120x40x40 200L "Mitt första 60L+ kar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • willegard
    • May 2021
    • 4

    120x40x40 200L "Mitt första 60L+ kar"

    Hej!

    Har beställt ett custombygge, 120x40x40 kar och har en önskan om att kunna ha en community-tank med ett stort stim (20+) rödmunstetror och andra snälla arter.

    Akvariet är här! Jag börjar om, med ny attityd och ny inställning.
    Som sagt, så specialbesällde jag karet från akvarielagret i stockholm och blev mäkta överraskad när jag idag hämtade karet - Vilken lokal, vilka fiskar och vilken personal!

    Här är karet hemma i väntan på flytt av "gamla" och dessutom väntan på matta samt filter. Har även några xxl-rötter på g (mer om det senare!)
    Det kommer att vara en 3D-bakgrund modell "amazonas", som jag fick kalas-pris på samtidigt som jag hämtade karet.



    Gällande filtreringen har jag tagit åt mig av alla snälla åsikter, och jag kommer ha ett JBL 1502 med uppdaterad filtermassa samt filtermattor - Hoppas det är ok!


    Mvh Pontus
    Senast redigerad av willegard; 16 May 2021, 18:02.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    I ärlighetens namn är det på tok för litet för påfågelciklid! Sen får vi se om du står ut med aqua novas prylar... Jag har provat deras innerfilter och det var det värsta skräp jag varit med om faktiskt, få se hur du upplever dem
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • willegard
      • May 2021
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      I ärlighetens namn är det på tok för litet för påfågelciklid! Sen får vi se om du står ut med aqua novas prylar... Jag har provat deras innerfilter och det var det värsta skräp jag varit med om faktiskt, få se hur du upplever dem
      Ok!

      Tack, jag har inte bestämt men önskade bara.
      Kan du utveckla, varflr kan jag inte ha 4-5 påfågelciklider i 200L?

      Har en annan tanke om ett stim rödfenstetror och på så sätt skapa en "community" tank.

      Gillar ancistrus och har 3 st små (3cm) i en 54L tank...
      .
      Mvh

      Edit: Tog bort min kommentar som inte var riktad mot dig/er här på zoopet.
      Jag har ändrat i min filtrering och önskar ny åsikt om den!

      Förlåt och Med vänliga hälsningar.
      Senast redigerad av willegard; 10 May 2021, 18:11.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Inte mig du adresserade men hur som helst så är det väl helt enkelt så att påfågelciklider blir väldigt stora och dessutom skräpar ner väldigt mycket. Artbeskrivningen här på zoopet gör ju exempelvis gällande att 550 liter är en lagom storlek på akvarie, men jag har själv aldrig haft just påfågelciklider.

        Tycker knappast du blev sågad utan bara informerad om att det kan bli lite trångt, folk är väldigt känsliga numera vad det verkar själv skulle jag uppskattat om någon hade stoppat mig i tid ibland!

        Ett stim rödmunstetror och några mindre ciklider låter betydligt mera passande även i min mening. Vad det gäller filter och annat har jag ingenting att säga, det känns som alla har olika erfarenheter av de flesta märken!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Ursprungligen postat av willegard

          Ok!

          Tack, jag har inte bestämt men önskade bara.
          Kan du utveckla, varflr kan jag inte ha 4-5 påfågelciklider i 200L?

          Har en annan tanke om ett stim rödfenstetror och på sp sätt skapa en "community" tank.

          Gillar ancistrus och har 3 st små (3cm) i en 54L tank...

          Tycker/tänker att vad man än önskar blir man sågad på nätet.
          Ja jag har köpt billiga grejer, ja jag hoppas dom funkar.
          Dör dom så dör dom.

          All denna negativitet dödar intresset.
          Mvh
          Oj tänkte inte att du skulle ta det på det sättet utan bara en reality check liksom men förlåt om du tog det illa.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Jag hittade mitt klipp av aqua nova filtret... https://youtu.be/LzZ_2LXV6KQ
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • willegard
              • May 2021
              • 4

              #7
              Uppdaterade första inlägget och ställer mig ödmjuk inför det.

              Karet är här/hemma! Vilken fantastisk butik akvarielagret har i bromma.

              Där det lilla står ska det nya åbäket få bo.
              Nytt filter (JBL 1502) är på ingång, tänker mig uppgradera median innan det sätts i bruk
              Lilla karet får fortsatt rulla NCF 600.
              Tänker mig ta media från "lilla" filtret och stoppa i "nya" för att snabba på cykeln.

              Kommentar

              • Boson
                • May 2021
                • 3

                #8
                Hej!

                Karet är igång, en JBL 1502 står och tuggar - funkar kalas än sålänge.


                Jag väntar på en order av växter och under tiden så har jag stoppat i lite botten-fisk (se film) och nu 20+ Hemigrammus bleheri.
                Den stora eldstjärten flyttar imorgon - det var en "rädda mig från döden"-fisk.





                Hur ser det ut? (plantor är beställda, lite lång leveranstid på just det jag vill ha)

                Mvh nybörjare som vill lära sig.


                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Står karet på en IKEAmöbel? Tänkte att det kanske hade bytt plats med det lilla karet? Snygg inredning, blir grymt med växter.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #10
                    Ser toppen ut!
                    Senast redigerad av Munin; 08 June 2021, 23:15.

                    Kommentar

                    • Geraxy
                      • November 2020
                      • 20

                      #11
                      Snyggt

                      Kommentar

                      • Blåbär
                        • February 2021
                        • 23

                        #12
                        Tycker det ser väldigt fint ut! Gillar verkligen rödmunstetror, kul att se så många

                        Kommentar

                        • Boson
                          • May 2021
                          • 3

                          #13
                          Ursprungligen postat av Blåbär
                          Tycker det ser väldigt fint ut! Gillar verkligen rödmunstetror, kul att se så många

                          Jag också!
                          Jag tycker dom verkligen är härligt livliga.
                          Jag väntar på lite växtlighet (min LFS har taskig leveranstid..)
                          men dom verkar må hur bra som helst utan.

                          Jag tänker på lite dvärg-kulfisk (när växtligheten är på plats).
                          Vad tror ni om det? Det står mellan kulfisken eller ett scalar-par...

                          Den stora eldstjärten har bytt kar - han var en tyrann (som jag räddade från en säker död...)
                          Friden har lagt sig i karet och det är verkligen en fröjd att avnjuta.

                          (Såg en fråga om möbel - ja det är en ikea-möbel men endast topp nuförtiden.
                          Underredet är byggt av reglar och lådorna är bara på-spikade , (det är typ 300-350kg som står....))

                          Kommentar

                          Arbetssätt...