L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #46
    Kul med nytt kar! Bättre att ta det säkra före det osäkra.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #47
      Ursprungligen postat av Nando
      Kul med nytt kar! Bättre att ta det säkra före det osäkra.
      Jomen precis, även med ansträngd ekonomi så känns det minst sagt dumsnålt att chansa! Hoppas jag kan få i inredning+växter lagom till helgen.
      Fast nu börjar jag fundera på om jag inte även borde köpa en tillhörande bänk, fast tycker nog det blir lite högt oavsett.

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        #48
        Jag är här o kollar titt som tätt. Snyggt kar! Du ska väl inte behöva underlag, det ser ut att vara en ram runt. Och jag har för mig att man använder underlag om det är helglas...

        Nu är du på g på riktigt ju!
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #49
          Tackar!

          Tror ramen mest är dekorativ(hur pass dekorativ den är kan man kanske ha olika åsikter kring och det är nog allt ett helglas som döljer sig där under, var åtminstone det svar jag lyckades googla mig till. Däremot står akvariet i "ramen" och det finns någon form av tassar/fötter där så jag vet inte.

          Nja men till helgen så, sedan bara ett par-tre veckor till så kan jag äntligen gå med i L-malsgänget!

          Kommentar

          • LoGeek
            • September 2008
            • 1651

            #50
            Ramen i plast går väl in någon cm under bottenglaset runt om hela karet? I så fall är det dimensionerat för att kunna stå på ramen. Behövs inget underlag.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #51
              "Både ja og nej, Det er et helglasakvarium med aluminiumstammer på top og bund."
              "Noget tynd filt eller lignende er fint."

              Är svaret jag fick från Akvastabil själva, nu är jag förvisso hemskt dålig på att tolka danska men det bör väl betyda att det åtminstone är ok att ha något under, fungerar troligtvis(som ni säger) utan något också men det kan ju knappast skada då!

              Idag blir det nog till att ägna sig åt den trevliga aktiviteten sandtvätt, om jag får tag i någon däremot. Impulsköpte något svart grus/sand(svårt att avgöra vilket) via andrahandsmarknaden men insett att det nog blir lite väl mörkt.
              Senast redigerad av Munin; 11 February 2021, 14:40.

              Kommentar

              • LoGeek
                • September 2008
                • 1651

                #52
                Ja det verkar som de anser att något tunnt är bra att ha under detta kar.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #53
                  Vad jag trodde skulle hända i helgen: Uppstart, vad som har hänt: Se bild. Till mitt försvar så har ju vädret lämpat sig för promenader och jag har haft annat att göra!

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #54
                    Fyller lite vatten, inte 100% nöjd över hur lodat akvariet är men verkar som jag inte kan få det bättre. Diffar någon millimeter på sin höjd, var tyvärr tvungen att flytta det ut från hörnet eftersom golvet inte var plant där, så det sätter lite käppar i hjulet för kommande akvarium(får väl bli ett smalt och högt .

                    Kommentar

                    • LoGeek
                      • September 2008
                      • 1651

                      #55
                      Vad är det runda under fötterna?

                      Förstår inte riktigt vad du menar är problemet i hörnet? Ojämnt golv fixar man ju genom att höja/sänka fötter eller shimsa med något om fötterna är fasta.

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #56
                        Ursprungligen postat av LoGeek
                        Vad är det runda under fötterna?

                        Förstår inte riktigt vad du menar är problemet i hörnet? Ojämnt golv fixar man ju genom att höja/sänka fötter eller shimsa med något om fötterna är fasta.
                        Det är underlägg från hofbrauhaus i München! (La de där för att motverka märken i golvet, de andra fötterna har tassar. Vet inte om de ska vara där sen är ju mest provfyllning och imorgon ska förhoppningsvis sand och så vidare i.) Golvet sluttar helt enkelt in emot väggen i hörnet och jag hade svårt att få det rakt, trots ställbara fötter.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #57
                          Testat att fylla i etapper och tycker det ser relativt bra ut, möjligen att bakre vänstra hörn är lägre än optimalt men jag är ju inte speciellt rutinerad så det beror väl på hur stor felmarginal man kan tänkas ha.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #58
                            Om du egentligen vill ha det i hörnet så går det. Går det inte justera fötterna tillräckligt mycket? I så fall går det shimsa under den fot där golvet är lägst (jag shimsar med klippta cirklar från mjölkpaket).

                            Vad gäller felmarginal så berorcdet lite på hur det lutar. Det värsta är att få vridning i bottenglaset, tänk ett extremfall där ena kortsidan lutar framåt och andra kortsidan bakåt. Om hela ditt kar lutar åt samma håll 0.5-1.0 mm hada jag inte oroat mig över.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #59
                              Det lutar åt samma håll ja, det vill säga det är lite högre i framkant på båda sidorna. Däremot tycker jag att det är svårt att få det att vara helt rakt mellan mitten och ut till hörn på långsidan, men det kanske är jag som misslyckas med mätningar. Har hur som helst tömt det nu så får brorsan hjälpa mig in med det i hörnet imorgon är väl bättre att göra det rätt från början misstänker jag!

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #60
                                Tack för tipset med mjölkpaket, får bli hockeykort annars!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...