L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        gg.JPG Visningar:	0 Storlek:	318.2 kB ID:     	2429853 Vet inte om det går att tyda av bilden, men om någon har en gissning på vilken typ av parasit det rör sig om så vore jag tacksam. Börjar dock tro att malen fått ut den då jag inte sett den sedan dess och jag tycker att den har börjat sluta upp med att visa beteende som tyder på att något är fel. Om parasiten sedan är borta ur akvariet eller ej är ju en helt annan fråga.

    Ja alltså äckliga är de definitivt, parasiter överlag är väl inte jättespexiga, tycker det är jobbigt att inte veta vilken typ av mask det är. Lyckas inte hitta någon som stämmer in på det jag såg, cotti är närmst men tror ändå inte riktigt det är den funderar på om det skulle kunna vara någon svensk insekt som har letat sig ner i karet och lagt larver(är ju trots allt vår) men kan alldeles för lite om sånt.

    Har ju fått göra 50%iga vattenbyten två dagar på raken(i enlighet med instruktion till medicinen eller vad man nu ska kalla det) och L397orna tycks åtminstone uppskatta det, de är skygga men jag ser att de fått starkare färger och de far runt, matades även med squash under natten och det var en hel del som hade gått åt(säkert har ancistrusen hjälp till vilket i så fall glädjer mig), såg att en av de var framme förut och kollade runt lite vid matplatsen men där var det tomt så den slank snabbt tillbaka till resten av gänget i roten.

    Var lite orolig för att jag skulle ha för dåligt med gömställen för dem men eftersom de är så pass små ännu så har jag faktiskt svårt att hitta mer än en eller två även om jag letar en stund, men på sikt kanske de behöver lite större träbitar och det finns ju inga malgrottor i än. Roten de tycks föredra är ju trots allt 45 cm lång och 15 cm bred, rymmer väl ett antal 3cms malar den lite mer makabra frågan är väl kanske hur många parasiter den rymmer...
    Senast redigerad av Munin; 16 April 2021, 01:13.

    Kommentar

    • Gäst

      Tja... den skiter och är hård i magen.. bajs
      Bajssträng - Zoopet

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Ursprungligen postat av Bernt G
        Tja... den skiter och är hård i magen.. bajs
        Bajssträng - Zoopet
        Bilden är dålig men den går uppåt. En liten bit ovanför fenan, någon röd sak.
        Senast redigerad av Munin; 16 April 2021, 13:53.

        Kommentar

        • Gäst

          Ok där sitter något. Svårt se vad det kan vara.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ursprungligen postat av Bernt G
            Ok där sitter något. Svårt se vad det kan vara.
            Ja det kanske till och med är omöjligt. Seciellt med sådana bilder men min kamera är kass, jag är kass på att kort och den vill ju knappast sitta still. Dessutom har jag ju inte sett till vad det nu är sedan jag använde medlet, men något är/var det definitivt för den(malen) kråmade sig och spärrade upp gälarna så ofta. Aja förhoppningsvis har jag sett det sista av vad det nu är! För övrigt vad är det du har för fisk egentligen?

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Försökte knäppa några bilder på L397orna och deras rot, kanske går att se lite halvt iaf!

              Kommentar

              • Gäst

                Ursprungligen postat av Munin
                För övrigt vad är det du har för fisk egentligen?
                Fisk som simmar
                Jag har haft tanken att skapa en projekttråd men destomer jag sitter har destomindre ser jag vad den skulle fylla för funktion.
                Det är inte mycket aktivitet på forumet i dagsläget och de projettrådar som är intressanta är helt döda.
                Mest har jag använt zoppet som fördjupning för i äldre trådar finns mycket nyttigt och bra.
                Det som skrivs i dag är inte lika .... matnyttigt.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ursprungligen postat av Bernt G

                  Fisk som simmar
                  Jag har haft tanken att skapa en projekttråd men destomer jag sitter har destomindre ser jag vad den skulle fylla för funktion.
                  Det är inte mycket aktivitet på forumet i dagsläget och de projettrådar som är intressanta är helt döda.
                  Mest har jag använt zoppet som fördjupning för i äldre trådar finns mycket nyttigt och bra.
                  Det som skrivs i dag är inte lika .... matnyttigt.
                  Ja alltså jag har ju själv dragit den slutsatsen och det var väl därför jag frågade lite halvt, finns väl en liten förhoppning om mera aktivitet. Personligen ser jag det mera som någon form av akvariedagbok när jag förhoppningsvis om ett par år sitter där med mera kunskap och en mindre odling igång så kan jag helt enkelt blicka tillbaka till hur jag har lärt mig och vad som hänt på vägen, men det kanske inte är lika intressant om man redan är luttrad veteran. Äldre trådar, artregistret osv gör ju sidan, som du säger, nyttig hur som helst.

                  Min egna är förstås helt ointressant men den fungerar bra för mig som ventil, om någon sedan läser och kan få ut något som helst av den så är det väl kanske ett plus, men som sagt i sinom tid kanske även den här tråden utvecklas till något större. Jag har ju redan ett till akvarie på g dit malarna någon gång ska flyttas för odling, även om det i och med problem nog får vänta en månad eller två till och sedan har jag lösare planer på att importera lite bettor längre fram i år.

                  Med det sagt tycker jag att det finns en handfull intressanta och relativt aktiva trådar men det är förstås ingenting du dagligen kan fördriva någon större mängd tid med, tycker hela utvecklingen om man nu ska kalla det så med avveckling av forum och liknande senaste tio åren är lite olycklig, men det finns ju avhandlat på många platser sen tidigare.

                  Tur att dina fiskar simmar om det är vad som är meningen men jag hade ju kanske hoppats på ett lite mera utvecklande svar!

                  Kommentar

                  • Superpescado
                    • March 2020
                    • 715

                    Dom väldigt fina dina malar! Gillar det rödbruna färgen

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Får väl svara här också, hehe. Jo tycker de är väldigt fina, nöjd med mitt val av art på det viset, däremot tycks de producera hiskeliga mängder avföring- antar att det är för de käkar trä dygnet runt. Skygga är de, som jag skrev i din tråd, också men lyckades faktiskt räkna in alla 6 idag för första gången så det har lugnat mig lite. Hela tiden varit orolig att en eller två inte klarat flytten då de sett lite stressade ut och sedan allt det här med parasiter osv, de andas fortfarande oroväckande snabbt men det kan nog fortfarande vara från stress och acklimatisering.

                      Åtminstone lyckats hitta något de gillar att äta, sötpotatis verkar vara vad de vill ha men den måste såklart ges när akvariet är släckt annars kommer de inte fram, en av de lite mindre är precis som hos dig något modigare och är ibland nästan framme vid rutan och letar runt vid matstället även när det är tänt men om man kollar ditåt far den iväg väldigt snabbt. Väldigt svårt att få till några bilder och de vid de ovan var det nog mest tur att de inte slank iväg tillbaka in i roten.

                      I övrigt? Ancistrusen verkar ha återhämtat sig och kråmar sig inte längre, spärrar ej heller upp gälarna och jag har inte sett till masken igen. Kanske gjorde medlet helt enkelt slut på den? Överväger om jag bör köra en till kur som det står i bipackssedeln eller ej. Vet fortfarande inte om akvariet känns helt 100 efter alla problem men är nog på rätt väg åtminstone.
                      Senast redigerad av Munin; 18 April 2021, 21:15.

                      Kommentar

                      • Nando

                        • October 2017
                        • 6050

                        Hur gick det med parasiten/masken/det äckliga?

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Får nog säga att det har gått okej hittills, sedan jag använde medlet har jag inte sett till den och ancistrusen är lika glad som alltid inte spärrat upp gälarna eller kråmat sig vad jag sett på ett par dagar men vill inte ropa hej för tidigt så utgår från att den kommer tillbaka så kanske jag blir positivt överraskad!

                          Annars tuffar akvariet mest på för tillfället, har alltid sötpotatis/gröna bönor eller liknande i till malarna men de vågar sig inte riktigt ut på dagarna än, de kommer dock allt närmre matstället dag för dag och jag ser att de har ätit mycket på morgonen, tror att de på sikt kommer visa upp sig även dagtid.

                          Min bacopa håller på att dö(?) löven faller av/smälter vilket är lite tråkigt då det är den växt jag nog gillar mest i akvariet- någon som har några tips? Cryptväxterna är det som tycks trivas och de skjuter till och med lite skott trots kort tid i akvariet, svärdsplantan är antingen en dvärgvariant eller så har den inte kommit igång än, det kommer nya blad men de blir aldrig större eller högre.

                          Har planer på att byta ut ytterfiltret mot ett svampfilter och ett eheim biopower 240 helt enkelt eftersom hyresvärden inte är helt glad i att jag leder ut vatten från akvariet, det finns inget som direkt hindrar mig men kan tänka mig att göra den uppoffringen då de frågade på ett juste sätt men sagt att det tar en månad eller två. Har även ett till akvarie som står här men det får vänta tills jag fått ordning på lite annat i livet, möjligt att malarna åker över dit eller så blir det ett guramiakvarium men det är nog tidigast om en månad eller två.

                          Liten lägesrapport ska försöka knäppa lite bättre bilder på både malar och akvarie imorgon när jag får besök med bättre kameramöjligheter!

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Tänkte att det är dags med en liten uppdatering, försökte knäppa några bilder men blev inte bättre än så här sedan gick lyset. Har bestämt mig för att aldrig tumma på det längre utan låta automatiken sköta ljustimmar i akvariet, tänkte även beställa en dimmer så det ändras beroende på tid på dagen men inte riktigt kommit till skott. Just nu har jag det lite mörkare konstant på inrådan från bättre vetande då malarna verkat lite stressade.

                            Hur som helst, fått i lite mer trä och ett par grottor, några växter har kasserats(däribland bacopan som tyvärr inte verkade trivas alls). Generellt verkar det vara så att om jag skaffar två växter så är det oftast en som inte tycks trivas överhuvudtaget men så länge några klarar sig får jag väl vara glad. Min anubias(den till vänster på bilden) tycks trivas väldigt bra och det kanske börjar bli dags att ta skott från den.

                            Har landat i ett beslut och det är att det nog bara blir ytterligare några tetror i akvariet och så får det även på sikt vara just ett malakvarium, blir enklast så då slipper jag flytta dem. Någon som dock ska flyttas är ancistrusen, han är en riktig elaking har det visat sig. När jag släpper i bönor(favoritmaten, eller som uppfödaren av malarna uttryckte det "mammas mat") så blir det en väldig fart i akvariet och inte minst på nämnda ancistrus. Han ska prompt ha alla bönor för sig själv och far runt akvariet för att se till så ingen annan äter. Har inte riktigt uppmärksammat det tidigare då jag behövt mata när det är släkt så då är det ju svårt att se.

                            Försöker motverka det hela genom att släppa i mat på spridda ställen men han(ja nog är det en han alltid, börjat få lite spröt) är förvånansvärt uppmärksam. På bilden kan ni se att han har föst ihop, ja på riktigt, en del av bönorna framför grottan och nåde den, tetra eller mal, som närmar sig. För tillfället har han dock åtminstone missat en eller ett par bönor så de andra äter längre bak i akvariet. På tal om längre bak i akvariet så är jag väldigt missnöjd med vänstra hörnet bak men det blir helt enkelt inte roligare då jag vill ha enkelt att komma åt insug för underhåll. Har satt dit en liten svärdsplanta som på sikt kanske kan växa och fylla ut lite tomrum.

                            Har dock fäst mig vid fulingen så det får inom kort bli uppstart av ett mindre akvarium där han, ja nog är det en han alltid- börjar få sina spröt, får gå som ensam mal.
                            Senast redigerad av Munin; 26 April 2021, 23:50.

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Han låter väldigt personlig din Ancistrus! Kul med en ny bild också!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Jo han är allt en företagsam liten spillevink, finns väl fortfarande en förhoppning om att ha honom kvar i akvariet iaf i tills efter sommaren men får se.
                                Ja börjar nästan känna mig lite nöjd, det är åtminstone inte jobbigt att kolla på, något saknas men det kanske bara är att hoppas växterna fyller ut tids nog, några tycks trivas iaf.

                                Nästa steg blir väl att fixa med växter ovanför ytan, men måste hitta någon lösning som gör underhåll enkelt. Spanar även lite efter en mindre ställning till bettor på begagnatmarkanden.

                                Hoppas alla har en trevlig helg och en bra första maj, vårpromenad blir det här och jag ska nog försöka hitta lite björk till träätargänget.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...