L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #91
    Ursprungligen postat av Saya
    Men åh, spännande med ett andra kar. Inser att jag troligen kommer att vilja ha det också men det finns verkligen ingen plats och min man skulle sparka bakut om jag föreslog ett till, jag är förvånad över att han släppte det vi har över tröskeln

    Vill gärna se bild på din ancistrus
    Ja alltså jag har varit inställd på minst ett till kar hela tiden, det är roligt att ha två att plocka med, sedan blir det säkert ett mindre för en betta också haha Du får väl förhandla med karln din.

    Idag ville malen visa sig! Vet ju inte hur pass röd den egentligen är, mera morotsfärgad kanske. Tycker hur som helst hon(?) är väldigt fin. La sig så att till och med jag och min kamera kunde få en ok bild!
    Senast redigerad av Munin; 16 March 2021, 12:47.

    Kommentar

    • Saya
      • February 2021
      • 80

      #92
      Tjusig! Verkar hon (hen? ) trivas?

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #93
        Det ordet är närmast bannlyst här, i så fall säger jag nog hellre "den" eller "mal av ospecificerat kön" haha. Men ja hen(-_-) verkar trivas utmärkt, tror ancistrus är ganska så lättanpassade(?) och det finns ju mycket vitt gojs att äta på rötterna. Är nog egentligen bara den och sniglarna som trivs hittills såvitt jag kan se, tetrorna verkar må sådär och växterna har inte börjat ta sig.

        Kommentar

        • Saya
          • February 2021
          • 80

          #94
          Ursprungligen postat av Munin
          Det ordet är närmast bannlyst här, i så fall säger jag nog hellre "den" eller "mal av ospecificerat kön" haha. Men ja hen(-_-) verkar trivas utmärkt, tror ancistrus är ganska så lättanpassade(?) och det finns ju mycket vitt gojs att äta på rötterna. Är nog egentligen bara den och sniglarna som trivs hittills såvitt jag kan se, tetrorna verkar må sådär och växterna har inte börjat ta sig.
          Haha jag avstår också helst "hen" i alla lägen egentligen Vad tror du felar tetrorna? Hur vet man ens om de trivs? Har svårt att se det på våra också, de bara är... Har en hona som lagt beslag på hörnan med gälört, hon jagar bort alla som kommer dit när hon är på det humöret, satt och tittade en stund i morse och då var hon på hugget!

          Våra stimmar inte så mycket, de är oftast all over the place, det händer då och då att de simmar tillsammans fram och tillbaka i karet. Hur är det med dina, stimmar de?

          Kommentar

          • Gäst

            #95
            Ursprungligen postat av Saya
            Men åh, spännande med ett andra kar. Inser att jag troligen kommer att vilja ha det också men det finns verkligen ingen plats och min man skulle sparka bakut om jag föreslog ett till, jag är förvånad över att han släppte det vi har över tröskeln

            Vill gärna se bild på din ancistrus
            Finns alltid plats för ett kar till
            Rent praktiskt så är det nog så att två kar ofta behövs. Någon gång i framtiden kommer du ju att behöva eller vilja byta inredning, storstäda och göra det utan ett extra kar är svårt. Jag har ett men planerar för minst ett till. Det jag har är och kommer förbli huvudkaret. Men för yngel, tillfällig förflyttning vid större åtgärder ser det svårt att inte ha en tillgång till en burk till. Något enklet, billigt men fungerande.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #96
              Haha men malar skulle väl möjligtvis vara ett av undantagen där hen är ok ​ Nu börjar jag dock luta åt att det kanske är en han, tycker att den börjat få lite antydan till att skägg kommer växa ut(den verkar för övrigt trivas väldigt bra och ser betydligt rundare ut än den gjorde för bara en vecka sedan).

              Det vet jag förstås inte egentligen och jag är ju också mer eller mindre nybörjare men tycker de ändrar färg lite väl ofta, ser lite bleka ut och ibland står lite väl stilla- ibland känns de även lite slöa vid matning vilket jag tror är ett starkt tecken på att någonting inte är helt 100%. Stimmar gör de inte annat än första tio minuterna efter att lyset tänds. De verkar sova/vila i stim men annars är de lite överallt. Tror det beror dels på att stimmet inte är tillräckligt stort men även utrymmet såklart- dessutom kan det nog hända att de stimmar mer om det finns annan fisk(malar ej inräknat!) i akvariet? På sikt har jag väl tänkt att utöka stimmet om det inte sker av sig självt och annan fisk kommer ju förr eller senare så lär väl märkas.

              I övrigt kollat jag runt lite efter ett till kar, får se vad det blir men det kommer förhoppningsvis inom någon vecka eller två, börjar ju även närma sig påsk och malresa. Har beställt en liten wavemaker, satt på ett grovfilter på insuget till ytterfiltret och planerat(köpt lite saker) för att sätta en hylla ovanför det nuvarande akvariet så jag kan ha det öppet och plantera växter med rötterna i karet.​

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #97
                Förstår inte hur det kan vara så orimligt svårt att få en ok bild som visar hur det ser ut, nu använde jag en familjemedlems mobil(med bra kamera) och får ändå inte till bättre än så här.

                Hur som helst får det duga för att visa dagsformen, har som vanligt flyttat om lite(dock inte planterat om växter annat än papegojbladen som tyvärr inte verkar må toppen) men det var faktiskt en dryg vecka sedan och det känns nu som jag äntligen landat i en inredning på riktigt. Vill på sikt ha i några fler stenar och eventuellt ta bort en av svärdsplantorna till vänster till förmån för annan växt. Känner mig inte helt 100 på placeringen av den stora träklumpen till höger men den fungerar åtminstone som tillflykt för tetrorna och dessutom döljer den doppvärmaren något.

                Rötterna som ligger ovanpå den ska ner på marken men de flyter fortfarande (haha) och sen vill jag ha i lite grenar som bryter ytan, men på det stora hela så blir det nog inte så mycket roligare. Hade självklart inrett helt annorlunda med facit i hand men det kommer ju ett andra kar och, vem vet, på sikt kanske jag får tillfälle att göra om från grunden!

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #98
                  Tycker det ser bra ut, den stora roten skulle nog bli lite mindre ”klumpig” om du limmade på lite anubias eller liknande, gillar ändå storleken på den!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #99
                    Ursprungligen postat av ampe
                    Tycker det ser bra ut, den stora roten skulle nog bli lite mindre ”klumpig” om du limmade på lite anubias eller liknande, gillar ändå storleken på den!
                    Det må så vara att det såg lite bättre ut, tack för övrigt! , men fick panik då jag märkt att ett hörn börjat gå ner sig och insett att jag aldrig kommer få sinnesfrid så länge det står där det står. Så hela gårdagsnatten spenderades till att tömma och flytta akvariet till en plats där golvet är bättre(fast inte helt bra). Det är ungefär så långt jag kommit.

                    Tänkte passa på att byta till lecablocksställning men insåg snabbt att de kräver för mycket jobb med den tidsfrist jag har, så nu har jag tillräckligt med block för att bygga en liten mur här i lägenheten som om det inte räckte med allt annat! Kan väl använda de till det kommande akvariet istället antar jag, kanske rentav får plats med en liten ställning med två-tre mindre kar på och då kan blocken nog vara bra!

                    Bilden är som vanligt lite rolig men tycker att det blänkande vattenpasset på något vis är tilltalande rent estetiskt, spenderat mycket tid med det senaste månaden! Fiskarnas tillfälliga hem i bakgrunden, Katla som tyckte det var en bra idé att dricka ur baljan i förgrunden. Det råder minst sagt kaos här hemma för tillfället och har lovat mig själv att ingenting mera(inte ens ett till akvarium) kommer in förrän saker har åkt ut.

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Vad bra att du flyttade karet till en bättre plats!

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        Ursprungligen postat av Nando
                        Vad bra att du flyttade karet till en bättre plats!
                        Det känns mycket bättre! Så här ser det ut nu, ignorera flytande svärdsplantor som ska ges bort. Är hyffsat nöjd med högra delen men inte direkt med vänstra, ska hitta några stenar att lägga i där och kanske binda fast en växt upp på den mindre roten. Skulle egentligen vilja ha en växt bakom den spretiga roten men det verkar inte få plats eftersom det då blir jobbigt att rengöra filter.

                        Ser så gult ut på bilderna, vattnet är ju rejält färgat men kanske inte riktigt på det viset! Har du några tips rent inredningsmässigt? Funderar fortfarande lite på att kanske flytta fram den spretigare saken lite och klämma in någon växt bakom men den kanske hamnar lite väl mycket i ansiktet då? Sen blir det väl kvistar som bryter ytan.
                        Senast redigerad av Munin; 27 March 2021, 11:33.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          Pja... karet ser ut som rummet... lite för mycket av allt. Rätt enhetligt i och för sig. Som du skriver "minst sagt kaos" och det är rätt konsekvent
                          Jag skulle ju börja med att klä in ställningen karet står på. Gömma filter och sladdar mm. Få en lugnare, renare omgiven till karet. Då lyfter du ju fram karet mycket mer och det lyfter estetiskt väldigt mycket. Karet är ju en del av en miljön där karet samspelar med rummet. Så fixa till miljön runt karet, så blir intrycket av karet ett annat och då får du fram en helhet bättre.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            Ursprungligen postat av Bernt G
                            Pja... karet ser ut som rummet... lite för mycket av allt. Rätt enhetligt i och för sig. Som du skriver "minst sagt kaos" och det är rätt konsekvent
                            Jag skulle ju börja med att klä in ställningen karet står på. Gömma filter och sladdar mm. Få en lugnare, renare omgiven till karet. Då lyfter du ju fram karet mycket mer och det lyfter estetiskt väldigt mycket. Karet är ju en del av en miljön där karet samspelar med rummet. Så fixa till miljön runt karet, så blir intrycket av karet ett annat och då får du fram en helhet bättre.
                            Du har helt rätt i att det runt akvariet bör och ska fixas till, bänken kläs in och liknande(även om jag fortfarande funderar på att köpa bänk som tillhör akvariet för enkelhetens skull). Övriga delar av rummet börjar jag faktiskt redan få ordning på, fått bort det mesta men idag är det ju den heliga vilodagen så får nog bli i början av veckan som resten skeppas ut. Just flyttat tillbaka till lägenheten efter renovering av vattenskada, dock inte orsakad av vare sig mig eller akvarium, så det har också bidragit till lite oordning minst sagt.

                            När det kommer till inredningen i akvariet så tycker jag nog att den är ganska enkel ändå, bara tre(eller ja fyra om man räknar papegojbladen som dock inte verkar vilja trivas och kommer hamna i papperskorgen förr snarare än senare, ska sluta plantera om dem) sorters växter+flytväxter, tre rötter och en sten eller två. Lera under sand var så här i efterhand ett stort misstag men ska försöka ha i lite mera sand för att dölja den men det har ganska låg prio för tillfället.

                            Däremot tror jag kanske vi skiljer oss åt lite i synsätt på inredning överlag. Jag mår skyr kataloghem, hotell, öppna planlösningar, tomma väggar, minimalism och liknande som pesten- föredrar nog gamla kråkslott med drivor av saker, fast visst det finns ju troligtvis en medelväg som jag försöker hitta och det är klart att ofta hade det nog varit bättre att "stanna i tid", både när det gäller akvarium och annat och även jag skulle ju gärna ha ett relativt tomt akvarium med afrikanska ciklider i framtiden!
                            Senast redigerad av Munin; 28 March 2021, 11:32.

                            Kommentar

                            • Gäst

                              Ursprungligen postat av Munin
                              Däremot tror jag kanske vi skiljer oss åt lite i synsätt på inredning överlag. Jag mår skyr kataloghem, hotell, öppna planlösningar, tomma väggar, minimalism och liknande som pesten- föredrar nog gamla kråkslott med drivor av saker, fast visst det finns ju troligtvis en medelväg som jag försöker hitta och det är klart att ofta hade det nog varit bättre att "stanna i tid", både när det gäller akvarium och annat och även jag skulle ju gärna ha ett relativt tomt akvarium med afrikanska ciklider i framtiden!
                              Allt har ju sin plats och tid. Inget säger ju att hela hemmet måste vara minimalistiskt. Bäst effekt får man ju om man har ett ganska så rikligt inträtt rum MEN låter utrymmet runt expelvis ett akvarium vara minimalistisk med akvariet som undantag. Men varför lera i karet? Det är ju bara bökigt.
                              Rent allmänt så stimulerats jag mer av nytänkande än av tradition. Ett kar med rötter, ciklider, några gömställen, en back to nature bakgrund är aldrig fel. Men de är heller inget nytänkande. Det är som att se gamla bilar... efter ett tag så ..alla är olika men ändock väldigt lika. Så är det med akvarium med visst är dom individuella men med samma grundkoncept till inredning. Jag funderade en tid att importera kar från asien. Men jag tror inte öppenheten för ny inredningsmönster riktigt finns i Sverige för asiatiska kar. Jag var hos en grossist och tittade och dom hade kar i djup från ca 80 cm till 200 i djup med all teknik ingående men gömd. Höjd hela karet med teknik och skåp. 140 till 260 cm höjd. (60 cm bänk) Inte limmade utan gjutet glas med rundade hörn. Hade det inte fallit på transport hade jag köpt kar i Asien åtminstone till mig skälv. Men transporten.. den är inte att leka med.
                              Det är ju kar i storlekar som vi bara fantiserar om.. Länkarna är INTE till dom kar jag nämnt för det är något år sedan och jag hittar inte den grossisten. Men lite exempel. Asien är inte små fisskålar..


                              u型子彈頭帶鞋櫃玻璃屏風魚缸水族箱吧檯免換水1米1.2米1.5米 (taobao.com)

                              批发大型鱼缸超白子弹头生态鱼缸水族箱中型客厅家用玻璃隔断鞋柜-阿里巴巴 (1688.com)

                              深圳*海水鱼缸*上门订做鱼缸品牌 (yugangsheji.com)

                              鱼缸价格高度200厘米 - Sök på Google

                              亚克力鱼缸的优势以及大型鱼缸定做受人青睐的原因-南京湖鑫湾水族用品有限公司 (njhxwsz.com)

                              水族箱大型圖片 - 海量高清水族箱大型圖片大全 - 阿里巴巴 (1688.com)

                              Senast redigerad av Gäst; 29 March 2021, 06:14.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Mja alltså hade jag haft plats och ekonomi för ett större(gärna lite unikt, varför inte L-format?) akvarium så hade jag givetvis slagit till. Fast hade nog hellre platsbyggt än importerat i så fall. Någon gång så lär det väl förhoppningsvis bli tillfälle för även det.

                                Lera i akvariet är onekligen bökigt och jag hade i det för jag blev tipsad om att det skulle få mina favoritakvarieväxter(Svärdsplantor) att trivas, vilket de visserligen gör men förhoppningen var såklart att jag skulle ha sand som döljer leran, men verkar som jag tog antingen för tunt lager sand eller för tjockt lager lera. Nytänkande är ju alltid spännande men det finns en anledning till att jag föredrar exempelvis Ray Bans, vissa saker fungerar helt enkelt och jag är inte tillräckligt bevandrad i akvarievärlden för att försöka mig på så mycket nyskapande, än det vill säga.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...