Juwel Rio 125 - 10 år senare försöker vi igen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #16
    Ursprungligen postat av Matuski
    Djur-Hobby i Uppsala har dem! Blev inte så många kvar efter att mina flyttade ut men det lät som att det var ny leverans på ingång så småningom
    Uppsala... det var lite långt bort kanske. Får se om jag känner mig manad att åka dit någon dag.
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • LindaAlgo
      • July 2015
      • 1373

      #17
      Det ser verkligen lovande ut ditt kar.
      Apisto borellii tillhör en av favorit apisto:orna. De är enkla men ändå så vackra!
      Med vänlig hälsning Linda

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #18
        Ser jätte fint ut gillar att det är öppet på ena sidan! kul med en till som kör med rio 125

        Kommentar

        • Matuski
          • November 2008
          • 130

          #19
          Karet puttrar på, nu med tillsats av 10 smaragdrasboror och en yttepytteL333a. Skulle egentligen ha haft fler luminatus, men dom var slut vilket jag gissade så det får bli vid något senare tillfälle. Tänker mig ca 10 Pseudomugil och ca 10 rasboror i slutändan. En pyttegrupp häxmalar och ett par av någon dvärgciklid - borellii och kakadua står högt på listan, men vi får se. Hade varit trevligt med ett par av någon lite större fisk i mellan-ytskiktet av akvariet också, men vill inte göra karet proppfullt. Lite sugen på att se om man kan få till lek på Pseudomugilsarna också, men tror jag kan ha lite för hårt vatten för det. Inte hunnit med så mycket research där än dock.
          En av smaragdrasbororna försvann tyvärr under första natten - eller så fick jag bara 9, men har för mig att jag lyckades räkna till 10 någon gång under första kvällen. Har letat genom hela karet men inte kunnat hitta den någonstans. Räkorna kanske har tagit hand om den redan om den trillat av pinn. En del av dem ser ganska rangliga ut så får se hur länge dom klarar sig, men dom större är riktigt fina. L333an har bosatt sig under pumpen och inte rört sig ur fläcken sedan den släpptes ned i karet. Som sig bör när man är mal. Söt är den i alla fall! Förhoppningen är att jag kommer ha ett större kar som den kan få flytta till när den väl växer ur det nuvarande karet.

          Och tack Superpescado - har smugit runt en hel del inne på din tråd också! Akvariet står ju som en rumsavdelare och tycker det passar bra med att ha det rätt tomt på sidan som vetter utåt då, så känns det inte som att den tar så mycket plats i lägenheten. Funderar ändå på att kanske måla svart bakgrund på den då det är ganska rörigt bakom akvariet och då kommer inte riktigt fiskarna till sin rätt.
          Det är inte så många som har 125-literstorleksklassen känns det som? Man kanske lätt kan känna sig lite begränsad när det kommer till fiskval? T.ex är min dröm att en dag ha ett kar med scalarer. Det känns som att antingen satsar man stort på typ 180l och uppåt eller så kör man mer åt nanokarhållet. Nu har jag ju i och för sig hittills bara kastat i fiskar i mitt som känns som att dom flesta har i rätt mycket mindre kar ...

          Växterna har börjat pigga på sig ordentligt nu också. Behövde nog lite tid på sig i början för att sätta rötter. Ska bli så spännande att se dem börja fylla upp karet!
          125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
          10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

          Kommentar

          • Superpescado
            • March 2020
            • 715

            #20
            Ja du och jag är nog inte ensamma, vet att Nando har en 125:a har jag för mig.
            men annars har som du säger dom flesta större eller mindre.

            Jag skulle vilja ha ett större kar med lite fler möjligheter, men plötsligt här hemma vill inte det tyvärr. Valet av fisk blir ju klart mindre. Men finns mycket kul ändå

            Kommentar

            • Nando

              • October 2017
              • 6050

              #21
              Det stämmer bra att jag har ett sånt kar - i min tråd kallar jag det för lillkaret. Tycker det är en perfekt storlek för mindre tetror, några apisar och ev. corys och/eller räkor!

              Kommentar

              • Matuski
                • November 2008
                • 130

                #22
                Long time no see!
                Har kämpat med algvatten i karet den senaste månaden. Fick ge upp på att kunna titta in i akvariet från tre sidor och fick klistra på en bakgrund på akvariet då solen ligger rätt på karet hela förmiddagen annars och gjorde det omöjligt att hålla efter algblomningen. Många vattenbyten senare har det äntligen börjat rätta till sig. I frustrationen köpte jag ett nanokar och startade igång det åt smaragdrasbororna och lite röda räkor av okänd härstamning som jag fick av en vänlig akvarist.

                125-liters har fått stor tillökning! I dagsläget huserar det följande:
                5 Pseudomugil luminatus
                5 Pseudomugil gertrudae
                10 svarta fantomtetror (ja, det blev det till slut. Och förstår verkligen varför de rekommenderades. Sjukt fina!)
                2 röda häxmalar
                1 L333
                2 Honungsgurami, hane variant "gold", hona vanlig
                10? Blue dream-räkor
                3 Amanoräkor (2 fick flytta över till nanot som städpatrull)
                2 Apistogramma trifasciata
                Rätt fullt nu, med andra ord. L333an verkar dock uppskatta den ökade fiskmängden, hen är ute och visar sig dagligen och är mycket mindre skygg nu sedan tetrorna flyttade in. Honungsguramisarna har hängt i karet i 3 veckor och lekte för bara ett par dagar sedan, så de verkar trivas. Tyvärr lär det nog inte bli några yngel, har dels lite för hög cirkulation för att jag tror att skumbot ska klara sig, dels finns det nog många firrar som gärna äter upp såväl ägg som yngel när och om tillfälle ges. Trifasciata-paret flyttade in för en vecka sedan och oj så fina de är! Hanen är väldigt modig utan att för dess skull vara aggressiv mot någon av de andra arterna. Blev tjejen som fick välja art till slut då jag inte kunde bestämma mig ...

                Har fått flytta runt lite på växterna och varit mycket sparsam med gödningen för att få algerna under kontroll. Nu verkar allt dock vara i fin balans. Akvariet är en fröjd för ögat. Kliar i fingrarna av att vilja starta igång mer. Hade velat ha ett stoooort kar med skalarer, något gigantiskt tetrastim och en massa L-malar, eller så flera små och omsorgsfullt inredda Apistogramma-kar för att kunna ha fler arter. Sedan hade jag gärna velat stoppa ner lite fler olika svärdsplantor eller liknande i detta innan jag är helt nöjd på växtfronten. Men just nu lutar jag mig tillbaka en stund och njuter av detta "lillkar" som du säger Nando

                Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
                125-liter Juwel Rio, Projekt Miljon - under transformering!
                10-liter yngelakvarium(kylskåpslåda Ô.o) - under uppstart/transformering!

                Kommentar

                • Nando

                  • October 2017
                  • 6050

                  #23
                  Karet ser jättefint ut!

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2876

                    #24
                    Håller med Nando, väldigt fin scape.

                    Kommentar

                    • Superpescado
                      • March 2020
                      • 715

                      #25
                      Wow! Super häftigt och fint!

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        #26
                        Har det hänt något nytt i karet sedan sist?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...