L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Bilder kommer . Nu har jag dock drabbats av kraftig yrsel så det dröjer nog några dagar.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Bara för att det ska börja röra sig! Som sagt begagnat akvarium men efter att ha kollat runt lite så fanns det inte mycket bättre alternativ. Kommer nog inte orka skruva ihop den innan helgen, ingen paradgren direkt och sedan ska man shimsa också, egentligen vansinnigt att juwels möbler inte har ställbara fötter i min mening.

      Har dessutom slängt iväg en "lite av varje" beställning på CyberZoo, jag börjar på riktigt undra om det står riktigt rätt till där uppe.

      (Om Nando läser, kraftig yrsel låter inte kul.. hoppas såklart på att det ger med sig såfort som möjligt och inte bara för att jag vill se bilder!

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Verkar som att jag har tur och att paket ifrån CyberZoo dyker upp under dagen, i så fall kan det nog vara realistiskt att få 180liters akvariet på plats i helgen(om jag får ihop bänken dvs, tummen mitt i hand och ritningen var i det närmaste obegriplig för mig- kanske får ta till utomstående krafter men ska ge det ett försök själv först!)

        Har funderar vidare lite och kommit fram till att Sterbais nog får stanna med L397orna i 250liters akvariet(som ska bli ett 150 liters eller liknande men med stor bottenyta som sagt! Men det blir lite längre fram).

        I lilla akvariet så har jag rensat upp lite på botten(tagit bort någon sten som hjälpte till att hålla trät nere och lite löv som gjorde att filtret satte igen väldigt fort. Har uppmärksammat att Green Laser corydoras beter sig helt annorlunda och nu går runt och "betar" över hela akvariet när bottenytan är lite friare. Min tanke är då att dessa helt enkelt ska få bo ihop med Rödingen och citrontetrorna i 180 liters akvariet och på sikt kommer någon lite större fisk även få flytta in(kanske bolivianska fjärilsciklider eller gamla hederliga svärdbärare!). Ska försöka att modellera akvariet efter det lilla och ha en så fri bottenyta som möjligt med lite kvistliknande trä typ.

        Lilla akvariet ska återgå till karantän men tänker inte göra om det rent estetiskt för att på sikt bli ett kulfisk eller kampfiskakvarium, om jag inte hittar någon mera corydoras det vill säga- eller kanske L-mal. Varför ska det finnas så många fiskar man vill ha?

        Någon annan som ska pyssla med akvarierelaterat i helgen?

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Fortsätter väl min monolog! Var inte helt enkelt att få ihop bänken och dörrarna sitter inte som de ska, var även jobbigt att få det hela att stå som det ska men tror det är hyffsat nu.

          Sitter och försöker fundera ut lite hur träbitarna ska sitta, de är såklart inte vattenloggade så jag funderar på att antingen limma fast dem i bakgrund och botten eller skruva fast i den tyngre träbiten som ligger på botten i bilden. Några tips? Fortfarande lite osäker på vilka fiskar som åker över numera lutar det åt att samtliga utom L397orna får flytta då det blir enklare att göra om 250liters akvariet på det viset.

          Samtidigt skulle det nog innebära att det här akvariet är relativt fullt med en ancistrus, 15 citrontetror och 13 sterbais men det kanske inte nödvändigtvis är någonting negativt. Skulle då kunna ha L397or och nyckelhålsciklider eller liknande i 250liters baljan på sikt.

          Ytterligare ett alternativ är att flytta L397orna och tetrorna till 180liters akvariet men då behöver jag nog flytta ytterfiltret vilket jag helst slipper, annars hade det nog varit det jag valt att göra.
          Senast redigerad av Munin; 18 September 2021, 13:28.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Fastnat för något i den här stilen, lär väl bli lite annorlunda men tror det kan bli bra på sikt- speciellt med lite anubias på den liggande träbiten osv. Eventuellt att jag lägger till något på högra sidan men behöver lämna plats för svampfilter där tyvärr. Stenen ska inte heller ligga så utan används bara för att hålla sakerna tillfälligt på plats. Cory gänget tycks ha uppmärksammat att jag håller på med något eller så är de bara oroliga sedan jag lyfte ur massor från karet igår i förebyggande syfte. Nu ska jag sluta uppdatera annat än att jag slänger upp en bild på färdig produkt senare under kvällen(kanske! .

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Det ser fint ut med den "nedåtsträvande" rotdelen! Skall bli intressant att se hur inredningen utvecklas.
              Ös på, Munin!

              Kommentar

              • Nando

                • October 2017
                • 6050

                Kul med ett till kar och bra kämpat med bänken! Det ska bli spännande att se hur du gör med inredningen. Lättast är ju att arbeta med vattenmättat trä naturligtvis. Jag har aldrig testat att skruva/limma rötter som fortfarande flyter så det vet jag inte hur det funkar. Men du får säkert till det på något sätt!

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Allting flöt upp över natten, kan inte säga att jag är jätteförvånad. Som tur är så har jag ju egentligen inte bråttom, antingen låter jag det ligga och vattenmättas här(tar ett par veckor, har haft samma typ av trä i tidigare) eller så får jag försöka klura ut någonting nytt. Kanske flyttar jag över tetrorna+ancistrusen ändå(kan med enkelhet placera rötterna som jag vill även med dem i akvariet när de väl sjunker) och gör om 240liter först,där har jag ju sjunkande material att jobba med!

                  Ser det som ett läcktest för tillfället, värmaren fungerar iaf haha.
                  Senast redigerad av Munin; 19 September 2021, 09:53.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Har flyttat över corydoras sterbai(lyckats räkna de också, 13 stycken är det!) för ett par dagar sedan tillsammans med ancistrusen. Tänker flytta över även tetrorna men ville inte tömma för mycket vatten i 250l och dessutom kan det väl vara bra om svampfiltrena går in sig lite före jag slänger i allt för mycket i 180liters burken. På sätt och vis kanske man kan säga att jag skaffat akvariet för att ge de fiskar jag egentligen inte borde skaffat ett hem även om jag gillar både ancistrusen och sterbais.

                    I övrigt väntar jag väl mest på att träbitarna ska sjunka(vågar inte kolla hur de känns i baljan men bör som sagt sjunka inom ett par veckor eller liknande om man går efter tidigare erfarenheter).

                    Allting går ju i skov och nu blir det väl lite av en lugnare period, tänker nog inte fixa med 250l förrän tetrorna fått flytta och de kommer inte få flytta innan träbitarna sjunkit. Ger mig mycket tid att planera vad som ska hända med 250liters karet men kan inte säga att jag direkt kommit till någon slutsats speciellt när det kommer till nya fiskar, kanske blir det bara ett stim tetror till, kanske nyckelhålsciklider.
                    Senast redigerad av Munin; 23 September 2021, 13:54.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Kul att planera för 250-karet! Just själva planeringsfasen är väldigt givande tycker jag. Det kommer säkert bli bra, vad du än hittar på

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Ja så är det ju, varit och köpt lite växter idag som jag ska försöka mig på att använda till någon form av riparium(i 250l karet dvs), det är ju en djungel(i dubbel bemärkelse) att försöka navigera så vet inte hur bra jag lyckats med mina val(annat än de uppenbara som monstera och gullranka), imorgon ska jag sitta och pyssla lite med hur jag ska få fast växterna/bygga den del de ska sitta i.

                        I övrigt tycker jag det är lite tråkigt att vänta på att träbitarna till 180liters ska sjunka. Kan vara så att jag beställt ett gäng fiskar också! Har dock inte riktigt bestämt mig för om de ska gå med malarna i 250l eller i 180liter med corydoras sterbai(skulle nog helst ha de, sterbais och citrontetrorna i 180 liter men vet inte om det blir lite väl mycket fisk).

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Vad är det för fisk du har beställt? Jag blir nyfiken

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            En grupp guianacaras(vilken sort kan väl bli en överaskning!) blev dessa för jag då kan ha lite högre temperatur i akvariet och de verkar enligt vad jag kan läsa mig till relativt lugna. Kanske får gruppen först gå med L397orna i 100x50cm och sedan flyttar jag en del av dem till 180 liter om det blir trångt.

                            Slänger väl in en bild på ancistrusen också, han trivs så fruktansvärt mycket bättre när han slipper dela akvarium med de andra malarna. Tycker han börjar bli riktigt stilig även om den röda färgen har avtagit något. Tyvärr har han skadat sig lite då han grävt ut en grotta under roten i bakgrunden men verkar återhämta sig bra.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Efter en hel del bök så har jag insett att det nog blir orimligt att göra paludarium eller liknande som läget är, ytterfiltret vill inte pumpa tillräckligt lågt, att borra karet känns inte riktigt aktuellt. Det får nog bli ett projekt för annat akvarium i samband med flytt. Är nog bättre med ett utan ram också. Har däremot bestämt mig för att försöka mig på att ha lite husväxter ovanför ytan då jag inte lyckas så bra med de i akvariet. Hittills bara monstera och gullranka men håller på att propagera ett par andra. Ignorera gärna den halvtemporära lösningen för att hänga upp ledlisterna!

                              I akvariet då? Ja det är inte jättekul men det är vad det är, malarna som numera är helt själva i det tycks trivas iaf, ska försöka få dit en växt eller två på vänster sidan någon gång och sedan lite fiskar då förhoppningsvis.

                              Tråkigare är att jag har haft mitt första dödsfall då en CW009 låg död igår morse, såg inte sjuk ut och även som död var den fortfarande grön och så vidare- vet inte alls vad det kan bero på får väl hoppas de andra klarar sig iaf. Testar vatten där dagligen nu men inte sett något på de två dagar jag testat och inga direkta sjukdomstecken.

                              Kommentar

                              • Farsot
                                • March 2021
                                • 132

                                Har jag drömt detta eller har du nån gång skrivit om Nicrew belysning? Försöker hitta rätt i belysningsdjungeln och tar gärna emot en review och andra tips i så fall.
                                Tycker verkligen det är jättesvårt, ska man nöja sig med vitt ljus eller gå all in liksom…

                                Kommentar

                                Arbetssätt...