L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Nattliga bestyr(gummiklubban användes tidigare under kvällen så inga grannar skulle bli för sura

    Tycker att rötterna på vattenormbunken är otroligt coola så i ett av de nya(jaja) karen ska nog den få fritt utrymme- riktigt ogräs och jag har faktiskt klippt av rötterna både en och två gånger sedan jag skaffade den för ett par månader sedan.

    180liters karet pensioneras för tillfället men ska flytta om lite här hemma(om inte flytt blir av i januari väntar på besked) och då kommer det startas igen.

    Det som kommer stå i hyllan är 2 stycken 75x40x40(120 liters) akvarier, ett 54 liters och sedan funderar jag på ytterligare ett eller två små kar för kampfisk/räkor men kan nog bli (kruk)växter+förvaring istället.

    Angående 250L så tuffar det på men det kommer också involveras i det här projektet, bland annat ska L397orna(+ ytterfilter) flyttas till ett av 120liters karen så jag kan göra om och ha lite större simmande fisk i 250L.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Spännande! Ser fram emot uppdateringar om den nya hyllan!!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Farsot
        • March 2021
        • 132

        Ursprungligen postat av Munin
        Nattliga bestyr(gummiklubban användes tidigare under kvällen så inga grannar skulle bli för sura

        Tycker att rötterna på vattenormbunken är otroligt coola så i ett av de nya(jaja) karen ska nog den få fritt utrymme- riktigt ogräs och jag har faktiskt klippt av rötterna både en och två gånger sedan jag skaffade den för ett par månader sedan.

        180liters karet pensioneras för tillfället men ska flytta om lite här hemma(om inte flytt blir av i januari väntar på besked) och då kommer det startas igen.

        Det som kommer stå i hyllan är 2 stycken 75x40x40(120 liters) akvarier, ett 54 liters och sedan funderar jag på ytterligare ett eller två små kar för kampfisk/räkor men kan nog bli (kruk)växter+förvaring istället.

        Angående 250L så tuffar det på men det kommer också involveras i det här projektet, bland annat ska L397orna(+ ytterfilter) flyttas till ett av 120liters karen så jag kan göra om och ha lite större simmande fisk i 250L.
        Är det Ikeas Bror-hylla? Köpte likadan med. Och hyggers belysning som jag också än så länge är nöjd med. Ser fint ut, ska bli kul att följa!

        Kommentar

        • Nando

          • October 2017
          • 6050

          Vilka roliga planer du har! Jag gillar också rötterna på vattenormbunke. Perfekt för småfisk och yngel att uppehålla sig vid.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Farsot Det är en hylla avsedd för lagerförvaring, men jag köpte den i andra hand(varje hyllplan är godkänt för 300kg så bör vara lugnt med 120 liters kar!)

            Om jag ändå hade några yngel så skulle säkert vattenormbunken vara ännu bättre ja, men det kommer väl förhoppningsvis tids nog, är lite fundersam över varför mina Sterbai aldrig har producerat ägg åtminstone inte vad jag sett, har minst en hona och tre hanar som bör vara stora nog. Någon som har någon idé? Har testat med större kallvattenbyte men verkade inte göra något.

            Nedan kommer en bild på 250l karet insåg att det var ett bra tag sedan(och det finns inte ens någon bild i tråden på hur det faktiskt ser ut idag, även om jag tror mig ha lagt upp, möjligt att det försvann i kraschen?), försökte få till någon bild på L397orna men det var svårt(räknade hur som helst in alla 6 idag då det serverades potatis vilket de tydligen gillar väldigt mycket)- de tycks växa och må bra.

            Slänger även in en bild på hyllans dagsform, inte kommit så långt vill planera lite bättre och dessutom har jag problem med att räkna ut hur jag ska flytta filter(tror jag behöver skaffa ett eller två nya) så jag inte riskerar firrarnas liv. Plastbaljan är tillfälligt hem för apistogrammapar, tetror och en liten ancistrus som råkade hitta hit.

            Ska försöka uppdatera lite bättre när det väl händer något med inredning och liknande samt en längre post med bilder osv på L397orna, de ska ju få flytta till eget kar i hyllan men tar det i kommande post.

            Hade gott alla som kan tänkas läsa!
            Senast redigerad av Munin; 15 November 2021, 14:56.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              Härlig Munin det ska bli spännande att se vad som kommer hända i din hylla framöver
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                För att trigga lek på dina sterbai så kan du prova att mata med röda mygglarver!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ja det blir spännande, har lite problemlösning att göra innan jag kan sätta igång på riktigt men det får vara något som växer fram över tid(har gjort allt lite för snabbt innan). Idag åkte ett större svampfilter ner i 250l baljan så till att börja med ska jag låta det gå in sig lite, får inte rockaden att gå ihop annars.

                  I helgen ska jag ut och leta sten och plocka lite löv.

                  Får testa med röda mygg efter allting är klarflyttat helt enkelt, har inte givit dem det(kör på någon variant av frysmat som en lokal uppfödare slänger ihop). Tack för tipset!

                  Kommentar

                  • Nando

                    • October 2017
                    • 6050

                    Kul med en uppdatering och bild på 250-karet! Det ser bra ut! Levandefoder är alltid ett bra tips för att trigga lek

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Har under de två senaste dagarna hunnit med att starta igång det undre 120liters karet. Det har mest blivit träbitar och växter ifrån 180liters karet, har även skaffat en ny svärdsplanta till det så hoppas på sikt att den ska kunna lyckas bättre än de jag tidigare haft(nog flyttat på dem lite för mycket och den här gången har jag varit noga med att ha djupt med bottensubstrat där den ligger och även lite grus blandat i sanden längre ned). Har även tänkt att tillsätta någon form av växtnäring veckovis.

                      I övrigt är det en anubias som växt hyffsat, men inte fantastiskt, samt en anubias som jag tog ifrån 250liters karet. När jag tog upp den insåg jag att mer eller mindre alla löv var påväg att trasas sönder/massor hål i och de nyare/mindre löven var nästan helt gula, när jag tog bort alla dessa blev det inte mycket löv kvar men hoppas på att den ska kunna återhämta sig i ny omgivning.

                      Filtreringsmässigt så är det ett av de två stora kulformade svampfiltrena som tidigare kördes i både 250l och 180liters baljorna så det är väl inkört, tillsatte även en diffuser på motsatt sida för extra rörelse i vattnet. På sikt kanske jag ska försöka mig på att byta till ett "hang on back" filter för att få lite mera plats för något annat till vänster men får se, krångligt nog att rengöra etc som det är.

                      Fiskmässigt så har hittills ancistrusen och de fem kvarvarande cw009 fått åka över, de verkar glada men beslutat mig för att inte skaffa fler, ancistrusen ska få en långfenad röd hona inom nära framtid och sedan har jag ett stim colombiatetror som ska få flytta in. Tror det är ungefär vad som får plats.
                      Senast redigerad av Munin; 23 November 2021, 12:57.

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Liten uppdatering på första 120liters karet.

                        Hittills verkar corydoras trivas väldigt bra, känns som en lagom storlek för dem och jag har försökt att hålla bottenytan relativt fri vilket de verkar uppskatta! I 54liters akvariet var de alltid lite stillastående medan här far de runt och tycks trivas betydligt bättre, men o andra sidan såg de friska ut innan de två dog också så jag ropar inte hej än.

                        Vattenormbunken tycks trivas lite väl bra och har växt betydligt på bara ett par dagar(mätte värden idag och nitraten är som ett resultat väldigt låga fortfarande), funderar lite på om jag om ett par veckor ska ta bort den så den inte riskerar att konkurrera ut svärdsplantan och anubias fullständigt. Tankar kring detta?

                        Bytte grotta då jag helt enkelt inte tyckte den svarta passade särskilt bra, även flyttat ett par stenar men på det hela taget är jag rätt ok med hur det ser ut, hoppas på att vallisneria och svärdsplanta ska trivas på sikt och göra det lite grönare.

                        I övrigt har jag börjat planera hur L397ornas nya kar(ett likadant 120liters kar som sagt) ska se ut, har skaffat bottensubstrat och lite stenar- hur det det blir får vi se men tanken är att det ska vara en kontrast gentemot det relativt ljusa karet som det nystartade ändå är.


                        Senast redigerad av Munin; 24 November 2021, 18:32.

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          Ser tjusigt ut! Är vattenormbunke typ som Ceratopteris Thalictroides? Försöker hitta roliga växter som är lätta men verkar att man får beställa för att få tag i det man vill.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Det kunde väl sett bättre ut men tack. Hoppas bara jag kan få även några planterade plantor att trivas.

                            Ceratopteris stämmer men har för mig det är en "cornuta"!

                            Hur går det med LHC-kampfisken? (Just hemkommen från att ha kollat på dagens match men det blev förlust)

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              Han mår prima! Mycket mindre kinkig med maten jämfört med förra som bara åt Vibrabites smulat. Denna känns som en kampfisk ska va…hungrig

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Snygg vattenormbunke!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...