L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #76
    Uppdaterad helkarsbild efter att jag lagt i en rot+fyllt på med växter, som det är nu har jag två mindre rötter(avsågade från den stora) som jag väntar på ska sjunka samt att den stora i karet behöver göra det såklart, i övrigt är det nog relativt fullt med undantag för malgrottor som kommer petas in lite här och där bland växterna i bakgrunden samt någon flytväxt. Men det beror ju lite på hur växterna trivs och liknande.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      #77
      Vet att det egentligen är en synd att vara i och pilla för mycket första veckorna men kunde inte hålla mig igår, använde förevändningen att jag inte planterat växterna så bra för att göra en makeover, är mycket nöjdare nu och känner mig tillfreds så kan förhoppningsvis låta det stå och puttra i någon månad innan nästa fisk åker i, på sikt vill jag väl få upp några grenar eller liknande i överkant och flytväxter men tänkte vänta tills jag ser hur växterna på botten tar sig, speciellt de lite mindre som jag planterat i bakkant. Känner även ett visst tvång att placera en av ledlistarna i bakkant vilket kanske inte är optimalt rent estetiskt men bör väl vara bättre för växtligheten?

      Lyckats få till ett par relativt rättavisa bilder av hur det ser ut, tar gärna emot ris och ros igen! Bonusbild på mina katter som tycker det är kul att ligga och spana på fiskarna, som för övrigt tycks trivas utmärkt trots att jag varit i baljan och rotat.

      Kommentar

      • Superpescado
        • March 2020
        • 715

        #78
        Det ser bra ut. Jag har nog gärna haft något med lite höjd för att utnyttja hela karet mått, precis som du var inne på. men när växterna växt till sig kommer nog den effekten iaf
        Senast redigerad av Superpescado; 06 March 2021, 23:21.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          #79
          Tackar! Är åtminstone inte helt missnöjd även om det är väldigt simpelt, en stor(den är faktiskt drygt 70cm och 20 cm bred även om det kanske inte framgår av bilderna) rot, lite plantor och några runda stenar typ! Men om växterna inte rotar sig(hittade en flytande i morse zz) så kan det ju bli fiasko av det hela. Vill även ha några markväxande i högre framkant men det får nog bli senare. Idag är det eventuellt dags för första vattenbytet!

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #80
            Roten som jag tänkt fästa i toppen, just nu sitter den fast med bara en sugpropp, insåg just att jag glömt kolla huruvida skruven är rostfri eller ej så kanske lika bra att ta upp för tillfället? Har också lite svårt att avgöra vilket håll jag kommer ha den på, tänkte eventuellt binda fast någon växt på den, men kanske blir lite nära ytan(mossa är ju ett annat alternativ, eller låta kommande flytväxter samlas vid den(det kommer vara den "lugna" tredjedelen av karet oavsett. Blir förhoppningsvis mera estetiskt tilltalande om svärdsplantan i förgrunden täcker den längst ner.

            Inte för att jag inte gillar mina tetror, men längtar faktiskt en hel del tills jag kan ha i någon mer fisk!
            Senast redigerad av Munin; 08 March 2021, 20:32.

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #81
              Så, Lido 120L är det något att ha?

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                #82
                Sitter och funderar lite på det här med ytrörelse. Mitt utblås är i dagsläget riktat lite nedåt(det är helt enkelt enklast att ha det så rent praktiskt på grund av hur delarna är utformade), min yta snurrar ju på ganska bra och fiskarna verkar tycka det är ok men jag undrar ibland om det skulle vara bättre att få lite mera brytning på ytan, testade att koppla in cirkulationspump nyss och kontrasten blir ju väldigt stor. Funderar även lite på det här med att använda strilrör eller inte, vad tycker ni?

                Kommentar

                • ampe
                  • August 2007
                  • 1073

                  #83
                  Ursprungligen postat av Munin
                  Så, Lido 120L är det något att ha?
                  Funderar du på ett till?

                  I mitt mest filtrerade kar (180:an) har jag riktat juwelpumpen rakt in i glaset. Sen har ytterfiltret ett långt strilrör (2 delar). Så även om det filtrerar 10 x vattenvolymen så ser blir det inte storm varken på ytan eller i karet. Visst, malarna kanske hade tyckt det var härligt med lite mer fast i vattnet, men kör såhär ändå, den gyllene medelvägen så alla i karet ska va nöjda!
                  Återfallsakvarist.

                  Kommentar

                  • Munin
                    • December 2020
                    • 658

                    #84
                    Ursprungligen postat av ampe

                    Funderar du på ett till?

                    I mitt mest filtrerade kar (180:an) har jag riktat juwelpumpen rakt in i glaset. Sen har ytterfiltret ett långt strilrör (2 delar). Så även om det filtrerar 10 x vattenvolymen så ser blir det inte storm varken på ytan eller i karet. Visst, malarna kanske hade tyckt det var härligt med lite mer fast i vattnet, men kör såhär ändå, den gyllene medelvägen så alla i karet ska va nöjda!
                    Ok, funderar mest för just nu är mitt utblås på ytterfiltret som sagt vinklat lite snett nedåt och visst är det cirkulation på ytan men det blir ju ingen direkt brytning eller vad man ska kalla det. Om jag sätter i min cirkulationspump så blir det såklart andra bullar men då står tetrorna och ser mer eller mindre chockade ut(kanske inte så konstigt), dessutom låter den relativt mycket så sitter och funderar på alternativ, kanske får försöka rikta om utblåset på ytterfiltret helt enkelt? Eller skaffa någon snällare pump/wavemaker eller något- tystare behöver den vara hur som helst.

                    Funderar och funderar! Det blir ett till, inte riktigt säkert på när men skulle kunna vara ganska snart. Har kommit till beslutet att det jag redan har kommer få vara mera "sällskapsinriktat", mest för att jag vill kunna ha det frodigt och grönt(typ som ditt rio), så kan det andra få bli ett projekt där jag försöker odla l-mal. L260-grupp hämtas i påsk alldeles oavsett(om inte himmeln faller ner över våra huvuden typ) och till en början kommer de såklart få gå i det kar som finns men på sikt kommer jag nog flytta över de till ett helt eget(förmodligen även införskaffa en ny hane från annat håll för att motverka inavel tänkte jag).
                    Senast redigerad av Munin; 12 March 2021, 10:59.

                    Kommentar

                    • ampe
                      • August 2007
                      • 1073

                      #85
                      Ursprungligen postat av Munin

                      Ok, funderar mest för just nu är mitt utblås på ytterfiltret som sagt vinklat lite snett nedåt och visst är det cirkulation på ytan men det blir ju ingen direkt brytning eller vad man ska kalla det. Om jag sätter i min cirkulationspump så blir det såklart andra bullar men då står tetrorna och ser mer eller mindre chockade ut(kanske inte så konstigt), dessutom låter den relativt mycket så sitter och funderar på alternativ, kanske får försöka rikta om utblåset på ytterfiltret helt enkelt? Eller skaffa någon snällare pump/wavemaker eller något- tystare behöver den vara hur som helst.

                      Funderar och funderar! Det blir ett till, inte riktigt säkert på när men skulle kunna vara ganska snart. Har kommit till beslutet att det jag redan har kommer få vara mera "sällskapsinriktat", mest för att jag vill kunna ha det frodigt och grönt(typ som ditt rio), så kan det andra få bli ett projekt där jag försöker odla l-mal. L260-grupp hämtas i påsk alldeles oavsett(om inte himmeln faller ner över våra huvuden typ) och till en början kommer de såklart få gå i det kar som finns men på sikt kommer jag nog flytta över de till ett helt eget(förmodligen även införskaffa en ny hane från annat håll för att motverka inavel tänkte jag).
                      Vad har du för utblås på ytterfiltret? Mina strilrör är riktade framåt men så att de ändå bryter ytan lite. Gillar strilrör just för att du kan rikta dem lite som du vill!

                      Spännande med malarna, vilken storlek är det på dem och vart hittade du dem? Om man får fråga såklart!
                      Återfallsakvarist.

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #86
                        Ursprungligen postat av ampe

                        Vad har du för utblås på ytterfiltret? Mina strilrör är riktade framåt men så att de ändå bryter ytan lite. Gillar strilrör just för att du kan rikta dem lite som du vill!

                        Spännande med malarna, vilken storlek är det på dem och vart hittade du dem? Om man får fråga såklart!
                        Är något gammalt grönt och fult(eheim) kanske vore det bästa att byta utblås helt enkelt! Ibland ser man inte skogen för alla träd eller hur man nu säger!

                        Ja det blir lite spännande, osäker på hur stora de är. Vet att de var runt 4cm i början av januari, han jag ska köpa dem av har faktiskt hållit åt mig sedan dess. Det blir ju såklart lite reklam men antar att det är okej att tipsa? Hur som helst hittade jag en grupp på facebook som heter Gärsnäs L-malsodling, så det blir en liten påskresa med ett par familjemedlemmar ner till Simrishamn och Österlen, faktiskt aldrig varit där så blir kul att se även det! Det bli väl inte så mycket mer än en promenad med hunden i dessa tider men iaf!
                        Senast redigerad av Munin; 12 March 2021, 11:25.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          #87
                          Hänt en hel del(mestadels positivt i min mening) i akvariet sedan sist, men det kommer ett inlägg samt bilder om det imorgon. Vill dock meddela att det troligtvis även kommer ett andra akvarium i veckan! Blir ett litet Lido 120 och på sikt är nog tanken att ha två sådana bredvid varandra på den lediga plats som finns här hemma! Hur som helst så känns det helt enkelt som ett akvarium inte är nog då det saknas möjligheter att flytta saker etc, har tänkt inreda det kommande nästan helt utan växter och istället satsa på lite sten och stark cirkulation, varför? Malar helt enkelt. Min fråga är väl om det egentligen kanske vore bättre att kolla andra alternativ då höjden inte gör mycket för malar men det råder helt enkelt platsbrist så att ersätta höjd med längd är inte jätteaktuellt.

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            #88
                            Skaffar du högre rötter med håligheter i sig så hänger malarna där också. Mina 239:or ligger ofta på "trädgrenarna" o softar, har nästan aldrig sett dem i en grotta. En av dem bor i röset i mitten som är gjort av rötter och sten, resten hänger lite varstans på rötter och bakgrund. Tänk på att rötter är bra att ha när man har malar då många gnager lite på dem även om de inte är rena träätare.
                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • Munin
                              • December 2020
                              • 658

                              #89
                              Ursprungligen postat av ampe
                              Skaffar du högre rötter med håligheter i sig så hänger malarna där också. Mina 239:or ligger ofta på "trädgrenarna" o softar, har nästan aldrig sett dem i en grotta. En av dem bor i röset i mitten som är gjort av rötter och sten, resten hänger lite varstans på rötter och bakgrund. Tänk på att rötter är bra att ha när man har malar då många gnager lite på dem även om de inte är rena träätare.
                              Har faktiskt redan justerat lite i akvariet(inte speciellt otippat kanske hehe, väldigt svårt att hålla tassarna borta), förhoppningen är väl att jag kan få hit en systemkamera senare idag, och det finns någon rot som går upp till ytan(det är dock en "redmoor", den spretiga saken som på tidigare bild satt fast med sugproppar- det höll inte! Kanske inte speciellt oväntat det heller). Har även planterat lite mera växter i form av guppygräs och lagt i musselblommor som jag tänkt att på något vis hålla fast vid roten!

                              Faktiskt släppt i en ancistrus också för att kväsa snigelinvasion i dess linda, behövs något annat som äter lite alger tror jag. Alla fiskar lever än så länge men tetrorna har sett konstiga ut senaste dagarna så kört lite regelbundna vattenbyten. De ser gråaktiga ut och jag tycker de andas snabbt, äter dock som de ska och rör sig så jag vet inte- vattenvärdena ser dessutom bra ut men någonting felar helt klart. Lite orolig att jag haft i något konstigt, någon underlig sten eller något. Ancistrusen verkar stormtrivas däremot, så jag vet varken ut eller in. Funderar fortfarande på om det kan bero på att vattenytan inte bryts så det blir dåligt med syre, är ju ganska varmt vatten också (26-27 grader) men blir nog orimligt att ha kallare under årets varmare månader så ids inte riktigt sänka.

                              Nåja får väl bli lite bilder sen, kan inte påstå att jag är helt nöjd nu heller men det kanske jag aldrig blir. Var tvungen att flytta en svärdsplanta vid ommöblering och den hade fått rejäla rötter så min förhoppning är att det gäller även de jag aldrig flyttat på och att de snart tar lite fart.
                              Senast redigerad av Munin; 15 March 2021, 18:23.

                              Kommentar

                              • Saya
                                • February 2021
                                • 80

                                #90
                                Men åh, spännande med ett andra kar. Inser att jag troligen kommer att vilja ha det också men det finns verkligen ingen plats och min man skulle sparka bakut om jag föreslog ett till, jag är förvånad över att han släppte det vi har över tröskeln

                                Vill gärna se bild på din ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...