720l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    720l

    Ska starta igång ett 720 där jag tänkt att ha jordätare, ett stim tetror, malar och ett stim corydoras. Har limmat slimline en bit från baksidan och kommer ha filtermatta 10 PPI samt keramiskt material där bakom, i filtermodulen kuber med matta 10 PPI. Jag limmade ena slimlinen lite snett för att få lite mera utrymme där bokam. Har ett Fluval FX 5 och ett annat ytterfilter från Aquael som har kapacitet för 500L enligt förpackningen, får se om jag drar igång det. I modulen och bakom slimlinen tänkte jag ha Eheim Compacton 3000. Jag har också tillverkat ett droppfilter som jag ska ha stående på akvariet enligt https://www.youtube.com/watch?v=MMZ-AF9amDs&t=173s. Det ska också drivas med någon form av pump, hur stor är oklart i nuläget, några förslag? Ev blir det ytterfiltret som får mynna i det.

    Vill ha punktbelysning och tänkte lägga två av dessa ramper (https://akvarieimporten.se/akvariebelysning) på tvären så blir det skuggiga partier mellan ledlisterna.

    Funderingar:
    - Hur stor kapacitet i L/min till droppfiltret rekommenderas?
    - Hur ska jag göra med utblås från pumphuvudena för att inte få för strömt? vill ju ha cirkulationen ca 10 gånger volymen/tim utan att det blir "Troffe-strömmar" i karet.
    - Erfarenheter av de dimbara LED listerna jag länkat till?

    Sist men inte minst tar jag gärna emot fiskförslag. Jag har en tanke kring att ha Satanoperca Leucosticta och Geophagus Tapajos men har inte landat 100 där ännu. Jag hade förberett några bilder på bygget men kunde inte ladda upp dem pga att jag inte är goldmedlem. Ni får tänka er hur det ser ut .

    Övriga synpunkter och förslag tas tacksamt emot.
    ___________________________________
    720L blivande SA
  • ulfand
    • May 2008
    • 111

    #2
    ___________________________________
    720L blivande SA

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • ulfand
        • May 2008
        • 111

        #4
        ___________________________________
        720L blivande SA

        Kommentar

        • ulfand
          • May 2008
          • 111

          #5
          ___________________________________
          720L blivande SA

          Kommentar

          • ulfand
            • May 2008
            • 111

            #6
            ___________________________________
            720L blivande SA

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #7
              Ser ut som ett rejält bygge, droppfilter förstår jag mig inte på- finns det några fördelar med ett sådant jämfört med en sump utom att man slipper borra då förstås? Hoppas du fortsätter uppdatera tråden med bilder och tankar. Jordätare låter kul hade själv Altifrons i ett 720l för lite över ett decennium sedan och jag hade gärna haft de igen men hade nog valt Tapajos i dagsläget, personligen hade jag nog nöjt mig med en art.

              Några speciella malar i åtanke? (Ja jag gillar malar!

              Kommentar

              • ulfand
                • May 2008
                • 111

                #8
                Fördelen med droppfilter är att man får ett rikt syresatt vatten då det exponeras med mycket luft när det droppar ner genom filtret. Det gynnar den aeroba bakterietillväxten. I en sump har du väl oftast filtermediumet under vattnet vilket inte medverkar till samma syresättning som ett droppfilter så lite att jämföra äpplen och päron. Dock så får man mycket exponering mot filtermedium i båda fallen och hade jag haft ett borrat kar så skulle jag absolut haft en sump. I mitt andra kar (kub 60x60x60) så har jag sump till då det är ett gammalt saltkar. Fungerar klockrent då jag kan ha mycket filter.

                Varför hade du valt endast en art?
                ___________________________________
                720L blivande SA

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #9
                  Tack för utförlig förklaring, kanske något att kika på i framtiden om jag någonsin får plats för större balja(men det blir nog sump trots allt!

                  Nja jag tycker nog det är mest tilltalande rent estetiskt och det känns lite trångt med två arter, skulle nog hellre ha flera individer av samma i så fall för att kunna kolla på hur de beter sig gentemot varandra. Men det är nog mest en smaksak, det finns naturligtvis inget hinder för att ha två sorter.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...