Fisk och grönsakssoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Fisk och grönsakssoppa

    Varför namnet fisk och grönsakssoppa?
    Först det långsiktiga.
    På sikt tänker jag bygga något i denna stil 167274299_10225316947740503_5993400784385368276_n | Bernt G | Flickr
    dvs kombinera ett akvarium med odling av växter så kallad aquaponics.
    Jag är långt i från där än utan det är ett mål som säkert tar minst ett halvår att börja på genomföra.

    För dagen finns en del grunder som ett kar lite fisk och små plock att börja med.
    Det tar tid, mer tid än jag önskar bland annat på grund av logistik.
    Ett grundläggande problem är att faktist kunna bekvämt köpa fisk och växter exempelvis.
    Jag bor i Södertälje och här finns DjurMagazinet. Dom är inte direkt vassa på akvarieområdet. Låt vara dom har lite grundläggande men djupet och framförallt kunnandet saknas. Det finns fler givetvis i Mälardalen men då hamnar vi direkt på logistik frågan. Jag cyklar vanligen. Har inget vardagligt behov av bilen då cykel + lokal kollektivtrafik fungerar bra. MEN.. kollektivtrafiken är ett gissel om man ska "på tvären" dvs till Bromma eller så. 2 timmar eller mer enkel resa är inget ovanligt för att besöka butiker som inte ligger efter huvudlinjerna. Besöka två affärer kan ju ta en heldag med alla buss och tågbyten och hem. Resa Eskilstuna eller Uppsala, dvs andra städer kan ofta totalt sätt gå fortare en resor inom koltivtrafik området SL.
    Köpa bil för akvariehobbyn.. ja nära nog.

    Jag kom in i hobbyn för en tio elva år sedan. Min fru vill ha ett akvarium och "lite hjälp". Hon hade haft akvarium tidigare.
    Jag har alltid tyckt om akvarier men aldrig skaftat tidigare så jag sa ja.. och därmed hade jag en ny hobby för frugan kunde exakt .. inget .. och "lite hjälp" blev sköta allt.
    Så här såg det ut för 8 år sedan 884324_2982428175973_1028461443_o | Bernt G | Flickr
    Sedan ville dottern ha ett och jag fick utöka min hobby.
    Jag kom att hålla på med karen några år tills det blev tal om att flytta och jag han prova lite olika inritningar och kar.
    Jag ville utveckla lite mer och gjorde mig av med det vi hade och avvaktade flytten, som drog ut på tiden, flera år faktist på grund av en fastighetsombildning som drog ut på tiden.

    Under hösten 2020 skaffades ett nytt kar, lite större denna gång med bättre teknik och jag började på samla information och under november startades karet upp lite mest för att ha det i gång och mer fundera över inriktning. Dvs inget seriöst utan mer låta det gå och skaffa erfarenhet och information.
    Jag har en tid varit lite aktiv på zoopet och lite andra ställen. Ett informations sökande och det har varit delvis mycket givande.
    Dels har jag funnit vad jag INTE vill... och hittat mer vad jag vill.

    Jag börjar med vad jag inte vill.
    Jag kom att titta på diskus, enormt vackra fiskar och ha begäret slog till. Akvariefiskens konung ja på ett sätt. Vackert! Oslagbart så men.. trist.
    En sex tio fiskar lika i ett välkontrollerat kar med stora regelbundna vattenbyten. Svårt? ja på ett sätt. Noggrannheten. Men trist.
    Vad gör man när karet går och de stora vattenbytena sker regelbundet och fisken trivs. Man sköter det en par gånger i veckan efter en mall och .. thats it.. Där avsluta jag spåret diskus. Svårheten med det ligger ju i att jag blir uttråkad när det blir exakt samma sak vecka efter vecka för det är inte vad som stimulerar.

    Jag började titta på aquascaping och aquaponics och kände där finns något att göra. Inte för det är vackert utan för det blir så många nya frågor om näring, avväganden, kompromisser.
    Kunna ha en fisksoppa OCH ett antal växter utanför som lever på soppan dessutom. Det blir många frågor men det finns inte så många svar.
    Det blir intressant. Fisksoppa är för all del inte estiskt lika tilltalande som en monokultur så man bör väl undvika soppan? Ändock är det den som lockar för i soppan finns utmaningen att kombinera olikheter till något ändock fungerande. Lägger man därtill växter i och utanför karet uppstår en del komplexa frågor utan givna svar och där finns intresset. Så det blir fisk och grönsaks soppa. Inte för det är vackrast utan för det är komplext.

    Så om en till två veckor blir det omstart på karet med en mer fokuserad inritning där steg ett är att byta bottenmaterialet för att skapa bättre växtbetingelser för karets växter.
    Så därifrån börjar en ny resa som inkluderar mer än ett kar dessutom.
    Senast redigerad av Gäst; 23 April 2021, 11:05.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Kul att det blir en tråd iaf, som sagt är ju inte överdriven aktivitet här för tillfället(och det behöver det väl kanske inte vara), men jag kikar in dagligen så det är ju alltid kul om någonting finns att läsa. Vad är det för storlek på baljan? Håller med om att det verkar finnas mycket att lära kring växter och så vidare, har du gröna fingrar eller kommer du behöva pröva dig fram?

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av Munin
      Vad är det för storlek på baljan? Håller med om att det verkar finnas mycket att lära kring växter och så vidare, har du gröna fingrar eller kommer du behöva pröva dig fram?
      350 faktiska liter. Det blir mycket provande.
      Jag har odlat tidigare. Både som hobby och professionellt så jag är inte helt grön på odling
      Köper jag något till en trädgård, eller för yrkesmässigt bruk skulle det inte komma på fråga att köpa utan en riktig innehållsföretäckning. Jag menar köper du en säck jord på ICA för 25 kr för 50kg framgår ju vad den innehåller. Men på en påse till akvariet 5 kg för 179 .. finns ingen saklig information. Akvarieväxtgödsel JBL Aquabasis Plus 5L 6kg - köp på HORNBACH.se
      Så ser det ut med det mesta. Svindyrt och noll riktig info. Tar du växtnäring som PMDD (den mest "berömda") för akvarier kostar den ju 120 till 500 kr kilot. Köper jag samma näring till trädgården, jordbruk på granngården ligger priset på 10 kr kilot. Den senare har dessutom bättre info.
      Tar du växer till akvariet.. hur många säljs med info om temperatur, ljus, ph, näringsbehov. Information som är självklar att den finns om du odlar på marken.
      För närvarande sitter jag och tittar på olika bottensubstrat och hitta rimlig info är inte lätt. Bara en sådan sak som vad det väger saknas (volymvikt) "packat" och löst.
      För att kunna ha substrat i "lager" utan att det blandar sig vill du ha tungt fint i botten och lite lättare, större över. JBL har en serie sådana men 100 kg blir 3500 kr. Köper jag på granngården ca 200 kr... två säckar a 50kg och jag tycker det senare är dyrt.
      Blandar du lite torv och sand och kalk. Säljer det som gräsmattetopping till kommunen i bulk 50 öre kilot, i säck 50 kg till villaägare ca 2 kr kilot, som bottensubstrat, ca 50 kr kilot. I grund och botten samma sak alltså men 100 x priset. Det samma gäller alt inom aquaponics, hydroponisk odling. Svindyrt. Köp Hydroponisk Odling hos din trädgårdsmästare på nätet | Odla.nu Problemet ligger ju inte i att det är "svårt" utan att hitta information för mycket är ju inte annat än vanliga trädgårdsprodukter som packas om och där märkning saknas efter ompackningen.
      Vanlig biltemasand med lite torv och kalk fungerar troligen många gånger exat lika bra som någon specialprodukt gör.
      Där pågår nu en del test i miniformat, typ i muggar hemma i köket. Lite utvärdering av vanliga konsument produkter för odling i mini format.
      Något av det kommer ner i karet (en) med tiden


      Senast redigerad av Gäst; 24 April 2021, 14:18.

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        #4
        Ska bli intressant att följa dina utvärderingar! Det är som du säger, många dyra små förpackningar men oprecist vad man egentligen får. Har många gånger gått in i en akvariebutik med ett klart mål men kommit ut med nåt helt annat som ansetts ”nödvändigt” av försäljaren. Många gånger ångrat mig i efterhand...

        Kommentar

        Arbetssätt...