L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    #31
    Jag kör alltid mina idéer i skallen, sen ändrar jag allteftersom. Men spenderar nog oxå ohälsosamt mkt tid med att tänka o planera, även om jag ändå till slut har en tendens att agera spontant när det väl kommer till kritan...
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #32
      Haha tänka efter och sen bara köra när det väl gäller är en klassiker. Har fått besked om att jag kan flytta hem igen nästa helg, känns skönt att ha ett datum även om det är en vecka längre än vad jag hade förväntat mig(men i ärlighetens namn så drar ju alltid renoveringar och liknande ut på tiden så det var nog ganska väntat ändå).

      Kommentar

      • LindaAlgo
        • July 2015
        • 1373

        #33
        Ursprungligen postat av Munin
        Haha tänka efter och sen bara köra när det väl gäller är en klassiker. Har fått besked om att jag kan flytta hem igen nästa helg, känns skönt att ha ett datum även om det är en vecka längre än vad jag hade förväntat mig(men i ärlighetens namn så drar ju alltid renoveringar och liknande ut på tiden så det var nog ganska väntat ändå).
        Men vad skönt att fått ett datum även om jag förstår att det är jobbigt att det har dragit ut på tiden.
        Med vänlig hälsning Linda

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #34
          Ja så är det ju onekligen, idag försökte jag fixa ytterfiltre med ny slang men insett att jag saknar ännu en del, någon typ av klämma som ska knipa fast slangen antar jag, så det får bli en sväng imorgon också(hoppas de har den inne). Imorgon blir det även att testa så akvariet är tätt har städat undan lite idag och hittat en lämplig plats att ställa det på.

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #35
            Inte hänt så mycket annat än att jag fyllde upp akvariet för att sedan inse att jag nog bör ha någon form av underlag till helglas så blev till att tömma ganska omgående. Det tycktes åtminstone vara tätt initialt och det börjar se riktigt skapligt rent ut.

            Funderar lite på vilket lyse jag ska ha, fick med en t8-ramp men den blir nog att hoppa över. Funderat lite på en LED-ramp, exempelvis https://www.amazon.se/NICREW-Akvariu...329202551&th=1 . Någon som har erfarenhet eller förslag? Skulle kunna gå upp en prisklass eller två. Vill gärna ha något som, i kombination med växtnäring, får åtminstone enklare växter att trivas.
            Senast redigerad av Munin; 31 January 2021, 13:05.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #36
              Sådär nu har jag äntligen hittat den rot jag vill ha ett bygga inredning utefter, den blir några centimeter hög i karet så kommer behöva kapas, troligtvis nedtill(varefter jag kan använda avkapade delar för att skapa mindre referenspunkter. Tycker det är lite löjligt dyrt för en bit trä och mor min sa att hon lika gärna kunde klippt till en gren från någon trädgårdsbuske. Är dock väldigt nöjd med utseendet och framförallt storleken, den kommer i min mening skapa en perfekt utgångspunkt då den täcker mycket av karet utan att ta så mycket yta. Det är för övrigt, som diskuterats i "Akvariestugan", så kallat winewood.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #37
                Inte hänt så jättemycket här. Akvariet har stått fyllt i ett antal dagar. Idag fick jag äntligen lite gjort i lägenheten så kommer flytta "hem" igen imorgon(även om föräldrahemmet nu känns som mera hemma än det jag brukar bo i, men det blir väl enkelt så). Blev dock riktigt fint i lägenheten och jag tog det som en chans att möblera om och har hittat en bra plats för akvarium

                Det var det roliga, nu till det tråkiga. Jag har tidigare tyckt att akvariet varit i relativt gott skick(det är ju trots allt begagnat och har nog ett antal år på nacken) men nu har jag dessvärre upptäckt att ett hörn är rejält skadat. Tror det varit där sedan tidigare men utesluter inte att jag själv bidragit(fyllde nog lite väl högt en gång utan underlag, tömde dock direkt) och den som sålde det handlade utan tvekan i god tro alldeles oavsett. Så sitter lite i ett dilemma kring om jag ska försöka laga det, köra på och hoppas det håller eller helt sonika beställa ett nytt akvarium istället. Ibland kanske det helt enkelt är bäst att inse när man förlorat, det är ju trots allt inga jättesummor för ett nytt kar i liknande storlek och det kanske är värt sinnesfriden(o andra sidan har man ju läst skräckhistorier om att även de kan paja).

                Gillar dock verkligen måtten och det känns ju stabilt(inte läckt hittills) så det gör mig lite tveksam, kanske oroar jag mig i onödan? Ska ställa det på plats imorgon och sen ta ställning helt enkelt. Funderar på att ge mig på att försöka förstärka det med silikon eller något liknande men vet efter googling egentligen inte hur mycket det ger. Det ser ju ganska ytligt ut men jag är verkligen inte rätt man att bedöma. Antar hur som helst att lite glas lossnat i samband med att jag flyttat det för annars hade jag knappast missat ett så stort märke.

                Någon som kan lugna mig, ge mig tips eller bekräfta mina farhågor? Alternativen är nog att köra på och låtsas som det regnar(och hoppas att det inte regnar ut ur baljan), stärka upp med något(vad i så fall?) eller beställa ett Akvastabil Fusion och använda ställning, belysning och liknande.
                Senast redigerad av Munin; 06 February 2021, 21:01.

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #38
                  Glömde tillägga att det även gjorts lite roliga inköp i form av belysning (två ledlister från akvarieimporten som ser riktigt bra ut) och sand så det rör sig långsamt framåt även om det ovannämnda såklart är ett stort bakslag. Det här är riktigt tålamodsprövande för mig.

                  Kommentar

                  • LoGeek
                    • September 2008
                    • 1651

                    #39
                    Surt med skadan! Jag tycker det är jättesvårt att se djupet och omfattningen från bilderna. Kanske går fota några fler vinklar och ladda upp i hög upplösning?

                    Hur djup är skadan och hur tjock är glaset?

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #40
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Surt med skadan! Jag tycker det är jättesvårt att se djupet och omfattningen från bilderna. Kanske går fota några fler vinklar och ladda upp i hög upplösning?

                      Hur djup är skadan och hur tjock är glaset?
                      C'est la vie.

                      Tycker själv det är svårt att se/avgöra hur djup den är och har egentligen inget bra att mäta med, genom att sticka in nageln uppskattar jag att det rör sig om en, max två millimeter som är helt av(men mina naglar kanske inte är bästa saken att mäta med), glaset är 8mm.

                      Det som gör mig lite oroad är egentligen inte den flisa som har åkt av utan att det ser lite underligt ut högre upp med silikon som tycks ha en spricka(?) igenom sig, tycker det ser så tunt ut(precis där silikonlisten på bottenplattan slutar) om du förstår hur jag menar. Funderar som sagt på att dra lite silikon på utsidan men vet inte om det har någon effekt alls, kanske skulle jag ta bort silikon i hörnet och se hur det ser ut? Har dock aldrig använt silikon på glas förr så det kanske är ett vanskligt projekt.

                      Idag har jag hur som helst hunnit med både långpromenad med familjens hund och att flytta hem igen, akvarium etc inkluderat. Är ganska slutkörd så ska vila upp mig lite. Ska försöka låna en kamera och ta bättre bilder imorgon, har bara en kass mobilkamera här och just nu står baljan så att jag inte kan ta kort även om jag skulle vilja.

                      Är det okej om jag taggar dig för någon form av utlåtande imorgon? Till syvende och sist är det såklart upp till mig själv hur jag vill göra men det skadar ju inte med åsikt från mera rutinerade.
                      Senast redigerad av Munin; 07 February 2021, 20:39.

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #41
                        Visst, men är ingen expert på detta. Det viktiga är nog att bedömma hur djupt skadan sticker. Även silikonet är svårt att se bra på bilden.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #42
                          Någon som har erfarenhet av "epoxy resin"? Var ett tips jag fick på reddit och funderar på att helt enkelt slänga på lite sådant och sen köra, ingen minns en fegis.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #43
                            Nja, det beror helt på skadan. Silikonet måste ha tillräckligt med glas att fästa i och glappet mellan glasen får inte vara för stort.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #44
                              Ursprungligen postat av LoGeek
                              Nja, det beror helt på skadan. Silikonet måste ha tillräckligt med glas att fästa i och glappet mellan glasen får inte vara för stort.
                              Ok, inte lyckats låna kamera idag så får väl bli imorgon. Kanske köper ett nytt akvarium helt enkelt, är nog värt att betala för sinnesfriden tråkigt eftersom måtten är vad jag vill ha och dessutom har jag nu ställning+belysning etc köpt.
                              Senast redigerad av Munin; 08 February 2021, 20:35.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #45
                                Vet inte om någon kollar in här, går ju inte direkt snabbt framåt och inget jätteprojekt till att börja med. Hur som helst så gjorde jag idag slag i saken och skaffade mig ett nytt akvarium, ett Akvastabil Fusion 250l så nu behöver jag bara fixa en lackad mdfskiva så kan jag äntligen sätta igång. Det andra karet tänker jag spara och eventuellt testa att byta sidoglaset på framåt vårkanten(när man kan göra sådant ute), ska nog ha plats för det också!

                                Vet inte om jag bör ha liggunderlag under eller inte, kan det skada?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...