L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Farsot
    • March 2021
    • 132

    Jag tycker om dom! En annan beskrev dom som små pirayor, jag är beredd att hålla med. Dom är kvicka och på hugget, hugger på maten på ytan, simmar ner igen och håller på så. Roliga och livliga krabater!

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Tänkte att det kanske kan vara läge för en uppdatering! Har lite fullt upp med livet i övrigt för tillfället men har trots det hittat tid åt att rota om hela akvariet.

      Jag är en människa som dels verkar sakna talang för att få det att se bra ut men även har ytterst svårt att vara "nöjd" men som det är nu får duga. Har bytt ut sanden/leran i botten och är väldigt nöjd med resultatet(tycker tetrorna gör sig otroligt bra mot substratet- vet inte om det framgår av bilden dock!), skalat ner lite på antalet växter samt stenar. Har även fått hem lite malgrottor gjorda av Catappa men bara lagt i ett par, sparar resten tills malarna blivit lite större.

      Alla fiskar har otroligt nog överlevt mina tilltag och verkar dessutom trivas. Malarna är ute och visar sig lite då och då, typiskt nog inte när jag skulle fota...

      I övrigt planerar jag inför nästa akvarium och har frigjort en plats här hemma men det blir först till hösten. Om jag kommer lyckas sitta på händerna varesig när det gäller det existerande akvariet eller nyuppstart låter jag vara osagt men ska eventuellt bort en sväng i sommar så dumt att dra igång något innan. Ska försöka få i ett svampfilter imorgon och på sikt kommer innerfiltret användas till nya akvariet.

      Har även, fortfarande, tankar på att försöka mig på att fästa lite växter ovanför med rötterna i vattnet men inte riktigt kommit till skott än.

      Hoppas ni alla njuter av vädret, svinigt varmt i här inne men desto bättre där ute! Vore kul med uppdateringar från vem än som kan tänkas läsa det här! Hade gott.
      Senast redigerad av Munin; 03 June 2021, 21:04.

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        Hehe förstår exakt hur du känner. Man vill ju helst att allt ska ske nu.
        Men tycker att ditt akvarium ser riktigt lovande ut! Gillar känslan i det.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Skrev i varandras trådar samma minut! haha. Hur som helst så börjar jag också tycka att det känns bra och framförallt så verkar malarna mycket nöjdare så här, de är framme mest hela tiden utan att visa stressfärg. Lovande är nog rätt ord, det sitter ett par svärdsplantor(de har hängt med genom alla omdomningar och liknande) i bakkant hoppas på att de kan få lite tid att etablera sig nu när annat lockar under sommaren!

          Vill få lite mera höjd på inredningen men det är svårt, har förvisso ormhassel om det krisar men hoppas nog på växterna just nu.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Gjort någon liten justering men på det hela taget så ser det väl ut som det gör, anubias växer på(nya blad väldigt ofta). Bilden är ovanligt bra vilket beror på att jag medvetet sänkt ljuset och dessutom tagit bort ena ledlisten.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Ett par bilder på malarna, tycker nog att de redan växt en del. Börjat tänka lite kring könsfördelningen men det är nog lite väl tidigt för att ens chansa.

              Kommentar

              • Geraxy
                • November 2020
                • 20

                Jag läser de flesta trådar men jag svarar aldrig, vilket jag ska försöka ändra på! Jag känner igen mig mycket i att hela tiden vilja in och peta i inredningen. För mig handlar det om att jag hela tiden vill förädla, göra det bättre. Jag har infört som regel att efter en ändring får jag inte röra det på en vecka.

                Jag gillar din inredningen! Hade det varit mitt kar hade jag satsat på en eller några högre växter i bakre delen av karet och blandat i lite smågrus i sanden. Jag fortsätter tjuvläsa och kanske kastar jag in en kommentar. Tack för att vi får följa din resa.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ursprungligen postat av Geraxy
                  Jag läser de flesta trådar men jag svarar aldrig, vilket jag ska försöka ändra på! Jag känner igen mig mycket i att hela tiden vilja in och peta i inredningen. För mig handlar det om att jag hela tiden vill förädla, göra det bättre. Jag har infört som regel att efter en ändring får jag inte röra det på en vecka.

                  Jag gillar din inredningen! Hade det varit mitt kar hade jag satsat på en eller några högre växter i bakre delen av karet och blandat i lite smågrus i sanden. Jag fortsätter tjuvläsa och kanske kastar jag in en kommentar. Tack för att vi får följa din resa.
                  Tack! Det finns faktiskt(tro det eller ej) ett par svärdsplantor i bakkant som jag tänkte ge lite tid(om jag nu kan hålla fingrarna borta) och hoppas de tar fart, om inte så får jag försöka fixa det längre fram!

                  Låter som en bra regel, vore kul att veta vad du pysslar med för fisk/akvarium!
                  Senast redigerad av Munin; 10 June 2021, 20:53.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Vet inte om någon vill fortsätta se bilder på samma gamla trötta, nåja haha, malar men de är vad som finns att fota!

                    Nedå jag gillar de väldigt mycket men känner nog att det kanske är dags för någon mera simmande fisk att flytta in så jag har varit och hämtat ett litet akvarium(matchande vitt 60liters och möbel) som jag tänkt använda för att sätta fiskar i karantän i. Ska starta upp det nu i veckan och så blir det ett gäng fiskar som får gå där en månad innan de är redo för det existerande akvariet! Tänkte faktiskt medicinera i förebyggande syfte(kollat lite för mycket på Cory från aquarium Co-op kanske), det känns nog som att det är lika bra.

                    Vilka fiskar det blir har jag inte riktigt bestämt mig för än men jag vet vartåt det lutar, för att använda mig av en dålig ordvits(eller något liknande) så flaggar jag i förväg för att det troligen blir någon form av ciklid!

                    I övrigt har jag fått i svampfiltret och var tvungen att flytta på en rot för att få plats med det, vilket ledde till att en rot jag tyngt ner började flyta så jag var tvungen att flytta på en till osv, osv. På det hela taget ingen större skillnad dock men malarna tycks gilla det bättre. På den andra bilden kan man faktiskt, med lite god vilja, räkna in alla 6- antar att de var sugna på just zucchini(var någon vecka sedan det stod på menyn).

                    Edit: Insåg att det var ett tag sedan rödingen var med på bild, kan nog konstatera att han är en hane vid det här laget! Verkar dock betydligt mindre kaxig nu för tiden och jag tror han är petad från tronen av en L397a som verkar lite småelak.
                    Senast redigerad av Munin; 13 June 2021, 22:03.

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      Vart bor du Munin?
                      Tänkte fråga, när du skrev att citrontetrorna lekte, hur vet man att de gör det? Jag tycker de ser ut som mina bråkar/tjafsar. Inte reflekterat över honor/hanar men det är klart, de kanske bara jagar/leker? De är ju jäkligt snabba, känns som de mest aktiva och på hugget i mitt kar, hugger på maten och äter upp framför nosen på både ciklider och siameser! Men det kanske är så de är bara?

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Nu verkar det ju inte ha blivit några, överlevande, yngel i mitt akvarium och inte sett till någon rom heller(men jag har nog lite för lite växtlighet för att de ska klara sig än så länge) men iaf: Det var efter ett större vattenbyte som de började spärra upp sig, "spela" osv för varandra, mycket jagande också men det sker ju lite då och då- det här var något annorlunda och inte uppmärksammat att det skulle hänt sedan dess heller.

                        Bor i Linköping, hur så?

                        Kommentar

                        • Farsot
                          • March 2021
                          • 132

                          Ok, då kanske mina också leker, eller så mopsar sig hanarna mot varann.
                          Kommer från Linköping själv men bor i Stockholm nu, var bara nyfiken, ska väl finnas en bra akvarieaffär där i trakterna men jag hade ju inte detta intresse när jag fortfarande bodde där.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Ursprungligen postat av Farsot
                            Ok, då kanske mina också leker, eller så mopsar sig hanarna mot varann.
                            Kommer från Linköping själv men bor i Stockholm nu, var bara nyfiken, ska väl finnas en bra akvarieaffär där i trakterna men jag hade ju inte detta intresse när jag fortfarande bodde där.
                            Haha jo det kanske är svårt att veta, tror mina kanske får lite för dålig mat(ger väldigt sällan frysfoder, malarna är ju mer eller mindre vegetarianer och bör inte äta för mycket sånt då sväller de nog upp) för att det ska bli några yngel, men hoppas jag har fel.. vore ju kul att slippa köpa fler tetror har nog lite för få egentligen, hur många är det i ert stim?

                            Ok, nja det vet jag inte. Akvarievalvet i Norrköping är ganska bra, men mycket fokus på afrikanska ciklider.. fyra tassar här i stan är väldigt upp och ner. Tycker det är lite tråkigt att akvarieaffärer i Sverige inte använder sig av karantän generellt men det tycks väl som om folk hellre köper sjuka fiskar billigare, eller så är det för mycket jobb vad vet jag(men tycker mest de går runt och segar i affärerna så tid hade nog funnits).

                            Vad kul! Saknar du Linkan ibland?

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              Jo till viss del, men jag flyttade ju därifrån typ 2004 när jag börja plugga så det är ju länge sen nu, inga barndomskompisar kvar. Brorsan bor kvar och han är akvarienörd, hade planer att åka ner under våren och se om jag kan byta till mig nåt men jobbet kommer emellan hela tiden (jobbar inom sjukvård, mycket extrapass nu under covid i perioder).

                              Jag har bara 10 citrontetror, fast ibland får jag det till 11 så tror affären räkna fel när de fånga in, men jag tycker de är ganska stora, så vet inte om jag borde utöka stimmet lite mer. De kosta 230 för 10 så inte speciellt dyrt tycker jag. Det är så sjuka variationer i Stockholms butiker, i en annan affär kan de liksom kosta det dubbla.

                              Det var nog Akvarievalvet jag tänkte på, har hört talas om det men då kanske det inte är värt en extra resa.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Roligt att se vad som händer hos dig och att höra att malarna mår bra!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...