Juwel Rio 180

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #61
    Jag har ju gjort en liten hastig flytt av akvariet så det har var minst sagt kaotiskt, fiskarna fick bo i en balja i något dygn. Men nu är allt på plats på nya stället, tänkte försöka uppdatera min tråd med lite bilder framåt eftermiddagen(det ser ganska annorlunda ut). Ska åka och köpa nya vattentester idag, lite svårt att avgöra hur mycket av en nystart det blir.

    Malen verkar inte bry sig speciellt mycket utan kör sitt race som vanligt mera orolig för tetrorna fast det ska väl förhoppningsvis gå bra!

    Ok jo egentligen är de ju nattaktiva så det är väl din lilla som beter sig som den borde

    Kommentar

    • Saya
      • February 2021
      • 80

      #62
      Igår serverades aubergine, den rördes aldrig. Idag satte jag ner kokt morot och det tog inte lång stund innan de hittade dit

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210328_190626.jpg
Visningar: 241
Storlek: 405,8 KB
ID: 2429128

      Kommentar

      • Saya
        • February 2021
        • 80

        #63
        Funderar på vad nästa inköp ska bli... Vill ha corydoras goldstripe men vet inte om de ska få vänta lite men vad skulle man kunna ha mer för fisk? Vill inte ha mer än 4, max 5, olika sorters fiskar och med corydoras blir det 3

        Vad rekommenderar ni? Gärna något färgglatt som trivs och fungerar med serpatetrorna som är lite av fenbitare så inga guppy. De ska trivas i 180-literskar som håller 25-26 grader (utan doppvärmare så kallare kan vi inte få utan att kyla vattnet).
        ​​​​

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #64
          Morot har min inte fått än, men kanske testar ikväll då! Vet inte hur stora fiskar du vill ha men en ciklid jag kan rekommendera från förra gången jag hade akvarium är Sajicaciklid är nog den fisk jag tyckte bäst om men de blir ju ganska stora och gräver en hel del, dessutom riskerar det att bli yngel i mängder(men det är ju samma sak med många ciklider) men det är ju kul åtminstone första gången som man får några överlevare.

          Annars är väl det mest "vanliga" alternativet någon apistogramma och där finns det ju massor att välja mellan, men beror väl också på vad som finns att få tag på rent praktiskt. Vet inte hur du tänker kring att blanda fiskar från olika världsdelar och liknande finns ju många fina guramis i olika storlekar. Boliviansk fjärilsciklid kanske är en idé annars?
          Senast redigerad av Munin; 29 March 2021, 16:24.

          Kommentar

          • Saya
            • February 2021
            • 80

            #65
            Tack för tipsen! Ska kika in dessa!

            Kommentar

            • Saya
              • February 2021
              • 80

              #66
              För en liten stund sedan fick det flytta in 8 st corydoras goldstripe, de hittade snabbt bakre delen av karet och jag låter det vara nedsläckt tills imorgon, då ska det bli kul att se de

              Kommentar

              • Gäst

                #67
                Ursprungligen postat av Saya
                Tack för tipsen! Ska kika in dessa!
                Gurami är nog ok.
                Vill du ha råd om att välja fiskar så lista OCH länka till dom du redan har.
                Det finns några tusen arter. Se bara artbeskrivningar här på zoopet var några få är mer allmänt kända.
                Sitta och slå upp fiskarna för att ge råd tror jag få vill göra. Underlätta för andra helt enklet med listning och länkar och man undviker misstag.

                Kommentar

                • Superpescado
                  • March 2020
                  • 715

                  #68
                  Vad roligt med goldstripe! Dom är så fina, hoppas att du fått lite blandade kön och att dom leker alltid kul med småttingar.
                  mina är ganska blyga

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    #69
                    Upp med lite nya bilder

                    Kommentar

                    • Saya
                      • February 2021
                      • 80

                      #70
                      Ursprungligen postat av Superpescado
                      Upp med lite nya bilder
                      Ska ordna detta under dagen!

                      Kommentar

                      • Saya
                        • February 2021
                        • 80

                        #71
                        Här kommer lite bilder från igår.

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210409_093654.jpg
Visningar: 180
Storlek: 449,8 KB
ID: 2429607Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210409_093716.jpg
Visningar: 178
Storlek: 649,8 KB
ID: 2429608Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210409_093728.jpg
Visningar: 170
Storlek: 545,2 KB
ID: 2429609Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210409_162358.jpg
Visningar: 177
Storlek: 449,1 KB
ID: 2429610Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210409_193806.jpg
Visningar: 183
Storlek: 334,6 KB
ID: 2429611

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #72
                          Ser ut som det börjar arta sig? Vad tycker du om corydoras hittills?

                          Kommentar

                          • Saya
                            • February 2021
                            • 80

                            #73
                            Ursprungligen postat av Munin
                            Ser ut som det börjar arta sig? Vad tycker du om corydoras hittills?
                            Kämpar med nitrit (skapade just en egen tråd om det) och alger men annars går det bra

                            Jag älskar corydoras, vilka roliga fiskar att ha i karet! De är livliga, hänger ihop och rör sig lite överallt, inte bara på botten som jag nog hade förväntat mig, de simmar upp och ner i full fart ibland, som att de roar sig i strömmen. Till skillnad från tetrorna så håller verkligen corydoras ihop, ibland är de utspridda men ofta ser man de tillsammans alla 8 eller uppdelade 4 och 4 eller i par. De är så söta när de glider fram över botten och känner sig fram i sanden

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #74
                              Ursprungligen postat av Saya

                              Kämpar med nitrit (skapade just en egen tråd om det) och alger men annars går det bra

                              Jag älskar corydoras, vilka roliga fiskar att ha i karet! De är livliga, hänger ihop och rör sig lite överallt, inte bara på botten som jag nog hade förväntat mig, de simmar upp och ner i full fart ibland, som att de roar sig i strömmen. Till skillnad från tetrorna så håller verkligen corydoras ihop, ibland är de utspridda men ofta ser man de tillsammans alla 8 eller uppdelade 4 och 4 eller i par. De är så söta när de glider fram över botten och känner sig fram i sanden
                              Jo corysar är lite av en favorit(för många inom hobbyn skulle jag tro) mycket på grund av deras charmiga beteende, jag velar fortfarande på om jag har plats för de i mitt akvarium eller inte. Men om inte i det här så lär det bli i nästa, nitrit är ju ett gissel men alger(lite beroende på sort) tycker jag nog kan vara både snyggt och bra

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                #75
                                Va kul att få se lite bilder! Ser jätte fint ut, goldstripen är mina favoriter. Dom är som små grisar som går runt o bökar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...