Diskus i ett peninsula 500

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella 40
    • February 2021
    • 86

    #46
    Ni som kan diskus , mina har blivit ”sotiga” var ju helt rena från början , kan det försvinna?
    Bifogade filer

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #47
      Halloj!
      De varianter av Discus du har där saknar sina naturliga svarta ränder/band som annars tjänar som ett kamouflage bland pinnar, grenar och växter.
      Ibland kallar man dessa band "stressränder" och de uppstår ofta då fisken kan känna ett behov av att kamouflera sig, är en aning stressad eller något annat.
      Sotningen du ser är alltså pigmentprickar som hade bildat band/streck om fisken inte odlats för att sakna dessa. Det är ingen sjukdom och är sålunda inget farligt.
      Ibland brukar man säga att en mer ljus miljö - alltså kanske någon ljusare bakgrund eller bottenmaterial kan göra att sotningen blir mindre framträdande eller försvinner helt.

      Kommentar

      • Hella 40
        • February 2021
        • 86

        #48
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Halloj!
        De varianter av Discus du har där saknar sina naturliga svarta ränder/band som annars tjänar som ett kamouflage bland pinnar, grenar och växter.
        Ibland kallar man dessa band "stressränder" och de uppstår ofta då fisken kan känna ett behov av att kamouflera sig, är en aning stressad eller något annat.
        Sotningen du ser är alltså pigmentprickar som hade bildat band/streck om fisken inte odlats för att sakna dessa. Det är ingen sjukdom och är sålunda inget farligt.
        Ibland brukar man säga att en mer ljus miljö - alltså kanske någon ljusare bakgrund eller bottenmaterial kan göra att sotningen blir mindre framträdande eller försvinner helt.
        Men toppen Mats

        Kommentar

        • Hella 40
          • February 2021
          • 86

          #49
          Dom växer olika men huvudsaken är att dom mår bra

          Kommentar

          • Hella 40
            • February 2021
            • 86

            #50
            Funderar på en sak , jag har 3 diskus som mår bra men får inte tillräckligt med mat pga att dom alltid bli bortfösta av dom andra , skulle jag ta dom till ett annat kar och mata upp dom där ? Eller är det dumt ?

            Kommentar

            • Hella 40
              • February 2021
              • 86

              #51
              Ursprungligen postat av Hella 40
              Funderar på en sak , jag har 3 diskus som mår bra men får inte tillräckligt med mat pga att dom alltid bli bortfösta av dom andra , skulle jag ta dom till ett annat kar och mata upp dom där ? Eller är det dumt ?
              Nu behöver jag inte fundera längre

              Kommentar

              • Ekenberg
                • December 2017
                • 3910

                #52
                Ursprungligen postat av Hella 40

                Nu behöver jag inte fundera längre
                Oj. Hoppas det beror på att de kommer fram till maten igen......och inte på att de svultit ihjäl. Diskus är hopplösa på att vakta mat, jag tar bort hela täckglaset när jag matar och sprider maten över så stor yta som möjligt. Det är viktigt att se till att maten kommer på så många ställen som möjligt så att även om det är dominanta par så skall de inte ha en chans att vakta allt.

                Kommentar

                • Hella 40
                  • February 2021
                  • 86

                  #53
                  Ursprungligen postat av Ekenberg

                  Oj. Hoppas det beror på att de kommer fram till maten igen......och inte på att de svultit ihjäl. Diskus är hopplösa på att vakta mat, jag tar bort hela täckglaset när jag matar och sprider maten över så stor yta som möjligt. Det är viktigt att se till att maten kommer på så många ställen som möjligt så att även om det är dominanta par så skall de inte ha en chans att vakta allt.
                  Tack för svar

                  Kommentar

                  • Hella 40
                    • February 2021
                    • 86

                    #54
                    Asså när jag skriver till folk så kommer inte hela texten med

                    Kommentar

                    • Hella 40
                      • February 2021
                      • 86

                      #55

                      Kommentar

                      • Hella 40
                        • February 2021
                        • 86

                        #56
                        Jag tycker om alla färger på Diskus men det är nått speciellt med dom blå

                        Kommentar

                        • Superpescado
                          • March 2020
                          • 715

                          #57
                          Vilka fina diskus du har! Jätte roligt att få se och följa

                          Kommentar

                          • Hella 40
                            • February 2021
                            • 86

                            #58
                            Ursprungligen postat av Superpescado
                            Vilka fina diskus du har! Jätte roligt att få se och följa
                            Tack

                            Kommentar

                            • Hella 40
                              • February 2021
                              • 86

                              #59
                              I morgon söndag har jag haft dom en månad!
                              inte klokt va tiden går , alla är ialfall friska och äter med god aptit , konstigt det där , man väntar liksom bara att nått ska hända , men får skjuta bort dom tankarna och njuta här och nu matar 4 gånger med en automat , sen matar vi själva 4-5 gånger , blir mycket mat .) vatten byte varannan dag .

                              Kommentar

                              • Hella 40
                                • February 2021
                                • 86

                                #60

                                Kommentar

                                Arbetssätt...