Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • ampe
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 0715133D-9429-4919-B1F9-566F3034EB67.jpg
Visningar: 528
Storlek: 512,9 KB
ID: 2434247Malarna verkar verkligen kommit igång. Jobbade morgon o fick sluta tidigt pga kaos på förskolan. Så väl hemma passade jag på att byta vatten. Plötsligt såg jag en gul ärta simma omkring. Pappa mal har inte vaktat sina små ordentligt, så nu är det en hel drös med små gulesäckar som simmar omkring. Det går sjukt bra för mig att avveckla karet!


    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Tycker du fått till "högen till höger" riktigt bra och kan tänka mig att malarna kommer tycka väldigt mycket om den. Vad kör du för filter på karet?
    Tackar inte nej till uppdatering angående övriga akvarium heller!
    Ska försöka uppdatera om alla kar snart, pga personalbortfall (jävla Corona) har jag jobbat mkt mer än vad jag skulle ha gjort så har knappt varit hemma o sett dem själv i tänt tillstånd.

    I det nya karet går just nu bara Juwelfiltret. Det ska in ett Jbl greenline e1502 också, men väntar sen innan nyår på en reservdel som jag beställt!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Tycker du fått till "högen till höger" riktigt bra och kan tänka mig att malarna kommer tycka väldigt mycket om den. Vad kör du för filter på karet?
    Tackar inte nej till uppdatering angående övriga akvarium heller!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Mätte nitrit o nitrat idag. Nitrit låg strax innan 0.05 och nitrat på 0.025. Så det verkar som om processen är igång. Ska hålla lite koll på värdena närmsta veckan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: A3611AB8-62D0-40F3-ACC9-B706E7B2A0D8.jpg
Visningar: 136
Storlek: 524,9 KB
ID: 2434221

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Idag fick jag hem ett paket med växter som jag köpte av en person på Facebook. Hann inte direkt lägga ner hjärta och själ i placeringarna eftersom jag hade en tvååring som drog i mig samtidigt, men lite mer ombonat blev det ju i alla fall. Sjukt dåligt kort oxå, tar en ny en annan dag!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 04C100AF-9176-47D9-82A2-699E3466F099.jpg
Visningar: 30
Storlek: 512,8 KB
ID: 2434118

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Och inte en fisk syns till, ett klassiskt malakvarium! haha. Hur många malar/corys är det?

    Hoppas på ett bra 2022 och ett gott nytt år lite i efterskott!
    Inga l-malar än. De får flytta in om några veckor. Typ 12-14 corys kanske. Glömde räkna in dem i stressen o jakten! Men de gömmer sig såklart i rothögen . Sen är det runt 20 småfiskar…

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Och inte en fisk syns till, ett klassiskt malakvarium! haha. Hur många malar/corys är det?

    Hoppas på ett bra 2022 och ett gott nytt år lite i efterskott!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Satte in några smalare rötter i det nya idag. Var nojig för de kom från algfesten i 180:an. Men skrubbade, kokade o skrubbade igen så jag hoppas algerna dött…

    roade mig även med att fånga in alla corys för flytt. Det var… en prövning för nerverna. Men 723 svordomar senare samt en nervös sekvens när en av dem fastnade i håven så bor nu alla i sitt nya hem.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3E50164E-27D7-4DF1-AAF1-369604B86EA3.jpg
Visningar: 170
Storlek: 498,0 KB
ID: 2434073

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Gott nytt år!

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Gott nytt år!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 0C733114-DDAE-4E0E-A5C5-9CC5CA8304DC.jpg
Visningar: 191
Storlek: 359,9 KB
ID: 2434043

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av Munin
    Håller med om att det ser riktigt trevligt ut, speciellt högersidan! Lite fler växter är väl aldrig fel det heller. Blir det dedikerat för malar och corys? Låter ju lite som en dröm.
    Har ju kolglödstetror och små regnbågar i 180 som får följa med oxå. Sen får vi se, men tanken var ju från start att just malarna ska få större plats!

    Lämna en kommentar:


  • Munin
    svarade
    Håller med om att det ser riktigt trevligt ut, speciellt högersidan! Lite fler växter är väl aldrig fel det heller. Blir det dedikerat för malar och corys? Låter ju lite som en dröm.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Ursprungligen postat av LAncer
    Blir ju riktigt bra det karet.
    Tack! Lite mer växter o mer sten vid senare tillfälle så ska nog malarna o deras kompisar trivas!

    Lämna en kommentar:


  • LAncer
    svarade
    Blir ju riktigt bra det karet.

    Lämna en kommentar:


  • ampe
    svarade
    Såhär ser det ut just nu, lite disigt av filterböset jag precis hällt i filtret. Den orangea malgrottan ska inte sitta där, den bara hjälper roten lite på traven att hålla sig nere…

    Nu väntar vi på att se hur doppvärmaren som ingick fungerar. Det är en jäger, vet att många gillar den, men har aldrig förstått hur den fungerar… sen släpper jag i några av småfirrarna som startfiskar!

    Klicka på bilden för större version

Namn: 14E38185-ECDF-4A0D-B380-724D1A932CA9.jpg
Visningar: 204
Storlek: 486,9 KB
ID: 2434002

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...