L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    Härligt att du börjar känna dig nöjd! Då är det bara att vänta och titta. Växterna kommer att växa, sprida sig och fylla ut. Efter ett tag kanske du ser något litet du vill ändra/”skruva på” och då är det bara att göra det. Så länge man har en bas som man är hyfsat nöjd med brukar det ordna sig. Det svåra är att vänta och ”sitta på händerna”.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Det där med att känna mig nöjd höll inte så värst länge! Eller ja egentligen är jag något sånär nöjd med inredningen estetiskt men rent funktionellt fungerar det inte så bra, all avföring(vilket är helt sjukliga mängder med tanke på hur få och små fiskar det faktiskt är i akvariet, antar att träkost har den bieffekten) samlas på konstiga ställen och det är svårt att rengöra efter dem osv, växter håller på att dö(är nog mitt fel då jag rotat upp de så många gånger) osv.

      Jag har varit och skaffat en förhållandevis stor rot som jag tänkt att möblera om akvariet utefter så fort den sjunker, målet kommer vara att ta bort lite klutter, växter osv och satsa mera på funktionalitet och rötter med lite fastsatt anubias(den växer på helt otroligt snabbt mot vad jag trott, redan kunnat ta skott två gånger och det kommer nya löv lite då och då) och kanske ha max ett par plantor fastsatta i backen så jag kan flytta på rötterna för att städa.

      När blir då detta av? Ja när den nya stora roten behagar sjunka helt enkelt, misstänker att det kan ta ett tag. Var dock i och petade redan igår, kastade ut några växter och planterade om några andra så de står där de ska stå när omflyttningen blir. Jag känner mig minst sagt seglärd men den här gången tänker jag tänka till bättre så det fungerar rent praktiskt och jag får plats med det jag anser behövs i akvariet(på sikt fler malgrottor och minst 4-5 tydliga revir).

      Det är svårt att som orutinerad veta hur mycket som faktiskt får plats men om växter och fiskar ska ha plats att växa på behöver jag nog skala ned lite och ta bort. Att då en större rot ska i kan ju tyckas lite motsägelsefullt men den är formad på så vis att jag kommer kunna stapla de andra träbitarna med den som bas vilket kommer leda till friare bottenyta men samtidigt mera tillhåll för invånarna, dessutom kommer jag nog passa på att kasta ut även ett par träbitar som inte tycks vara av uppskattad sort.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Blir väl några bilder också, fixat dit en luftpump för lite mera syresättning(ska göra om den till ett svampfilter tänkte jag och flytta över innerfiltret till nytt akvarium så det är snabbstartat), roten längst fram till höger är rödingens hem men han har numera fått sällskap av en L397a(den på bilden) som lämnat de andra fem inne i rothögen, är ganska kul att se hur den jobbar sig upp och ner för "grenen" när den ibland vill tillbaka till de andra.
        Senast redigerad av Munin; 06 May 2021, 09:45.

        Kommentar

        • Farsot
          • March 2021
          • 132

          Förlåt, nybörjare här. Är luftpump samma som syresten? Hur gör man om det till svampfilter? Kan man ta vilken svamp som helst och klippa till?

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ursprungligen postat av Farsot
            Förlåt, nybörjare här. Är luftpump samma som syresten? Hur gör man om det till svampfilter? Kan man ta vilken svamp som helst och klippa till?
            Jag är också nybörjare. En syreste sätter du fast på en slang som sitter i en luftpump, syrestenen är ju bara ett munstycke eller vad man nu kan kalla det!

            Enklaste sättet att göra om den till ett svampfilter är att ta bort syrestenen, silikona fast ett litet rör med små hål i på en platt sten eller liknande sedan göra ett litet hål i munstycket längst ned och sätta resten genom en filtermatta, sätt fast slangen i hålet längst ned så luften dras upp genom röret och ut ur de små hålen och genom filtermattan. Hoppas det var en ok förklaring finns massor med tutorials på youtube!
            Senast redigerad av Munin; 06 May 2021, 09:41.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13109

              Svampfilter är en favorit hos mig och här kan du se hur det funkar. https://youtu.be/yQSI-3rUsIs
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Verkar vara en bra video, ska definitivt kollas när jag sitter vid datorn! Min tanke var mera att använda det som finns här hemma(något överblivet pvc-rör, lite filtermatta och en sten i botten typ) men kanske blir att köpa ändamålsriktiga saker, hur som helst är videon nog väldigt mycket bättre än min förklaring för herr Farsot!

                Har nog tänkt fasa ut mitt ytterfilter då hyresvärden inte är jätteglad i att jag leder ut vatten ur akvariet.
                Senast redigerad av Munin; 06 May 2021, 11:46.

                Kommentar

                • Farsot
                  • March 2021
                  • 132

                  Ok, nu fattar jag lite bättre.
                  Jag är för övrigt inte en herre
                  Min make köpte en syresten av oklar anledning, tror han tyckte bubblor skulle va fint, undrade mest om det faktiskt var så att jag kunde göra om den till nåt annat.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Ursprungligen postat av Farsot
                    Ok, nu fattar jag lite bättre.
                    Jag är för övrigt inte en herre
                    Min make köpte en syresten av oklar anledning, tror han tyckte bubblor skulle va fint, undrade mest om det faktiskt var så att jag kunde göra om den till nåt annat.
                    Fru Farsot passar ju ändå bättre! Ok det går ju fortfarande att göra om det hela till ett svampfilter då jag misstänker att han köpte en luftpump också.

                    Kommentar

                    • Farsot
                      • March 2021
                      • 132

                      Jo precis, den ligger i karet och bubblar nu under en rot, pumpen är väl den där lilla röda grejen som hänger därbakom antar jag!

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Lägger väl upp ett par i vanlig ordning mindre bra bilder, ska faktiskt göra slag i saken och skaffa ny lur i nästa vecka. Om jag ska vara fullständigt ärlig mest för att kunna ta lite bättre bilder på fisk och akvarium, har aldrig varit något vidare fan av bilder tidigare .

                        Ha i åtanke att jag slamsög botten så sent som igår, de är allt små grisar!

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Kul med bilder! Citrontetrorna är väldigt fint färgade!

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Ursprungligen postat av Nando
                            Kul med bilder! Citrontetrorna är väldigt fint färgade!
                            Ja de verkar trivas ypperligt, vill skaffa mig tio till(tio känns lite futtigt och jag har ju bestämt mig för att det inte blir så mycket annan fisk i akvariet, kanske pennfisk också) men lite rädd för att introducera ny fisk när allt är ok. Kanske kör på karantän i plastbalja någon månad, eller så får det vänta tills efter sommaren när jag tänkt starta upp nästa akvarium. De varierar i färg beroende på tid på dagen, alltid som finast sent på eftermiddagen eller tidig kväll. Vet inte om det är pga solljus utifrån eller om det beror på hur pass pigga de är, du som haft de lite längre kanske har liknande erfarenheter och eventuellt någon teori?

                            Tror för övrigt de "lekte" i helgen efter vattenbyte de for runt som aldrig förr och spände sig men vet ju inte om honorna(tror tyvärr bara jag har tre så de blir väl stressade) var redo och yngel tror jag inte överlever rödingen.

                            Kommentar

                            • Farsot
                              • March 2021
                              • 132

                              Fina citrontetror! Jag har också köpt såna men mina verkar inte så roliga i färgen ännu. Beror det på maten eller bara ljuset i akvariet?

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Ursprungligen postat av Farsot
                                Fina citrontetror! Jag har också köpt såna men mina verkar inte så roliga i färgen ännu. Beror det på maten eller bara ljuset i akvariet?
                                Tackar, eller ja det är väl tetrorna som ska tacka! Nja det är nog en del ljus en del mat, men de är faktiskt så pass gula ibland(men som jag skrev ovanför till Nando) så beror det mycket på tid på dagen och kanske även vad de har ätit tidigare under densamma!

                                Tycker de är en trevlig tetra, vad tycker du om dina- förutom att de är lite tråkiga färgmässigt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...