L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Ursprungligen postat av Saya
    Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag?
    Haha jo, den verkar repa sig! Har hänt ganska mycket i akvariet senaste dagarna, planterade väldigt många växter till och även lite nytt trä för idag är det äntligen dags, min grupp av L397or håller på att acklimatiseras, 6 stycken blev det så det var malkvoten fylld, på sikt får ancistrusen flytta till annat akvarie och jag kanske behöver komplementera L397orna beroende på vilka kön de har(drömmen vore väl 2 hanar och 4 honor). Utlovar bilder så fort som möjlig. Ganska små men vill gärna se de växa upp så det passar bra.
    Senast redigerad av Munin; 12 April 2021, 17:21.

    Kommentar

    • ampe
      • August 2007
      • 1073

      Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig!
      Återfallsakvarist.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        Verkligen fin färg på dom

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ursprungligen postat av ampe
          Kul att det händer så mkt! Superfina malar du skaffat dig!
          Nu blir det nog bara att låta akariet gå in sig rejält närmaste månaden eller två(har dessutom spenderat alldeles för mycket pengar på det så nu får det "vila" ett tag). Tack, känns bra, panaqer var ju inte riktigt vad jag har haft i tanken men kunde helt enkelt inte låta bli- det är något tilltalande med att de käkar trä jag vet inte riktigt vad, dessutom är de uppfödda på eldoradobönor så det blir ju gångbart rent ekonomiskt!

          Tände precis för första gången sedan de åkte i och sett ett par så de verkar ha klarat flytten, inte för att jag trodde något annat egentligen men man blir ju alltid lite orolig, min ancistrus(som för övrigt börjar bli väldigt röd och fin) verkar dock måttligt road och försöker försvara "sin" trädbit så gott det går, nåja den kanske också kommer uppskatta bönor!

          Ska iväg nu men blir väl något försök till bilder framåt kvällen.
          Senast redigerad av Munin; 12 April 2021, 12:00.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Ursprungligen postat av Superpescado
            Verkligen fin färg på dom
            Ja, men det lär nog inte bli lika fin färg när jag själv ska försöka fota dem! De är lite mera svart och kolabruna i verkligheten, men det beror säkerligen på ljus och liknande.

            Kommentar

            • Gäst

              Vart köper du l397

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Ursprungligen postat av Bernt G
                Vart köper du l397
                Privat odlare i Söderköping, han sysslar mestadels med guppys(och räkor) men även lite malar och killis. Första gången jag var där och han var mycket hjälpsam samt att fiskarna verkade väldigt friska! https://www.youtube.com/watch?v=jFMpJlhbj-I, video från i Januari på de jag tog med mig hem, men lämnade några stycken.
                Senast redigerad av Munin; 12 April 2021, 18:11.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ett par ganska rättvisa bilder när det kommer till färg och liknande, kanske även kan ge en fingervisning om hur pass stora(små) de egentligen är. Sitter ytterligare en i bakgrunden och i allmänhet tycks alla ha samlat sig kring roten(och även i fickor under den), har lagt i mera trä på andra sidan akvariet och förhoppningen är väl att några flyttar sig ditåt i sinom tid. Har förstås svårt att avgöra om alla 6 är på samma ställe men det skulle inte förvåna mig. Den röde tycks ha blivit en i gänget.

                  Senast redigerad av Munin; 12 April 2021, 19:55.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    Slänger väl upp ett par bilder, överexponerad helkarsbild och 2 på hörnet dit jag hoppas några masar sig över till förr eller senare! Löven håller på att multna men låter de helt enkelt ligga kvar(tetrorna tycks uppskatta det), hade jag haft nya hade de nog redan varit i. Vet inte om jag ska ha i mera ormhassel eller inte, kanske beror på om jag ser L397orna äta av det eller inte.

                    Kommentar

                    • Gäst

                      En kort kommentars till en annan tråd.
                      Du skrev
                      "Tycker själv att ett känns lite väl lite att pyssla med"

                      Så kan det ju vara. Ett kar som väl är igång tar inte mycket tid. Det är ju planera, införskaffa och skapa karet som tar tid. Men när det väl rullar på efter n par månader så är det inte mycket att göra. Jag ska ge fisken mat i dag. det är allt. Så är det de flesta dagar. Jag har valt akvarium i stället för expelvis hund till stor del beroende på att det tar lite tid och jag kan åka bort, dagar till och med veckor och bara låta karet gå. Jag planerar för fler kar men även om det blir tre kar så tar det inte mycket tid en normaldag.
                      I går tog det mer tid. Vattenbyte, plantera om lite växter och städning efter jag dumpat i tre kilo trädgårdskalk. Blir lite mer städning om någon dag på grund av kalken men det var väntat. Vill du få hobbyn att ta mer tid, utveckla den så föreslår jag du går lite mot aquaponics. Lärdomar från aquaponics - Hemmaodlat
                      Det finns ju dom som kombinerar aquaponics med Aquascaping och det är både krävande och fint. Jag kommer själv gå den vägen för att utöka hobbyn.
                      Här är ett exempel 167274299_10225316947740503_5993400784385368276_n | Bernt G | Flickr
                      Det finns en projekttråd på zoopet men exat inget intresse som det ser ut här. Bygga vattenfall/aquaponic/ droppfilter ? - Zoopet





                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Ja alltså det blir ju såklart lite så, samtidigt är det väl skönt på sitt sätt och man kan ju faktiskt anpassa hobbyn, rent teoretiskt skulle jag ju kunna gå och skaffa mig en odlingsställning och på så vis få lite mer att göra(nu finns det inte plats för det här hemma men i framtiden kanske!). Jo jag har funderat på att försöka odla sötpotatis ovanför akvariet, vore ju dessutom lite kul att kunna ge invånarna(och kanske mig själv ibland) "närodlat" hehe.

                        Har dock nyfikna katter så skulle nog behöva säkra någon typ av hylla eller liknande i så fall ovanför, har du tagit första steget eller är det enbart i planeringsfas?
                        Senast redigerad av Munin; 14 April 2021, 16:40.

                        Kommentar

                        • Nando

                          • October 2017
                          • 6050

                          Det ser trevligt ut med de nya växterna! Kul med fler fina malar också .

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Ursprungligen postat av Munin
                            Jo jag har funderat på att försöka odla sötpotatis ovanför akvariet, vore ju dessutom lite kul att kunna ge invånarna(och kanske mig själv ibland) "närodlat" hehe.

                            Har dock nyfikna katter så skulle nog behöva säkra någon typ av hylla eller liknande i så fall ovanför, har du tagit första steget eller är det enbart i planeringsfas?
                            Jag letar fortfarande något bra att hänga på väggen. Det som var i bilden i inlägget är nog bland det bättre. Akvaponik - Odla i vatten! - CyberZoo
                            Det som är svårt är finna något som inte bara fungerar utan dessutom ser rimligt ut till en inte allt för stor kostnad.
                            Jag tycker det ger hobbyn en ny dimission likväl som inspiration från aquascaping ger. Det senare (med influenser från akvaponik) gör att jag funderar på att starta om karet för att byta botten material. Svårt gör det utan en omstart. Jag har ett för kompakt material för växterna då det är anpassat för fiskarna för mycket. Efter att tagit del av en hel del intressanta tråder om aquascaping och akvaponik så ser jag ett jag långt i från gjort bra val av botten material. Lite för mycket glömt växterna. Inte näringen utan skälva strukturen på materialet.
                            Så än planerar jag och inhämtar information. Ett steg finns och det är ett kar med lämpliga innevånare


                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Ursprungligen postat av Nando
                              Det ser trevligt ut med de nya växterna! Kul med fler fina malar också .
                              Tack! Är faktiskt ganska nöjd och tror det blir fint om växterna tar sig, bifogar en lite bättre(?) bild nedan- rättvisa färger åtminstone. Var tvungen att lägga roten till vänster ner eftersom den vippade runt och jag var orolig att mosa mal vid vattenbyte/rengöring av filterinsug och liknande, fick den helt enkelt inte att sitta still om den stod upp, men tycker nog det blev kanske bättre så här, dessutom får anubias och javaormbunke mera utrymme att sprida sig på.

                              Däremot så är det väl så att en olycka sällan kommer ensam, olycka nr1 är att livet utanför akvarievärlden inte direkt flyter på men det är ju inte speciellt relevant, hur som helst bara för jag börjar bli lite nöjd med akvariet, äntligen fått dit mina malar! osv, så upptäcker jag bara tre dagar senare att min ancistrus har någon form av parasit, känns ju lagom kul när jag medvetet väntat länge innan jag skaffar malgrupp just för att vara relativt säker på att det ska vara i ordning, misstänker att den alltid varit där eller så kom den med växterna- vilka jag givetvis inte borde skaffat, eller så borde jag väntat igen efter.

                              Känns som den borde ha kommit med något nyligen för jag har inte sett minsta tecken förrän i förrgår, då jag uppmärksammade att ancistrusen spärrade upp gälarna ovanligt mycket. Satt och kollade på den i flera timmar och den kråmade sig osv, sedan helt plötsligt så var det någon äcklig maskliknande sak som stack ut ur magen på den, tror inte det är cotti eller vad det heter men något väldigt snarlikt, typ ankarmask. Så har haft lite panik här hemma och dessutom är det som sagt minst sagt körigt på andra fronter. Vet inte riktigt vad jag ska göra, behandlar med eSHa-ndx(hade i igår kväll), vilket jag fick veta skulle vara relativt skonsamt mot fiskarna- men jag vet ju egentligen inte exakt vad för parasit det är så det kanske är som att pissa för att släcka en skogsbrand.

                              Tycker nog att malen, som är den enda drabbade av vad jag kunnat se, ser ut att må bättre idag och jag har inte sett till parasiten igen- men jag vet ju inte om den fått ut den. Den spärrar fortfarande upp gälarna ibland men inte alls lika ofta(det kanske kan vara så att den fått ut delar men inte allt eller att den helt enkelt har ont/obehag efter snusket?), den har ätit(far runt hela dagen som vanligt idag med) och inte magrat så misstänker(som sagt) att det är någonting som måste kommit in i akvariet relativt nyligen. Får väl hoppas på att det helt enkelt är något relativt lättbehandlat och att det kanske räcker med den dos esha som jag haft i samt en uppföljningskur om två veckor. Ska försöka mata med lite ärtor insmorda i vitlök om jag lyckas ta mig till affären under dagen, annars får det bli imorgon.

                              Nu blir ju hela det här mastodontinlägget adresserat till Nando och det var väl inte riktigt meningen, ville ju egentligen bara tacka för berömmet, men känner väl ett behov av att skriva av mig. Allting känns bara väldigt oturligt och jag misstänker väl att jag inte sett det sista av parasiten, murphy's law. Tanken att försöka fånga upp malarna för att lämna tillbaka dem till uppfödaren och förklara varför har slagit mig. Tanken att ge upp det hela och försöka skänka bort fiskarna har också slagit mig, det känns helt enkelt som ett stort ok att bära och jag är egentligen inte i form eller fas för det. Hur som helst så är här en relativt rättvis bild av hur det faktiskt ser ut för tillfället(färgerna stämmer ganska bra överens med verkligheten för en gångs skull, vet inte riktigt hur bilden blev så!


                              Senast redigerad av Munin; 15 April 2021, 17:14.

                              Kommentar

                              • Nando

                                • October 2017
                                • 6050

                                Det var verkligen tråkigt att höra att din mal åkt på någon sorts mask. Förstår att det känns extra jobbigt om du också har det tungt på andra fronter nu. Hoppas medicineringen hjälper. Jag fick in callamanus cotti i ett kar en gång och minns att det var väldigt äckligt att se de rödaktiga spröten (maskarna) som stack ut ur rumpan på två fiskar. Blä! Men medicinen jag använde var effektiv (tog dock tyvärr livet av räkorna i karet) och efter behandlingen som sköttes enligt instruktionen försvann maskarna och kom inte tillbaka. Hoppas det blir så i ditt fall också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...