:	442.4 kB ID:     	2432615

                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0406.JPG Visningar:	0 Storlek:	316.0 kB ID:     	2432616
                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0407.JPG Visningar:	0 Storlek:	390.1 kB ID:     	2432618
                Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        DSC_0408.JPG Visningar:	0 Storlek:	313.3 kB ID:     	2432617



                Innan allt limmas ska jag provköra systemet tillsammans med sumpen.
                Senast redigerad av Braxfan; 23 October 2021, 15:11. Anledning: Bilder hamnade fel

                Kommentar

                • Geraxy
                  • November 2020
                  • 20

                  #9
                  Känns som du har koll på läget

                  Kommentar

                  • Braxfan
                    • September 2021
                    • 65

                    #10
                    Nu är alla rören klara och testade. Lät akvariet stå fullt en vecka med sumpen igång fem av dagarna och av två utan läckage.

                    Har även byggt klart sumpen och kört den i tjejens 250L en vecka för att få en bra start.

                    Tyvärr blev det inga bilder den här gången men det kommer så småningom.

                    Nästa på att göra listan är att göra en mock-up på hardscapen och fundera på inredningen på lite mer detalj nivå.

                    Kommentar

                    • Orpheon
                      • February 2019
                      • 38

                      #11
                      Uppdateringsbump, hur går det med byggena?

                      Kommentar

                      • Braxfan
                        • September 2021
                        • 65

                        #12
                        Det har tyvärr gått väldigt långsamt senaste tiden på livet.

                        Sumpen är klar och har stått och gått sen senaste uppdateringen har matat den med växtdelar och annat från dom andra karen.

                        Rören till, från och i akvariet är klart. Möbeln har jag börjat fixa lite så det matchar med kontakter och kopplingar. Jag har även börjat samla på mig rötter och annat till inredningen.

                        Här är några bilder på sumpen där den står och gottar sig just nu.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0512[1].JPG
Visningar: 311
Storlek: 418,8 KB
ID: 2433588 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0514[1].JPG
Visningar: 314
Storlek: 443,1 KB
ID: 2433591
                        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0515[1].JPG
Visningar: 305
Storlek: 355,3 KB
ID: 2433592
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Braxfan
                          • September 2021
                          • 65

                          #13
                          Äntligen kan jag komma med en uppdatering!

                          Karen har kommit på plats i lägenheten. Har kopplat in sumpen och låtit det så och snurra i ett dygn och all är tätt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0579[1].JPG
Visningar: 285
Storlek: 357,9 KB
ID: 2433905
                          Nu börjar det roliga.

                          Kommentar

                          • Braxfan
                            • September 2021
                            • 65

                            #14
                            Nu börjar det hända grejer. Substratet är på plats och jag har börjat plantera på botten. Tänkte låta det rota sig innan jag fortsätter med inredningen. Första fiskarna har flyttat in från karantänkaret. Ett gäng trilineatus och en gul ancistrus. Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0615.jpg
Visningar: 39
Storlek: 465,4 KB
ID: 2434110 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0616.jpg
Visningar: 37
Storlek: 477,5 KB
ID: 2434111 Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0617.jpg
Visningar: 37
Storlek: 486,2 KB
ID: 2434112

                            Kommentar

                            • Orpheon
                              • February 2019
                              • 38

                              #15
                              Vad är det för lampor du använder?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...