L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Usch vad tråkigt. Förstår att det känns tungt.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Det har varit lite "jämna skurar" senaste tiden förutom den döda L397an så har jag haft problem med gröna neontetror som fått någon form av sjukdom, dessutom tynade en corydoras metae bort(fortfarande väldigt osäker på varför den bara slutade äta och blev väldigt apatisk). Som plåster på såren har mina Sterbai börjat leka regelbundet(vilket är första fiskarna som gör det sedan jag startade tråden, åtminstone vad jag vet om). Funderar på att spara några ägg men ska eventuellt flytta om 3 månader och har lite annat för mig i sommar så låter det vänta lite.

      I övrigt så var det länge sedan jag uppdaterade något angående CW009:orna och det beror helt enkelt på att jag nästan aldrig ser dem, de har sedan ett par månader tillbaka placerats i ett 54liters kar där jag mest slängt i växter/ogräs(ja andmat och guppygräs går nog att betrakta som det) som jag vill ha till senare projekt, men hela hobbyn ligger lite på is för tillfället med annat som tar energi(och eventuell flytt gör att det känns onödigt att starta igång något nu). De är skygga och gömmer sig mestadels av tiden, idag gjorde jag dock ett välbehövligt vattenbyte och flyttade lite växter till andra behållare och slängde massor andmat+guppygräs.

      De gör sig inte speciellt bra i ljuset men verkar trivas ganska bra och ser välmående ut och de 6 som blev kvar efter initiala problem lever alla fortfarande(inte kunnat räkna in de på säkert två månader så skönt med andra motgångar).

      Nando Ja men det är väl en del av hobbyn helt enkelt, speciellt när man köper fisk från tvivelaktiga ställen och börjar komma upp i ett antal sorter.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Glad sommar på er! Varit väldigt mycket i livet så hobbyn har hamnat vid sidan för tillfället men nu har jag börjat ta tag i det igen. Att det har hamnat vid sidan betyder definitivt inte att ingenting hänt, snarare tvärtom.

        Jag skaffade en, röd, långfenad hona till den röda ancistrusen och de fick yngel ganska direkt, har en liten kull på 12st som blev till runt 1 maj, 5 st har efter mamma blivit långfenade och de andra tycks brås mer på sin far så de är kortfenade men fortfarande röda. Tyvärr dog ancistrushanen direkt efter, funderar på om allt fläktande och liknande gjorde honom utmattad eller om det var för jag flyttade honom två gånger i tät följd(för att rädda yngel från tetror), hur som helt tråkigt då han var min favoritfisk men han lever väl vidare genom avkomma.

        Som sagt stått ganska stilla i övrigt men när jag skulle i och rensa bland corydoras metae så såg jag åtminstone 5 yngel, men det kan mycket väl finnas fler då de är väldigt små och mycket mulm/löv osv i akvariet, så de bor nu tillsammans med ancistrusyngel i ett 54liters.

        Slutligen så ligger även L397 på ägg, hanen har legat och fläktat sedan vattenbyte för tio dagar sedan, gör mig utmattad att bara kolla på honom. Vet dock inte om jag kommer försöka rädda yngel(och överleva i akvariet tror jag inte de gör) då det vankas flytt inom kort, i samband med flytt får jag mera plats så det kommer att bli ett mer eller mindre dedikerat "hobbyrum"(där akvarium får samsas med husväxter och datahörna) så det blir en ny resa.

        Ska i dagarna göra inventering av de akvarium jag har nu och lägga upp bilder här(kan börja med det långa som numera är ett tigerbarbsakvarium), innan dess ska jag läsa ikapp lite! Hoppas alla har en bra sommar
        Bifogade filer
        Senast redigerad av Munin; 14 July 2022, 22:03.

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vad roligt med en uppdatering! Skoj med yngel också även om det var tråkigt att hanen dog.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ja tråkigt men livet går vidare. Sömnlös natt här, inte över malen men väl av katt som håller på att gå under av vad veterinär tror är "kattcovid". För att komma på lite bättre humör och se det fina så tände jag lite i yngelakvariet och kollade runt, de röda små malarna växer så det knakar och jag kunde dessutom räkna in minst 5st yngel från corydoras metae.

            Corydorasyngel var totalt oväntade, upptäckte de helt enkelt när jag skulle flytta gruppen för att ha akvariet till malyngel så nu får de samsas där eftersom corysarna är alldeles för små för att få tag i, blir väl lite problematiskt med kost men får se hur det går. Om några corydoras klarar sig så planerar jag att behålla dem då jag bara har 7st vuxna och de verkar svåra/dyra att få tag på fler av men gruppen skulle nog må bra av att vara åtminstone 10-15stycken(tycker mina sterbai verkar betydligt gladare och de är fortfarande, som alltid, 13). Ancistrusarna kommer jag behöva hitta nya hem till så om någon vill ha en röd en vet ni vart de finns!

            Som sagt så sitter även L397 på ägg, eller ja yngel lär det vara vid det här laget då han inte har lämnat grottan sedan den 4e, har tänkt att försöka flytta de till yngelkasse/box idag men vet inte om jag kommer att komma till skott och funderar lite på att försöka låta hanen klara det på egen hand, han verkar väldigt dedikerad.

            Försökte knäppa några bilder men mobilkamera har fortfarande inte uppgraderats så här ett och ett halvt år senare, har helt enkelt prioriterat annat. Det vita som syns framme vid rutan på kort är ett corydorasyngel som susar förbi.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Munin; 17 July 2022, 03:52.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Imorgon är det lägenhetsbesiktning vilket betyder att jag idag har stått och donat en hel del i "akvariehörnan", som i ärlighetens namn numera täcker halva min bostadsyta, kokvrå+badrum ej inräknat. Det faktum att den gör just det är även ett av de större incitamenten till flytt, kommer få det lite större så kanske kan slippa att det blir så trångt(eller så blir det fler akvarium det återstår att se).

              Hur som helst kommer här några bilder dels på min kampfisk, som jag nog inte nämnt här, den har bott hos mig i någon månad nu i eget akvarium men idag förpassades hon(?) till en liten flytande låda i stora akvariet i väntan på flytt. Väldigt fin och rolig fisk!

              Corydoras metae yngel är åtminstone tio stycken men har tyvärr hittat två döda, vet inte vad det beror på men kanske är det så att en del yngel bara dör? De är kvar i akvariet på bilderna ovan varför det blir lite svårt att mata just dem med ancistrusyngel(eller ja ynglingar) i samma kar men att fånga corydorasyngel verkar inte vara speciellt enkelt.

              I övrigt har L397hanen ätit upp äggen vilket är tråkigt såklart men kanske lika bra i och med nära förestående flytt, han trycker dock vidare i sina grotta så kanske hinner komma nya.
              Senast redigerad av Munin; 24 July 2022, 22:55.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Hemma idag, morgonen har jag spenderat med att tömma akvarium och fånga in corydorasyngel för att sedan förflytta de till föräldrarnas akvarium men i låda(2 stycken av totalt 11 hamnade dock utanför lådan så de simmar runt med de andra nu hoppas de är tillräckligt stora).

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Liten uppdatering angående yngel, de 9 som är i lådan växter på bra- de andra två tror jag tyvärr har simmat vidare. Om exakt en månad flyttar jag så tills dess får nog de 9 jag hoppas kunna hålla vid liv stanna där de är.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Slarvat lite med underhållet senaste veckorna(varit varmt och fokus på annat). Det har tydligen gjort susen för L397orna för nu sitter min största hane på yngel, han är flyttad till en liten nätbox eftersom jag ska flytta ganska snart så vill jag inte ha yngel simmandes i akvariet/gömda i träbitar.. dessutom finns det lite väl mycket potentiella yngelätare i karet. Tycker det bör vara dags att de får simma ut snart men han fläktar på, man kan väl hoppas att de blir lika snygga som en av de två(eller tre) möjliga mammorna.

                    Tyvärr har jag problem med corydoras metaeyngel, har nu förlorat minst 5 av 14 och i den här takten ser jag det som en vinst om en eller ett par klarar sig till vuxna, har släppt ut de tillsammans med de vuxna.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Spännande men lite läskigt att se hur det går. Jag lyckades "skaka ut" 8 yngel från grottan men det är minst 3-4 stycken kvar(Det skulle likväl kunna vara 10 till) som jag inte fick ut eftersom hanen vägrar lämna. Anledningen till att jag prompt vill ta dem ifrån honom är uppkommande flytt, blir omöjligt att veta hur många som är i karet/gömda i träbitar(som dessutom är för stora för att hålla under vatten i samband med flytt) och liknande men jag får nog inse att resten får det gå som det går med.

                      Troligtvis lyckas pappan bättre än jag ändå.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Vad roligt med yngel!

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Befinner mig mitt uppe i en flytt, detta kommer vara den nya akvariehörnan. Tänkt att hålla det "lagom" i början pga elpriser, osäker ekonomi och andra åtaganden. Så till att börja med blir det nog "bara" ett 54liters(nyinköpt optwhite), ett 160liters(nyinköpt på begagnatmarknaden, även det optiwhite) same det stora Aquel akvariet, det kommer dock stå i annat rum, har inte börjat flytta det än.

                          Kommer pensionera långa akvariet tillfälligt och använda bänken enligt bilder, tror det kan bli bra rent utseendemässigt.

                          Tanken är att L397gruppen+citrontetror ska få gå i det nya 160liters karet, 54liters blir till corydoras metae och det stora får husera resten(sterbai, cw009, en udda fjärilsciklid, lite ancistrus och någon L397a).

                          På sikt vill jag nog försöka hitta en mindre odlingsställning så jag kan ha fler sorters corydoras men det får bli när jag ser en passande på andrahandsmarknaden och om elpriserna har blivit lite lägre igen. Tänkte lämna den vita väggen till detta på sikt.

                          Hur tänker ni för övrigt kring just detta med el och akvarium? Jag har ju inte mätt utan så vet faktiskt inte hur stor del av elräkningar de står för, tippar på runt 30-50% om man har ett gäng igång?

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            Går ju att hålla ner förbrukningen rejält om man kör luftpump och svag ledbelysning. Jag har kört mitt 170L med 19,5 watts förbrukning, belysning 16w luftpump 3,5w och utan doppvärmare.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Jo kanske är det värmarna som drar mest? Men o andra sidan blir det väldigt begränsat vilken fisk man kan hålla utan, åtminstone i min lägenhet eftersom den är relativt dåligt isolerad och hyresvärden bara värmer upp till absolut minimumnivå(och ibland om nätterna inte ens det). Har ju inte bott här på vintern(av förklarliga skäl eftersom jag just flyttat in) men misstänker att det kan bli nedåt 15 grader i akvarium om nätterna utan värmare.

                              (Sedan misstänker jag även att elpriserna kan komma att skena betydligt(mera) så lika bra att ställa in sig på det värsta, sedan om det stabiliserar sig på sikt så har jag ju de kar som jag inte har igång nu att starta upp)

                              Känns bara som en orimlig lyx, åtminstone för mig, att ha massor akvarium igång under såpass osäkra tider- hade ju egentligen tänkt att rummet skulle vara mer eller mindre ett fiskrum med kanske 10-15 akvarium men blir inte så just nu iaf.
                              Senast redigerad av Munin; 07 September 2022, 11:11.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13110

                                OM... dina akvarier kryper ner mot 15grader nattetid då måste du kontakta hyresvärden och höjs det inte så kontaktar du hyregästföreningen och är du inte medlem så bli det... Man ska inte acceptera sånt!
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...