L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LoGeek
    • September 2008
    • 1651

    #61
    What?! Skrev långt svar som bara försvann... ja ja försöker igen så får vi se om de kommer dubbelt så småningom.

    Ursprungligen postat av Munin
    Tack för tipset med mjölkpaket, får bli hockeykort annars!
    Precis. Det jag gillar med mjölkpaket är att de inte suger upp vatten som svampar om man slabbar lite vid vattenbyte. Så kanske dina hockeykort också är.

    Det var inte meningen att övertyga dig om att flytta karet! Men jag tolkade dig som att du egentligen vill ha det i hörnet, och då ska det gå att få till.

    Det enklaste är om du har eller kan låna ett vattenpass som är minst lika långt som bänken, samt ha ett kortare för kortsidorna. Börja med att skruva in alla fötterna så mycket det går. Sedan justerar du ut de ytterfötter där golvet är lägst tills bänkens hörn är i våg enligt passet.

    Därefter tar du mittenfötterna för att justera bänkens höjd på mitten så att den inte bågnar uppåt eller nedåt. Det kan vara svårt att se med blotta ögat att det långa passet ligger dikt an mot bänken överallt. Jag brukar ta ett spelkort och känna mellan bänken och passet. Då blir det uppenbart om det ligger mot bänken överallt eller tex att bänken har en svacka neråt på mitten.

    När du är klar så ska foten på golvets högsta punkt inte ha behövts justeras ut någonting.

    Du har en kanonbra ställning där du når alla fötter och de är justerbara!

    Lycka till med vågningen!

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #62
      Ursprungligen postat av LoGeek
      What?! Skrev långt svar som bara försvann... ja ja försöker igen så får vi se om de kommer dubbelt så småningom.



      Precis. Det jag gillar med mjölkpaket är att de inte suger upp vatten som svampar om man slabbar lite vid vattenbyte. Så kanske dina hockeykort också är.

      Det var inte meningen att övertyga dig om att flytta karet! Men jag tolkade dig som att du egentligen vill ha det i hörnet, och då ska det gå att få till.

      Det enklaste är om du har eller kan låna ett vattenpass som är minst lika långt som bänken, samt ha ett kortare för kortsidorna. Börja med att skruva in alla fötterna så mycket det går. Sedan justerar du ut de ytterfötter där golvet är lägst tills bänkens hörn är i våg enligt passet.

      Därefter tar du mittenfötterna för att justera bänkens höjd på mitten så att den inte bågnar uppåt eller nedåt. Det kan vara svårt att se med blotta ögat att det långa passet ligger dikt an mot bänken överallt. Jag brukar ta ett spelkort och känna mellan bänken och passet. Då blir det uppenbart om det ligger mot bänken överallt eller tex att bänken har en svacka neråt på mitten.

      När du är klar så ska foten på golvets högsta punkt inte ha behövts justeras ut någonting.

      Du har en kanonbra ställning där du når alla fötter och de är justerbara!

      Lycka till med vågningen!
      Tänkte bara säga att jag använt mig av dina tips och lyckats få det mer eller mindre i våg så vitt jag kan avgöra. Vet inte varför men jag lyckades inte med något ben helt uppskruvat men det kvittar väl så länge det faktiskt står i våg? Flyttade det lite åt höger men insåg att det nog är praktiskt att kunna komma åt från båda sidor!

      Återigen tack för tipsen!

      Kommentar

      • LoGeek
        • September 2008
        • 1651

        #63
        Ursprungligen postat av Munin

        Tänkte bara säga att jag använt mig av dina tips och lyckats få det mer eller mindre i våg så vitt jag kan avgöra. Vet inte varför men jag lyckades inte med något ben helt uppskruvat men det kvittar väl så länge det faktiskt står i våg? Flyttade det lite åt höger men insåg att det nog är praktiskt att kunna komma åt från båda sidor!

        Återigen tack för tipsen!
        Ja så länge det står i våg så kvittar det

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #64
          Så här ser det ut för tillfället, händer inte mycket. Har beslutat mig för att fylla det stegvis och kolla så det inte händer något med golvet. Vet inte varför jag haft i bottensubstrat(och som ni kanske ser gick det inte riktigt som jag hade tänkt mig med det -_- rothelvetena vägrar sjunka och jag funderar på att istället göra tvärtom och fästa de upptill men lurar lite på hur. Just nu känns allting bara som ett komplett misslyckande, men vem vet det kanske blir bra tids nog.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #65
            Kan väl tillägga att jag lyckats få tag i en cirkulationspump med kapacitet 1200L i timmen som jag tänker ha på motsatt sida från ytterfiltret för att pumpa runt vattnet lite, senare har jag nog även tänkt ha ytterligare en kanske lite kraftigare i bakkant långt ner(ungefär där man kan se vid dubbelhäftande tejp på bilden ovan)riktad emot malgrottor eller liknande.

            Tanken med att ha delvis ler delvis sandsubstrat var för att göra det enklare att fästa växter i vissa delar av baljan men jag borde nog ha förstått hur det skulle sluta, men i ärlighetens namn är jag inte så oroad då jag på sikt vill dölja mycket av bottensubstratet med löv, kvistar och liknande. Men visst hade jag fått göra det ogjort så vore det kanske lockande att skippa leran.
            Senast redigerad av Munin; 24 February 2021, 01:12.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              #66
              Det blir väl bra det där! Tänk bara på att om du har mycket extra flöde på botten så har löv o ”bös” en tendens att inte vilja ligga kvar. Mina catappalöv vill inte alls ligga kvar där jag vill i den ände av karet där min streamer är.
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #67
                Vet känslan! Jag har haft uppstart av mitt 450l på paus några veckor eftersom flera stora rötter ploppade upp som korkar när jag fyllde med vatten...

                Jag slutade med lera och andra näringssubstrat efter en period med det för ca 10 år sedan. Tycker de är jobbiga men nu när du ändå fått det på plats så blir säkert växterna glada och det blir kanonfint ska du se!

                Vad är tanken med så kraftig cirkulation? Vilka fiskar ska du ha?

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #68
                  Ursprungligen postat av ampe
                  Det blir väl bra det där! Tänk bara på att om du har mycket extra flöde på botten så har löv o ”bös” en tendens att inte vilja ligga kvar. Mina catappalöv vill inte alls ligga kvar där jag vill i den ände av karet där min streamer är.
                  Min tanke är att försöka lägga en större rot på ett visst ställe för att "leda strömmen" men jag inser och befarar att det troligen blir som du säger

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #69
                    Ursprungligen postat av LoGeek
                    Vet känslan! Jag har haft uppstart av mitt 450l på paus några veckor eftersom flera stora rötter ploppade upp som korkar när jag fyllde med vatten...

                    Jag slutade med lera och andra näringssubstrat efter en period med det för ca 10 år sedan. Tycker de är jobbiga men nu när du ändå fått det på plats så blir säkert växterna glada och det blir kanonfint ska du se!

                    Vad är tanken med så kraftig cirkulation? Vilka fiskar ska du ha?
                    Jobbiga är rätta ordet för både rötterna och leran!

                    Tanken är en grupp L260(men kan väl bli någon annan hypancistrus eller möjligtvis peckoltia) och det är väl främst med de i åtanke som jag vill ha stark cirkulation. Men det är ju såklart en avvägning vill gärna kunna ha några andra fiskar(och lite växter som sitter fast) i akvariet också så kanske nöjer mig med ytterfiltret och den cirkulationspump som redan finns här.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #70
                      Började inreda/plantera lite igår. Inte riktigt nöjd men det ser bättre ut i verkligheten än på bilderna. Kass fotograf, kass kamera och den rödare växten tycks av någon anledning vilja ge ifrån sig ett väldigt fotogeniskt ljus. Måste hur som helst vänta på att rötterna sjunker innan jag kan inreda klart, i bakre vänsterkant ska fler växter planteras(det var slut på de sorterna jag ville ha) medan högra sidan är reserverad för malgrottor och rot(som också flyter runt där uppe). Ska nog ha i fler liknande stenar och bilda ett mindre röse från bakkant och framåt, ville mesta se hur de ser ut i vattnet innan jag bestämmer mig.

                      Tanken, hehe, är väl att de första fiskarna ska få flytta in på Onsdag då det även kommer en ny växtleverans. Just nu är det två olika sorters svärdplantor(1 respektive 2 per sort) och ett par knippen av papegojblad(osäker på vilken sort det är mera exakt). Är det någon som vet om man kan få dessa att sprida sig i enlighet med hur jag har tänkt? Har planterat stängler med relativt stort mellanrum och hoppas där att det kanske ska skjuta nya skott.

                      Tar gärna emot såväl konstruktiv kritik som allmän sågning! Lovar bättring på bilder i framtiden, ska låna någon kamera från päronen.
                      Senast redigerad av Munin; 28 February 2021, 15:13.

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        #71
                        Kan ingenting om de röda växterna (lyckas döda allt som liknar dem) det jag tänker på är väl att du ska tänka på att dina malar (när du nu väljer sort, hehe) vill ha fler gömställen. Mina 239or står ju inte ut med varann så de bor i olika delar av karet. 260 gänget är inte lika kinkiga o flyttar runt hela tiden. De är vänner med alla hittills.
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #72
                          Ursprungligen postat av ampe
                          Kan ingenting om de röda växterna (lyckas döda allt som liknar dem) det jag tänker på är väl att du ska tänka på att dina malar (när du nu väljer sort, hehe) vill ha fler gömställen. Mina 239or står ju inte ut med varann så de bor i olika delar av karet. 260 gänget är inte lika kinkiga o flyttar runt hela tiden. De är vänner med alla hittills.
                          Haha, ja får väl hoppas jag kan ha lite tur och att de frodas men jag tvivlar. Planterat de i lerkulor med någon form av näringsstickor vid rötterna men det är ju ingen fisk i akvariet än så antar att de inte får så mycket näring för tillfället.

                          Kanske får sikta på L260 trots allt då, mitt akvarium är ju inte så stort så blir ju lite svårt för dem att undvika varandra. Det är väldigt ont om gömställen för tillfället, ja, men det blir ju lite svårt att visa hur det är tänkt när rötterna flyter runt där uppe(malgrottor är beställda), men ska helt klart ta till mig ditt tips och försöka hitta ytterligare en passande rot eller två- större stenar tänkte jag nog undvika.

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #73
                            Akvariets första invånare är här, mörklagt och börjat koppa in!
                            Eftersom det är de första fiskarna tycker ni jag bör vända påsen och låta de simma ut eller är det håven som gäller ändå?
                            I övrigt så hade jag en tvåtimmars helveteskamp med ytterfiltret inne i mitt lilla badrum vatten överallt, silvertejp, jävlar och anamma innan jag fick det att fungera, tur att jag är envis ibland.
                            Senast redigerad av Munin; 01 March 2021, 18:49.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #74
                              Lämnade det släkt över natten så tände precis och kollade lite, de ser ut att må bra håller sig dock mest i bakgrunden, tror jag lyckades räkna in alla, och det är lite ont om gömställen för dem. I efterhand så hade jag nog väntat tills jag planterat resten(sker troligtvis imorgon) men det ska nog gå bra ändå. Nu kommer de få gå själva i karet någon månad eller liknande men på sikt vill jag nog utöka från tio till åtminstone tjugo, möjligtvis fler än så. Citrontetror om det inte framgår av bilderna!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #75
                                Catappalöv på g ner i akvariet, tetrorna som ännu inte fått mat sedan de landade här för snart två dygn sedan ser åtminstone friska och glada ut löven verkar för dem utgöra ett trevligt inslag! Kan fortfarande inte begripa hur jag ska ta bilder som får normalt ljus, nåja färgen på fisken blir ju åtminstone smickrande!

                                Roten visar för övrigt inte minsta tillstymmelse till att sjunka och det har bildats något vitt klegg(vad är det, min chansing är cellulosa men det känns inte riktigt rätt?) på den.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...