Grod-Riparium och Räkkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Grod-Riparium och Räkkar

    Varför nöja sig med ett projekt när man kan köra med två? Lagom har aldrig riktigt varit min grej. Skämt åsido så har jag haft två idéer i huvudet nu ett tag och inte kunnat bestämma mig för vilket projekt jag är mest sugen på, och eftersom som jag ändå har tilltänkta platsen till båda karen så tänkte jag lite försiktigt planera för båda. Det här kommer bli ett långsamt projekt eftersom jag får ta lite i taget allt eftersom jag har tid och pengar, men vi får väl se om det är någon nyfiken, tålmodig själ här som vill följa med på resan. Jag får se hur jag gör med att lägga upp bilder, blir väl att satsa på ett medlemskap för enkelhetens skull.
    Anyway, det ena projektet kommer bli ett litet växtkar på ca 35-40 liter till matbordet för räkor, snäckor och någon liten nanofisk.

    Men det första projektet som jag ska fokusera mest på nu i början är mitt 60 liters kar jag har stå tomt här hemma som jag tänkt designa till ett slags riparium för Afrikansk dvärgklogroda. Till inredningen hade jag tänkt mig rötter med mossa, anubias och Hygrophila pinnatifida eller javaormbunke. Vallisneria eller hornsäv vid bakgrunden, flytväxt (Limnobium laevigatum) och ev. en tigerlotus.
    Hade ev. tänkt mig nån snäcka till detta kar också. Sen undrar jag om ni tror att man kan ha 2 st Aphyosemion australe "Gold" i detta kar också? Funkar de ihop med grodorna och är akvariet tillräckligt stort för en liten grupp grodor och 2 killis?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    #2
    Så i veckan har jag lekt runt lite med hur jag ska placera rötterna jag tänkt använda. Till 60 liters akvariet hade jag tänkt lägga substratet som en backe upp mot höger sidan och låta rötterna luta nästan som en båge över, bakom rötterna tänkte jag ev. sätta lite sten och plantera växter men den ytan kommer nog hamna precis under vattenytan.
    Jag har inte bestämt om jag ska ha kvar den andra, gamla roten än eftersom den är mycket mörkare i färgen än de andra två. (Sen kan ni ignorera utrustningen i karet och det blåa tonen i bilden ^^). Nästa helg blir det att tömma karet och göra rent det ordentligt, förhoppningsvis kan jag få hem substrat också
    Självklart testade jag hur jag ville ha rötterna till de andra karet också även om jag inte har nått kar för detta än, för varför inte?

    112L växt/sällskapsakvarium

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Nu har akvariet fått ett ordentligt akvariebord att stå på, jag har tömt det och börjat rengöra det. Medans jag rotade bland akvarieprylarna så hittade jag en restbit av slimline bakgrunden så nu funderar jag på om jag ska sätta dit den på den högra kortsidan. På den sidan av akvariet kommer jag bygga upp med mer grus och växter ovan vattenytan så det är inte så mycket mer man kommer att se om man tittar in från det hållet, det är främst framifrån och från vänster sida som det är tänkt att man ska observera akvariet och vattendelen. Det får bli helgens funderare, under tiden så ligger rötterna blöt och gruset har blivit sköljt.
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Okej, så julen och en lamningssäsong kom emellan att uppdatera tråden här, men har skett en hel del små förändringar i grodkaret sen jag startade upp det. Mestadels är det växter som inte riktigt funkat och bytts ut, senaste försöket är att se om hårgräset kommer att trivas i karet. För tillfället bor ett hel drös posthornsnäckor och sandsnäckor tillsammans med 5 st små grodor. Ett par guppys bor också där i väntan på deras permanenta bostad.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Så här ser karet ut nu efter att jag planterat ner Eleocharisen, så får vi se hur den trivs/inte trivs.
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...