L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Kalla mig velig eller resursstark! En andra flytt av akvariet på under en vecka, men kunde helt enkelt inte avstå från att köpa tillhörande bänk. Börjar få in snitsen på att tömma och fylla iaf, kanske får se det som ett stort vattenbyte! Akvariet luktar åtminstone rätt fortfarande så antar att all balans inte rubbats. Skulle vilja ha åsikter kring huruvida malen ser lite smal ut eller inte.

    Om jag vågar åka ner till skåne och hämta L260 grupp i nästa vecka är dock tveksamt, några råd? Och ja angående råd så har jag tagit till mig de ni gav om att knyta fast lite växter på rot, tycker nog det blev bra! Blir väl eventuellt en anubias eller något även på den mindre roten men det får nog vänta.
    Senast redigerad av Munin; 31 March 2021, 11:40.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Har fruktansvärt svårt att låta bli att vara i och pilla men börjar ta sig tycker jag allt. Behöver hitta några stenar att fylla ut lite konstiga glipor med och har lämnat lite utrymme för både växtlighet(hoppas på att guppygräset till höger ska ta fart exempelvis) och för några malgrottor i bakkant. Värmaren behöver uppenbarligen flyttas till pumpinsuget men behöver ordna fram en längre förlängningssladd.

      Beställt ett påskägg till mig själv i form av https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...er-80x35x20-cm.

      Nu ska jag ut och leta sten, glad påsk alla!

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        Har pillat om lite i akvariet men på det stora hela så har inredningen börjat sätta sig, hittade väldigt fina stenar vilket kanske var det som fattades, har även tagit ur redmoorroten då jag tycker det skar sig lite färgmässigt, den kommer istället användas till nästa akvarium. Istället blir det lite ormhassel från ytan till helgen.

        I övrigt har jag börjat fundera lite på huruvida det blir några L260 i akvariet eller inte, för det första känns baljan inte riktigt redo och för det andra kanske inredning och komposition inte riktigt passar den typen av fisk. Har ju dels beställt ett mindre akvarium men håller även utkik efter ett i 100-150 liters storleksordning på andrahandsmarkanden och i det större av dessa två blir det garanterat L260(kommer ju då finnas inkörd filtermedia så blir ju egentligen inte så mycket längre väntetid), för att vara mera exakt så blir det nog ett såkallat "artakvarium" där jag kommer försöka efterlikna deras biotop i största möjliga mån, eventuellt med någon mindre stimfisk som komplement.

        Vad blir det då av mitt akvarium som redan är igång? Ja nu bor det ju forfarande bara tio citrontetror och en liten(tycker nog den växt en del och dessutom verkar den vara på g att få lite skägg) röd ancistrus i det. Tankarna går till att eventuellt skaffa ett par till röda ancistrus(eventuellt slöjvarianten) då jag fäst mig väldigt mycket vid den jag redan har, tanken var ju att den egentligen skulle få flytta till förmån för L260 men det blir nog bättre om jag ser till att göra ett akvarium specifikt för dem istället med lite mera flås, mindre växter, mera sten osv så får den röde(Även kallad "Äcklet"- Ja jag har läst Sartre, kedjerökt och lekt svår någon gång för tiotalet år sedan) växa upp där han redan är.

        Det lämnar ju lite rum för annan fisk också och citrontetrorna ska bli fem till och det blir eventuellt några till röda ancistrusar, men risken kanske är att det då blir väldigt många på sikt? (Och de kanske dessutom inte heller är så att avkomman blir just röd? -_-). Alternativet är att skaffa mig ett par l-malar enbart för utseendets skull eller några mindre relativt fredliga träätare? Går lite i funderingar på att kanske införskaffa en grupp av mindre guianacaras samt komplementera med två röda ancistrus till. Den lokala djuraffären har annars väldigt fina ancistrus aquabonesis inne men misstänker att det föreligger korsningsrisk med Äcklet och nu har jag ju bestämt mig för att han(?) ska få vara kvar. Några tankar kring mina tankar?

        Som sagt drömmen om en grupp L260 är inte död och det blir förhoppningsvis som allra senast i sommar men då i ett separat mera inriktat akvarium, den som väntar på någonting gott...
        Senast redigerad av Munin; 06 April 2021, 15:46.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Det är ett närmast sjukligt beteende där jag gör om, tror det delvis bottnar sig i att man jämför sig med alla fina akvarium av rutinerade här och i övrigt online. Nåja hittills har alla fiskar överlevt och jag försöker sköta det snyggt(tänka på att inte använt tvål eller liknande på många timmar). Fast en del bottnar såklart även i oerfarenhet, har helt enkelt varit svårt att avgöra vad som får plats och inte så plats behöver skapas hela tiden. Exempelvis har en av cryptväxterna(eller ja båda egentligen de är köpta som en) otroligt nog växt ganska rejält och den behövde helt enkelt flyttas av det skälet osv. Men en stor del är nog denna känsla av att jämföra sig med andra, i många fall betydligt mera rutinerade eller talangfulla akvarister.

          För den observante, ja det är ett innerfilter som åkt i(Fluval u3) använder det för att få bättre fart på ytan och fiskarna tycks verkligen uppskatta det! Det har även fått mig att misstänka att mitt ytterfilter inte går för fullt, men det får väl bli ett senare problem att reda ut. 600L/H på innerfiltret känns minst lika starkt som "1050 L/H" på ytterfiltret, innerfiltret rör vattnet mera men det är ju lite koncentrerat så kanske svårt att jämföra rakt av?

          Kommentar

          • Gäst

            Ursprungligen postat av Munin
            För den observante, ja det är ett innerfilter som åkt i(Fluval u3) använder det för att få bättre fart på ytan och fiskarna tycks verkligen uppskatta det! Det har även fått mig att misstänka att mitt ytterfilter inte går för fullt, men det får väl bli ett senare problem att reda ut. 600L/H på innerfiltret känns minst lika starkt som "1050 L/H" på ytterfiltret, innerfiltret rör vattnet mera men det är ju lite koncentrerat så kanske svårt att jämföra rakt av?
            Du kan inte avgöra vattenflödet på vatten rörelsen. Vad som skapar vattenrörelsen är främst hastigheten ("trycket") på vattenstrålen inte mängden.
            Som exempel så skaffa jag ett JBL 1502 filter. Jag monterade båda medföljande "sprinkler -rör" som följer men men det gav trots det lite för mycket vatten rörelse. Så för att minska vatten rörelsen i karet så ökade jag (borrade) jag större hål i sprinkler-rören. Det minskar mottrycket, ökar vatten mängden MEN sänker vatten hastigheten och det minskar vatten rörelse i karet. Dessutom så är det ju så att angivet flöde är vid i stort tomt filter. I praktiken så når man bara angivet flöde om filtermedia är helt ren, ny, och man har korta raka slangar och kanske inget sprinkler rör utan öppet rör. Räkna med 50-75% flöde av angivet flöde i praktiken. När flödet går under 40-50% av max är det dags rengöra filtret för att återställa flödet.


            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              Ursprungligen postat av Bernt G

              Du kan inte avgöra vattenflödet på vatten rörelsen. Vad som skapar vattenrörelsen är främst hastigheten ("trycket") på vattenstrålen inte mängden.
              Som exempel så skaffa jag ett JBL 1502 filter. Jag monterade båda medföljande "sprinkler -rör" som följer men men det gav trots det lite för mycket vatten rörelse. Så för att minska vatten rörelsen i karet så ökade jag (borrade) jag större hål i sprinkler-rören. Det minskar mottrycket, ökar vatten mängden MEN sänker vatten hastigheten och det minskar vatten rörelse i karet. Dessutom så är det ju så att angivet flöde är vid i stort tomt filter. I praktiken så når man bara angivet flöde om filtermedia är helt ren, ny, och man har korta raka slangar och kanske inget sprinkler rör utan öppet rör. Räkna med 50-75% flöde av angivet flöde i praktiken. När flödet går under 40-50% av max är det dags rengöra filtret för att återställa flödet.

              Misstänkte något sådant, använder inte något strilrör på mitt ytterfilter utan kör "öppet", har dock ganska långa slangar och såklart har du rätt i att filtermedian stoppar upp. Tycker nog det är lite väl klent flöde alldeles oavsett, är ju jättesvårt att uppskatta men har svårt att se det vara mer än 500 liter i timmen(vilket iofs stämmer bra med 50% och det är ju som sagt bara en väldigt grov uppskattning- egentligen borde jag nog fylla en tioliters hink och ta tid, det är väl sättet man får veta på riktigt), det är dock relativt nystädat invändigt så det som återstår är väl mekaniskt fel eller att något(slangar?) är igenkloggat.

              Kommentar

              • Gäst

                Ursprungligen postat av Munin

                Misstänkte något sådant, använder inte något strilrör på mitt ytterfilter utan kör "öppet", har dock ganska långa slangar och såklart har du rätt i att filtermedian stoppar upp. Tycker nog det är lite väl klent flöde alldeles oavsett, är ju jättesvårt att uppskatta men har svårt att se det vara mer än 500 liter i timmen(vilket iofs stämmer bra med 50% och det är ju som sagt bara en väldigt grov uppskattning- egentligen borde jag nog fylla en tioliters hink och ta tid, det är väl sättet man får veta på riktigt), det är dock relativt nystädat invändigt så det som återstår är väl mekaniskt fel eller att något(slangar?) är igenkloggat.
                Kör du med "öppet" rör blir vattenhastigheten låg och flödet ser ut att vara lågt.
                Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite. In och utlopp från pump likaså brukar bli en del smutts i.
                Flödet har som funktion att förse filtret med tillräckligt syre (och lite kol) för att bakterierna ska ha ett gott liv och bryta ner smutsen. Så syresatt vatten är inte viktigt bara för fisken utan i allra högsta grad för filtret. Egentligen så är flödet rätt sekundärt. Vi vill ha syre till fisken och till filtret. Men ett flöde är lätt ange och används därför.
                Jag skulle ju sätt dit ett strilrör (eller annat som styr flödet) och rikta flödet mot ytan för att öka vattenytans rörelse och öka syresättningen i karet OCH filtret.

                Kommentar

                • Yadina
                  • December 2014
                  • 367

                  Ursprungligen postat av Bernt G

                  Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite.
                  Vad smörjer man pumpaxeln med?

                  Kommentar

                  • Gäst

                    Jag brukar använda livsmedels fett. Har en tub. (löser sig ej i vatten och är helt ofarligt) men förutom det?
                    Armaturfett (silikonfett) till O-ringar!? - Zoopet

                    Borde fungera även till oringar

                    Silicone fett 15g livsmedelsklassad (pgw.se)

                    Armaturfett | Clas Ohlson

                    Kommentar

                    • Yadina
                      • December 2014
                      • 367

                      Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.

                      Kommentar

                      • Gäst

                        Ursprungligen postat av Yadina
                        Tack för tipsen! Visste inte att det fanns livsmedelgodkända smörjmedel. Men betyder det att de är ofarliga för fiskarna? Det är ju ändå en viss skillnad mot att råka få i sig en produkt jämfört med att leva och andas i det.
                        Om jag säger så här. Jag har ju svårt se något farligt för fisken, eller något levande, med dessa smörjmedel. Men helt säker kan man inte vara. Jag skulle dock tro att materialet, plasten i slangar och filter är ett större problem egentligen. Nya lukter dom lösningsmedel och vi vet att plast avger farliga kemikalier i bland. Så stor risk vi bör undvika dom .. nope.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Ursprungligen postat av Bernt G

                          Kör du med "öppet" rör blir vattenhastigheten låg och flödet ser ut att vara lågt.
                          Slangar får man rengöra i bland, likaså pumpens impeller (som snurrar) och smörja pumpaxeln lite. In och utlopp från pump likaså brukar bli en del smutts i.
                          Flödet har som funktion att förse filtret med tillräckligt syre (och lite kol) för att bakterierna ska ha ett gott liv och bryta ner smutsen. Så syresatt vatten är inte viktigt bara för fisken utan i allra högsta grad för filtret. Egentligen så är flödet rätt sekundärt. Vi vill ha syre till fisken och till filtret. Men ett flöde är lätt ange och används därför.
                          Jag skulle ju sätt dit ett strilrör (eller annat som styr flödet) och rikta flödet mot ytan för att öka vattenytans rörelse och öka syresättningen i karet OCH filtret.
                          Ok men jag tänker så här, jag använder Fluval u3 för att bryta ytan och skapa syresätttning och sen har jag ytterfiltret riktat snett tvärs över men lite nedåt(blev helt enkelt enklast att sätta så) vilket gör att vattnet rör sig även längre ner. Vet inte om det är optimalt men borde väl vara minst ok i teorin åtminstone?

                          Kommentar

                          • Gäst

                            Ett innerfiler (som många använder) har ju in och utlopp i samma hörn och det fungerar bra. Ytterfiler monteras ofta som du gjort för att få en genomströmning av karet. Så har även jag gjort tidigare. Nu har jag in och ut i samma kvadrat. In och ut sitter i samma hörn alltså på ytterfiltret. Då skapas områden med lite strömmande vatten och områden med lite lugnare. En del fisk står helt klart och sover i de lunga områdena. Så vad är bättre.? Beror nog på vilken fisk man har.
                            Växter. Det finns dom som klarar strömmande vatten bra och de som inte klarar det utan växer i strömriktningen enbart till och med när den är neråtriktad.
                            Syresättningen, kan nog aldrig blir för bra. Men hur mycket man behöver beror ju på hur mycket fisk man har och hur mycket syre som behövs för nedbrytningen av restprodukter. Droppfilter fungerar av det skället mycket bra, tillgång till luft och därmed syre obegränsat.
                            Redbee.se - Filtreringens ABC

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              Tillåt mig presentera "Hopparen", eller den som överlevde det stora fallet. I eftermiddags när jag gick förbi akvariet så var det någonting i ögonvrån som sprattlade till. Mycket riktigt bakom akvariet låg denna tetra(den främre i bild). Håvade upp den och först sjönk den till botten direkt och virvlade runt längs med strömmen, hamnade under ett löv och jag trodde den var finito. Men några minuter senare simmade den runt som om inte mycket hänt, ibland står den dock still och liksom "rycker"(det gör förvisso de andra också men denna mer påtagligt) så får väl se om det går bra på sikt- brukar de klara sig?

                              Får nog vara täckglas på ett tag men lite jobbigt då jag inte har hål för sladdar till höger i akvariet, kanske får ta och såga till.

                              I övrigt? Blir lite nya växter från andrahandsmarknaden imorgon och på söndag kommer det nog ett gäng nya invånare!

                              Kommentar

                              • Saya
                                • February 2021
                                • 80

                                Men vilken tur att du såg tetran! Och att den verkar ha klarat sig och må bra! Vad blir/blev det för nya invånare idag?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...