Mitt lilla projekt att bli självförsörjande på foder till Räkor, Snäckor och fisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McGallon
    • April 2021
    • 5

    Mitt lilla projekt att bli självförsörjande på foder till Räkor, Snäckor och fisk.

    Hej akvarietokar.

    Här skall jag så gott jag kan redogöra för hur jag gör mat till räkor, sniglar och vissa fiskar.
    Jag kokar en kopp 1 – 2 dl med ärtor, lite spenat och några buketter broccoli ca:10–15 min, underlock.

    Här skulle man även kunna testa med andra ingredienser. Varför inte lite frukt?

    Sila av blandningen i en sil och häll sen ned allt i ett glas som kan innehålla en stavmixer. Vill
    man ha i en udd kalk så är det nu det skall ske, så det kan lösa sig med den kvarvarande vätskan.

    Ta fram stavmixen och kör tills alla fibrer är borta. Nu skall du ha en slät klorofyllsoppa.
    Kosttillkost och ev. vitaminer skall nu ner i klorofyllsoppan.


    Häll upp geggan i ett kaffefilter och filtrera det. Se bara till att det inte blir för torrt.
    När geggan har övergått till en något fuktig massa så har jag tagit en 4ml spruta (alla känner
    en vårdanställd) som jag har skurit av toppen på.

    Ta fram ett rakblad, ett tjockt papper och en ca: 10*10 cm stor tygduk. Jag använder själv ett akvarellpapper.
    Viktigt att pappret håller ihop och inte löses upp.

    Fyll sprutan med pastan. Håll för öppningen med tygduken och pressa in kolven på sprutan
    så att massan packas. Sätter du för ett finger och trycker, flyger det runt grön gegga i köket.

    Nu kan man ta ut svängarna lite, men båda sätten funkar fint.

    Tryck försiktig ur den packade massan. Ta rakbladet och skiva korven i den tjockleken du vill ha på pelletsen.
    Går även att trycka ut hela korven och dela den på pappret. Låt pelletsbitarna torka så de är helt tort.
    Gärna i mörker för att inte bli av med all klorofyll. Förvara dem i en burk med tätslutande lock i kylen.

    Ett projekt jag håller på med är att testa att mixa ned räkor tillsammans med ärtorna och låta de färdiga
    bitarna torka i ugnen på max <70 grader. För att slippa att räkorna börjar härskna.

    När jag släpper ned några sådana bitar i akvariet så står invånarna på rad med haklappen på.
    //McGallon

  • Yadina
    • December 2014
    • 367

    #2
    Kul idé. Bra tips!

    Kommentar

    Arbetssätt...