Bygga vattenfall/aquaponic/ droppfilter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    Bygga vattenfall/aquaponic/ droppfilter ?

    Har en tid funderat på en kombination av aquaponic/droppfilter/vattenfall(vattenspel). En del vet jag har provat att ha växter med rötter i akvariet o växa ovanför, ex brukar gullranka,klätterkalla o monstera nämnas i dessa sammanhang. på många offentliga plaser/byggnader finns ibland fontäner,vattendekorationer som med rätt lågt flöde skapar rätt vackra effekter, en varttengardin är ju rätt tunn, behövs inte så stort flöde. Min baside är att bygga en vägg ovanför akvariet, pumpa upp vatten högst upp och låta det rinna ner efter en typ av serpentinväg , på vägen ner nån kruka med lecakulor o växter, nån filterburk ,åsså lite ledbelysning både ovanifrån o bakifrån, tanken är att få allt,droppfilter,vattendekoration o aquaponic. Har ännu lite svårt att se en färdig design, nån som vill hjälpa till med ideer?
  • HåkanM
    • April 2005
    • 102

    #2
    Är det ingen på detta forum som går i liknande tankar?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13119

      #3
      hi hi ideér verkar du klara bra tycker jag Det svåra här är att bygga nåt sånt här och få det att fungera och det blir svårt att hjälpa till på distans.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #4
        Kul idé!

        Mitt fokus kring sådana här "byggen" brukar vara att det aldrig får uppstå risk för översvämning / stort läckage. Tänk igenom så det aldrig finns risk att tex en igensatt kruka kan få det att svämma över till omgivning.

        Kommentar

        • RickardN
          • April 2020
          • 83

          #5
          Jag har testat på aquaponi med akvarium och vattenfall i akvarium, men inte allt samtidigt.
          Det enda jag kan komma med nu är att du får börja bygga, blir spännande att följa!

          Kommentar

          • Billierudeboy
            • July 2016
            • 6

            #6
            Har funderat på samma sak och kikat på vanliga balkonglådor i plast på höjden. Antingen så låter man vattnet rinna i rör mellan balkonglådorna eller så borrar man hål i botten och låter vattnet rinna ner i nästa låda.

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Följer.. jag sitter och skissar på lösningar för aquaponic som komplement till karet (en). Tanken är en krydd, grönsaks, sallads odling som drivs göds av akvarievattnet.
              Bara ett ide stadium en men något blir det framöver där akvarium och odling ska samverka.



              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Så här kan det se ut.
                167274299_10225316947740503_5993400784385368276_n | Bernt G | Flickr

                Kommentar

                • foreverstone
                  • September 2021
                  • 2

                  #9
                  Ni som har provat aquaponik, hur går man till väga med cirkulationspumpen? Jag är ny på både akvarium och själva odlingsdelen och funderar på att köpa ett sett från Versa Garden (https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...k-for-akvarium). Det verkar alltså som att man kopplar utblåset på cirkulationspumpen till slangen som leder upp till växterna och att det vattnet sedan rinner tillbaka ner i akvariet. Jag har ett 100-literskar och min fråga blir då hur man syresätter vattnet i karet. Vattnet som kommer från odlingen kommer ju knappast ha den hastighet som krävs för ordentlig cirkulation av vattnet i akvariet. Behöver man en separat cirkulationspump för det?

                  Kommentar

                  • toggaj
                    • November 2009
                    • 220

                    #10
                    Eftersom det blir cirkulation på vattnet i akvariet genom att det pumpas runt i anläggningen borde det inte vara något problem med syresättningen såvida man inte har väldigt mycket fisk i karet./Johan

                    Kommentar

                    • foreverstone
                      • September 2021
                      • 2

                      #11
                      Hmm okej, tack för snabbt svar! Jag har ett stim med kardinaltetror, platys och guppys samt någon mal. Tror inte att de är för många för karets storlek. När utblåset försvinner minskar ju strömmen i akvariet, kan någon av de fiskarna vantrivas då? Minns från när jag var barn att i alla fall kardinalerna gärna ville ha strömmande vatten att simma i. Eller är jag ute och cyklar?

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13119

                        #12
                        kardinaltetra lever i stilla vatten
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        Arbetssätt...