L-malar, eventuellt ett par ciklider och guppy. Ofrivilligt skynda långsamt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Nando
    svarade
    Usch vad tråkigt. Förstår att det känns tungt.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tråkig dag idag. Skaffade i helgen en extra L397a(från samma ställe som de tidigare) då jag fick den till ett billigt pris, mycket mindre än de andra men ett syskon om jag förstått det rätt. Hur som helst så har den inte kommit ut och ätit senaste två dagarna trots god aptit innan så blev orolig och bestämde mig för att leta rätt på den. Hittade den död, fastkilad i en liten skreva av en av träbitarna. Förstår verkligen inte hur det gått till, skulle det eventuellt kunna vara så att den har blivit inpressad av de större malarna?

    Hur som helst så fick jag också riva ut hela akvariet för att få hitta den, ingen större lust att sätta tillbaka allt igen men det är väl bara att ta nya tag.

    (Kanske ingen rolig uppdatering men behövde skriva av mig lite)

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    L397ornas hem, börjar få dit lite växter bakom(alla utom de två större på sidorna är skott så tar lite tid för det hela att växa in, föga överraskande är jag inte speciellt bra med husväxter heller haha, har några till som är för korta för att synas, palettblad typ men de finns där bakom). Börjar bli nöjd med hur det hela ser ut, skulle vilja ha i någon liten stimfisk(eller kanske guppys) så malarna blir lite modigare men vill se hur balansen i akvariet är först, lite svårt att avgöra hur vattenvärden kommer se ut med 6 stycken sågverk i akvariet, men i ärlighetens namn kanske ett stim nanofiskar gör varken till eller från i sammanhanget(funderar lite på microrasbora kubotai i det).

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Första matningen i nya akvariet. Eftersom jag haft lite otur med svärdsplantor, vilket jag tjatar om lite väl ofta , så har jag bestämt mig för att testa något annorlunda åtminstone för min del och ställa en i kruka(med blandning av jord, bränd lera, näringspinnar och grus i). Om den misslyckas skaffar jag aldrig mer en till svärdsplanta(säger jag nu iaf).

    I övrigt har jag använt det som fanns här hemma+ett par stenar jag hittade i hästhagen. Köpt en lotus också som jag lagt ned ganska mycket tid på att plantera så hoppas den på sikt kan bli huvudattraktionen i akvariet, ljuset verkar mer än tillräckligt iaf. Lite väl platt för tillfället men kanske blir det här gången mina växter sköter den biten(den nya roten som såklart inte sjunker direkt kommer även lägga till lite höjd. På sikt vill jag nog skaffa lite lågväxande plantor också men slutspenderat för tillfället.

    Invånare i akvariet för nu är 15 citrontetror, 13 corydoras sterbai, 8 corydoras metae(Tror tyvärr en kommer lämna jordelivet, den har inte varit frisk ifrån början och ser mer röd ut än de andra och dåliga tömmar som inte tycks komma tillbaka samt den röda malen som jag nog får dras med till tidernas slut, han stack för övrigt sina taggar i mig när han skulle flyttas vilket gjorde förvånansvärt ont.

    Förutom att jag ska göra mitt bästa för att göra mig av med andmaten så ska det bara få stå och mogna under våren, sedan ska några fler fiskar få flytta in också- kanske guramis om växterna tar fart.
    Senast redigerad av Munin; 25 April 2022, 21:06.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Låter spännande! Ska bli kul att se bilder!

    Det brukar bli nedgångar i folks trådar med (o)jämna mellanrum. När man själv är inne i en aktiv period tycker jag det brukar kännas väldigt tråkigt när aktiviteten på forumet går ned. Sedan går det en tid och någon/några trådar kickar igång igen. Det är väl, som du skriver, livet.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Fått massor gjort men bilderna får vänta tills imorgon, lämnar släckt hos fiskarna som är lite smått stressade. Kan väl avslöja att Aquel karet är igång, malarna har fått flytta till långa(eller ja fem av dem), blivit en filterhörna till i det akvariet, misstänker att det kommer behövas.

    Nando Jag förstår, det är ju inget fel i det. Tycker däremot det är lite tråkigt att i princip varenda tråd här avstannat, får väl se om några kommer tillbaka. c'est la vie antar jag.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Jag blir glad av dina uppdateringar och vet att jag borde skriva något/lägga in bilder i min tråd också. Har dock fullt upp med andra saker sedan en tid tillbaka så det händer absolut noll nytt i mina kar. Allt bara tuffar på.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Tackar!

    åheim Jo, med både det långa och Aquel karet har jag satt mig i en bra sits när det kommer till akvarium framöver men nu är jag lite i valet och kvalet igen, ska jag ha malarna i Aquel karet och samtidigt försöka mig på att få det snyggt(annat vore kanske slöseri med ett öppet akvarium av den kalibern) så skulle det krävas kraftig filtrering och ytterfilter kommer inte in i lägenheten igen. Så då återstår att, likt i det långa, gör någon form av filterhörna vilket jag klurar en del på. Du kanske har någon input?
    En filterhörna med svart matta mot en svart bakrund är ju en diskret lösning. Om jag inreder med nåt som kan skymma en filtermatta på ett pumphuvud så är det min favoritlösning för det är lätt att underhålla, osynligt och man gör ingen åverkan på karet.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tackar!

    åheim Jo, med både det långa och Aquel karet har jag satt mig i en bra sits när det kommer till akvarium framöver men nu är jag lite i valet och kvalet igen, ska jag ha malarna i Aquel karet och samtidigt försöka mig på att få det snyggt(annat vore kanske slöseri med ett öppet akvarium av den kalibern) så skulle det krävas kraftig filtrering och ytterfilter kommer inte in i lägenheten igen. Så då återstår att, likt i det långa, gör någon form av filterhörna vilket jag klurar en del på. Du kanske har någon input?

    Mats Bryzell Inte helt missnöjd, någon gång i framtiden kanske jag får till det lika bra som i ditt kar! Jag har ju exempelvis ett försök med det nya karet nu.

    Alternativet är att helt enkelt slänga i malarna själva i det långa, starta upp 54liters karet igen för en sorts corydoras och sedan göra något snyggare(och relativt malfritt, förutom en ancistrus) av det nya karet. Just nu är malarna kvar i en back på golvet.

    I övrigt har jag nog haft mitt roliga när det gäller inköp för ett bra tag framöver med två akvarium köpa från butik på bara en handfull månader. Nu gäller det att göra något bra av det jag faktiskt har.

    Vårvädret som varit har gjort att annat känts intressantare senaste tiden men det ska visst regna på Söndag så räkna med bilder då!

    (Ni som, eventuellt, läser får gärna uppdatera egna trådar med lite inspirerande bilder innan dess)

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ser kanonfint ut. Topp!

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Superläckert Munin och det där aquaelkaret var ju verkligen top notch TREVLIG PÅSK

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tänkte att det kunde vara dags med en helhetsbild på "fiskhörnan"(som är halva min bostadsyta mer eller mindre! badrum ej inräknat). tillfälligt kaos men akvariebelysning är på plats i långa(vad tycker du åheim? Nog hade du rätt, åtminstone för bilders skull). Nando kul att du tycker det, jag ska försöka bättra mig med uppdateringar(lite lättare i livet nu så borde gå), du får gärna bjuda tillbaka!

    Försöker fixa malarnas nya hem för tillfället, akvariet är på plats och nu behöver jag "bara" fixa inredning. Håller på att förbereda ett gäng större stenar jag plockat i hästhage. Vill egentligen få trä som går ur vattnet men jag har helt enkelt inga tillräckligt stora rotbitar tillgängligt så vet inte om jag lyckas lösa det, någon som har tips? Annars blir det nog något enligt bild + ännu en rot till vänster, + stenarna då) och sedan de växter jag har tillgängliga(fått hem lite bucephalandra och en lotus så blir kul att se om det kan fungera).

    Glad påsk!
    Senast redigerad av Munin; 14 April 2022, 20:17.

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Dagens bestyr, orkar inte längre idag och såväl L397orna som sterbai är för tillfället förpassade till plastbackar i några dagar. Funderar på om jag ska ställa akvariet som bänken står nu eller om jag ska vrida det på andra hållet och ha ett mellanrum. Först och främst så ska hyllan bort, får helt enkelt inte plats på det viset i min lilla lägenhet.

    Det nya akvariet är ett "Aquael Ultrascape 90", 90x60x45 cm. Tror det kommer få husera L397gruppen, sterbai och stim med citrontetror tills vidare(förhoppningsvis flytt någon gång under året så jag får mera plats).

    åheim ska testa det i dagarna, behöver orka iväg och skaffa förläningssladd innan!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Härligt att du uppdaterar!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...