L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    God Jul!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    God jul gott folk, blir en större uppdatering här imorgon men idag är det väl ångest med den inte alltför stora släkten som ska avklaras.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tack, ja den har börjat ta sig rejält(två nya blad på gång sedan bilden togs). Ska ju göra om 250liters akvariet till ett svartvattenskar inom nära framtid och då får nog gullrankan+flytormbunke vara ensamma växter där.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Vad roligt med nya bilder! De gröna corysarna ser jättefina ut och vad häftigt att gullrankan vuxit så mycket!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Svårt att se, men jag tycker det ser ut som en apa.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Jag har inte jättemycket erfarenhet.
    men jag tycker ändå att det ser ut som en outfärgad och lätt stressad apisto.
    De röda fenorna tyder på agassizi.
    Men jag kan mycket väl ha fel

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Ja kanske, får försöka ta lite bättre bilder helt enkelt. Blir bara osäker när jag ser formen men jag har ju aldrig haft en apistogramma(tidigare?) så jag är långt ifrån expert. Har du egen erfarenhet?
    Senast redigerad av Munin; 16 December 2021, 18:16.

    Lämna en kommentar:


  • Yadina
    svarade
    Jag gissar på A agassizi ”Double Red”

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade

    Ett par bilder på cikliden som jag fått som apistogramma agassizi av privatperson, relativt övertygad om att det är en "Nannacara anomala" egentligen men om någon har förslag/invädningar(eller varför inte bifall?) så är jag idel öra! Första gången jag sett den röra sig ut vid matning så det kanske är ett gott tecken om att den håller på att repa sig iaf, hanen dog vid ankomst mer eller mindre.

    Bonusfråga, vad är det för typ av anubias? Tycker den är väldigt fin!
    Senast redigerad av Munin; 16 December 2021, 16:49.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Försöker förbätta mig när det kommer till kontinuerlig dokumentation så lägger upp lite bilder från matning precis nyss i samma akvarie. Rödingen har monterat om lite så jag lyfte ut hans grotta och kvist, ersatte med rot som som jag fäste anubias på istället.

    Senast redigerad av Munin; 16 December 2021, 09:34.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Vattenbyte i cw009karet. Tycker det ser så tomt ut på bilderna med tanke på att jag vill att det ska vara ett "växtakvarium" men när anubias och förhoppningsvis de nyinköpta svärdsplantorna växer in så kanske det blir lite dunkelt och fint. Corydoras verkar trivas, citrontetrorna är jag inte lika säker på de är alltid väldigt bleka men det är nog mycket substratet och det faktum att det saknas skugga att tala om(Nu är ju dock bilderna precis efter vattenbyte så i vanliga fall är det iaf lite gulare, men inte mycket).

    Kör med hygger-belysning inställd på en förprogrammerad dygnscykel vilket jag inbillar mig att fiskarna uppskattar, men det är ju förstås svårt att veta med säkerhet.

    (Om man kikar noga på bild två så går den röda ancistrusen och hans buskiga plyte att finna på träbiten till höger)
    Senast redigerad av Munin; 15 December 2021, 12:45.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Nja det blir nog inte så utan jag kör helt enkelt på två svampfilter, lyckas inte hitta någon matta i rätt tjocklek med rätt storlek på hålen (ppi, eller pores per inch, har jag lärt mig att det tydligen heter!).

    Det är blandad kompott. I 250liters karet tuffar allting på och fiskarna växer och frodas(alla l397or och sterbais lever än så länge, detsamma gäller de lite senare tillkommna colombiatetrorna.) men jag kollar knappt på det akvariet då det står lite avsides till och dessutom är det inte speciellt estetiskt tilltalande. Min plan är att flytta om här hemma så jag har ett hörn avsett för akvarier specifikt, hyllan är början på det projektet. 250liters karet ska bli ett svartvattensakvarie med corydoras sterbai och några mindre ciklider(kanske Nandos eller ampes apistogrammor?), just nu står det bara där och jag byter vatten en gång i veckan(typ)- och matar då såklart. Gullrankan har gått ifrån tre blad till drygt 20 på 4 månader och numera bildas det minst två blad i veckan.

    CW009 akvariet har i helgen blivit hem till såväl citrontetrorna som en "apistogrammahona"(Misstänker starkt att det är en bågfensciklid och inte apistogramma men det kanske gör detsamma, den får nog leva ut sina dagar där men lär inte skaffa någon partner, vet ju inte med säkerhet vilken sort den är heller.) Utöver det så köpte jag ännu en cw009 som hade blivit över i affären(eller ja jag fick den väl mer eller mindre gratis då jag gillar att använda pengar där antar jag). Har som vanligt flyttat om lite växter och rötter här men börjar bli nöjd.

    Detta har friat upp 54liters karet som nu ska bli en riktig karantän igen när jag skaffar cikliderna men det ska ju också flyttas först.

    Slänger väl upp en bildkavalkad av tvivelaktig kvalité.

    (Längre än botten av hyllan har jag fortfarande inte kommit även om jag har det andra 120liters karet fyllt med vatten ovanför så används det just nu enbart för att sänka träbitar i, väntar på att en eller två ska sjunka innan jag kan fixa med det.)
    Senast redigerad av Munin; 13 December 2021, 15:26.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag har inte testat den filterlösning du frågar om men det ska bli spännande att se hur det blir. Hur går det för övrigt i dina kar? Vore kul med fler bilder!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...