Mitt första riktiga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Braxfan
    • September 2021
    • 65

    #16
    Ursprungligen postat av Orpheon
    Vad är det för lampor du använder?
    Dom jag fick med när jag köpte karet. Minns inte va dom hette men det är en ramp med massor av ledar. Ser ganska annorlunda ut i verkligheten. Tror min kamera är kass.

    Kommentar

    • Braxfan
      • September 2021
      • 65

      #17
      ​​Nu har jag börjat sätta in rötterna. För att dom ska hålla ihop ordentligt så har jag borrat och satt ihop dom med 2mm rostfritt stål och cyanoacrylat.

      Kommentar

      • Braxfan
        • September 2021
        • 65

        #18
        Nu är majoriteten av karet klart. Det ska in lite mer rötter i högra hörnet och det ska planteras i mitten och till höger. Det har även flyttat in ett 25 st citrontetror och 12 rosentetror.
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0636[1].jpg
Visningar: 339
Storlek: 386,5 KB
ID: 2434225
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0638[1].jpg
Visningar: 326
Storlek: 583,9 KB
ID: 2434226

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #19
          Ser coolt ut, tror det kommer bli riktigt bra om växterna på rötterna växer in ordentligt.

          Kommentar

          • Braxfan
            • September 2021
            • 65

            #20
            Ursprungligen postat av Munin
            Ser coolt ut, tror det kommer bli riktigt bra om växterna på rötterna växer in ordentligt.
            Det är målet. Så det blir två "våningar" med lite olika miljöer. Sand, sten och låga växter på botten och lite mer som ett växtbälte vid rötterna.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #21
              Jo tror jag förstår visionen hyffsat! Antar att du även tänkt flytta lite anubias till höger på sikt? Har du planerat något angående fisk än?

              Kommentar

              • Braxfan
                • September 2021
                • 65

                #22
                Ursprungligen postat av Munin
                Jo tror jag förstår visionen hyffsat! Antar att du även tänkt flytta lite anubias till höger på sikt? Har du planerat något angående fisk än?
                Det är inga anubias där i än. Men ja, det ska planteras tätt längst hela "övervåningen". Roten till höger ska byggas ut lite mer innan den blir klar för plantering.

                Så här ser mitten roten ut upptill så det finns bra yta att plantera på.Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0639[1].jpg
Visningar: 273
Storlek: 395,0 KB
ID: 2434318

                Har även flyttat runt flytväxterna lite så dom in skuggar de växter som behöver mer ljus. Håller dom på plats mer en bit 10x2 slang som passar perfekt på dom här sugpropparna jag har så är det bara sätta dom på glaset så växterna inte flyter iväg.
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0646[1].jpg
Visningar: 253
Storlek: 536,6 KB
ID: 2434319
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0648[1].jpg
Visningar: 253
Storlek: 191,4 KB
ID: 2434320


                Angående fiskar så har jag 25 Hyphessobrycon pulchripinnis, 12 Hyphessobrycon jackrobertsi, 11 Corydoras trilineatus och en L144 just nu. Planen är att ha 40-50 Hyphessobrycon amandae och två sorter pansarmalar till. Funderar på Corydoras Venezuelan Black eller orange och någon till. Funderar på att ha t.ex .Andinoacara pulcher, electric blue eller någon annan mindre men revir hävdande fisk som kan hålla koll på tetrorna så dom stimmar ordentligt.


                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #23
                  Tyckte allt det såg ut som anubias minima men är väl någon typ av ormbunke? Låter som en fin fiskbladning(har själv citrontetror och corydoras och båda hör till favoriterna).

                  Kommentar

                  • Braxfan
                    • September 2021
                    • 65

                    #24
                    Har snickrat klart rötterna till höger.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0653[1].jpg
Visningar: 221
Storlek: 269,5 KB
ID: 2434364
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0654[1].jpg
Visningar: 221
Storlek: 520,9 KB
ID: 2434365
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0655[1].jpg
Visningar: 227
Storlek: 361,6 KB
ID: 2434366
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0657[1].jpg
Visningar: 230
Storlek: 476,6 KB
ID: 2434367

                    Nu är det bara vänta på att plantorna tar sig så jag kan ta sticklingar.

                    Eller så tröttnar jag på att vänta och åker och köper fler plantor.

                    Kommentar

                    • Braxfan
                      • September 2021
                      • 65

                      #25
                      Det blev lite mer planterat i helgen. Nu får det stå och växa till sig ett tag. Nästa steg är att bygga en ram till armaturen och måla den. Funderar även på att byta ut själva ljuskällan.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0669.jpg
Visningar: 188
Storlek: 607,6 KB
ID: 2434494
                      ​​​

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #26
                        Supersnyggt och häftigt gjort med dem här "flytande" öarna! Verkligen spännande akvarium men lite surrealistisk belysning kanske Ett coolt belysningstrick är att se till att bakrunden är skuggad så att man inte riktigt kan avgöra var det slutar
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Braxfan
                          • September 2021
                          • 65

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Supersnyggt och häftigt gjort med dem här "flytande" öarna! Verkligen spännande akvarium men lite surrealistisk belysning kanske Ett coolt belysningstrick är att se till att bakrunden är skuggad så att man inte riktigt kan avgöra var det slutar
                          Jag är inte nöjd med ljuset. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så följde belysningen med när jag köpte karet. Funderar på att byta ut själva ljuskällan när jag ändå är igång och bygger ramen till armaturen.

                          Bortsett från ljuset är jag mycket nöjd med hur det blev.

                          Kommentar

                          • Braxfan
                            • September 2021
                            • 65

                            #28
                            Nu är karet i stort sett klart. Det som återstår är att bygga klart ramen för armaturen.

                            Så här ser det ut nu.


                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #29
                              Roligt med video och riktigt fina acaror! Tror det kan bli väldigt häftigt på sikt som du lagt upp det hela, belysningen har ju redan avhandlats men har du funderat något mera på ny? Tror det kanske skulle vara pricken över i så att säga!

                              Kommentar

                              • Braxfan
                                • September 2021
                                • 65

                                #30
                                Ursprungligen postat av Munin
                                Roligt med video och riktigt fina acaror! Tror det kan bli väldigt häftigt på sikt som du lagt upp det hela, belysningen har ju redan avhandlats men har du funderat något mera på ny? Tror det kanske skulle vara pricken över i så att säga!
                                Jo, jag har funderat på det men inte riktigt klok på hur jag ska tänka angående belysning gällande lumen, kelvin mm. Så antingen får jag läsa mera eller frågan nån smart jävel.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...