Projekt: Juwel Rio 180 a.k.a få dottern intresserad av akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ampe
    • August 2007
    • 1073

    Ursprungligen postat av Munin
    Damm kanske inte är så tokigt ändå!
    Säger ju det! Visst är Bruce o co fina?
    Återfallsakvarist.

    Kommentar

    • Munin
      • December 2020
      • 658

      Är det den gula som är Bruce? Svar ja alldeles oavsett!

      Kommentar

      • ampe
        • August 2007
        • 1073

        Ursprungligen postat av Munin
        Är det den gula som är Bruce? Svar ja alldeles oavsett!
        Ja Bruce är gul och krokig. Har tydligen varit det hela sitt liv och jag kunde inte låta honom vara kvar hos de gamla ägarna för jag misstänkte att ingen annan skulle köpa honom med sin speciella kropp, så han fick flytta hem till oss! Men han är pigg o glad (tror jag).
        Återfallsakvarist.

        Kommentar

        • Munin
          • December 2020
          • 658

          Ser ganska stor och välmående ut ändå tycker jag! Fin färg. Brorsan ska eventuellt bli dammägare, inom något halvår eller så- kanske får uppleva det på närmre håll helt enkelt. Du tar aldrig in fisken? Blir det inte massor fåglar som ser dammen som ett smörgåsbord?

          Kommentar

          • ampe
            • August 2007
            • 1073

            Ursprungligen postat av Munin
            Ser ganska stor och välmående ut ändå tycker jag! Fin färg. Brorsan ska eventuellt bli dammägare, inom något halvår eller så- kanske får uppleva det på närmre håll helt enkelt. Du tar aldrig in fisken? Blir det inte massor fåglar som ser dammen som ett smörgåsbord?
            Nej, de bor ute året om. Nu är det iofs första året med just denna damm, men haft en förut och där var firrarna ute hela vintern. Blev lite nervös när kylan drog in ordentligt här i Sthlm, men som synes så mår de bra.

            Vi hade en häger som var här i början av förra sommaren bara några dagar efter att fiskarna flyttade in, men hen lyckades inte fiska upp någon. Sen satte vi fiskelina som ett staket runt dammen, sen dess har hen inte varit här.
            Återfallsakvarist.

            Kommentar

            • ampe
              • August 2007
              • 1073

              Väntar på att ett heldagsmöte på teams ska börja... Passade på att fota lite. Tänkte visa fjärilarna lite närmare eftersom Nando frågade om dem häromdagen, MEN har man scalarer i karet så är typ alla andra fiskar svåra att fånga på foton. Men några halvdana bilder blev det. Först visar jag en bild på hur det brukar se ut när jag försöker, notera den lilla fjärilen som sticker fram i bakgrunden. Det är alltså den som egentligen är huvudmotivet...

              Klicka på bilden för större version

Namn: 54EAE8C9-933F-4A5A-9AF7-AF7642084289.jpeg
Visningar: 216
Storlek: 514,3 KB
ID: 2428597

              Klicka på bilden för större version

Namn: 86CF040F-6A2E-42BF-93F3-E8A47EF54213.jpeg
Visningar: 211
Storlek: 541,4 KB
ID: 2428598
              'Klicka på bilden för större version

Namn: 4C59F48D-24AD-463A-AEA7-BF5562C02088.jpeg
Visningar: 214
Storlek: 471,4 KB
ID: 2428599''

              Sen kan jag passa på att visa en av de nya räkorna som kom hem igår. Det var nog nästan 10 år sen jag senast hade Blue Bolt, men nu finns i alla fall två stycken här hemma. De är odlade i kranvatten och inte rovatten så jag hoppas de ska klara sig. Köpte även 2 King Kong av samma odlare, men ingen av dem ville riktigt ställa upp på bild.

              Klicka på bilden för större version

Namn: 4E22FE60-F8E1-4D1B-8238-BD00389AD0BF.jpeg
Visningar: 200
Storlek: 641,4 KB
ID: 2428601

              Nej, nu ska jag snabbkissa hunden innan det är dags för möten/föreläsningar hela dagen.
              Bifogade filer
              Återfallsakvarist.

              Kommentar

              • Munin
                • December 2020
                • 658

                Blir nog till att leta upp ett par gula sådana för min del förr eller senare också! Gillar tydligen gult på fisk, även Bruce är ju väldigt tilltalande rent fägrmässigt

                Kommentar

                • Saya
                  • February 2021
                  • 80

                  Så fina! Och den blå räkan, vilken skönhet! För en som inte kan något om räkor, köper man de i fiskaffären också eller är det privatpersoner som odlar?

                  Kommentar

                  • ampe
                    • August 2007
                    • 1073

                    Ursprungligen postat av Saya
                    Så fina! Och den blå räkan, vilken skönhet! För en som inte kan något om räkor, köper man de i fiskaffären också eller är det privatpersoner som odlar?
                    De finns inte överdrivet ofta i affärer vad jag vet. Och tror det skulle vara en rätt saftig prislapp för dem där. Jag har letat efter någon som har en stam som odlar just i kranvatten istället för med osmosfilter. Så jag hoppas de ska klara sig o så småningom föröka sig lite
                    Återfallsakvarist.

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      Jag kom att tänka på en fråga! Hur gick det egentligen med det som står i topic?

                      Kommentar

                      • ampe
                        • August 2007
                        • 1073

                        Ursprungligen postat av Munin
                        Jag kom att tänka på en fråga! Hur gick det egentligen med det som står i topic?
                        Med min dotter? Hon bryr sig inte ett dugg!
                        Återfallsakvarist.

                        Kommentar

                        • Munin
                          • December 2020
                          • 658

                          Ursprungligen postat av ampe

                          Med min dotter? Hon bryr sig inte ett dugg!
                          Jo precis, eller ja hennes akvarieintresse då! Ok, det var ju lite tråkigt- har inte heller någon i familjen som direkt delar mitt intresse(brorsan skulle ju eventuellt skaffa damm men det är nog inte med fiskarna i åtanke), de tycker mest det är underligt tror jag. Kommer det några bilder på de nya apistogrammorna? Ha en trevlig helg hur som helst!

                          Kommentar

                          • ampe
                            • August 2007
                            • 1073

                            Klicka på bilden för större version

Namn: 14F35F6F-EF9E-40FE-A8F5-0CB0B8C33923.jpeg
Visningar: 115
Storlek: 477,3 KB
ID: 2428913
                            Haft det så jäkla fullt upp sista tiden så det har varit dåligt med uppdateringar, eller ens skötsel av karen om jag ska vara ärlig...

                            Maken har varit bortrest i två omgångar så jag fick kalla hit mor och far som hjälp för att logistiken med jobb och barn helt enkelt inte gick ihop. O mitt upp i allt fyllde visst dottern 2 år!

                            Nu är maken bortrest igen, men hann i alla fall byta vatten igår när jag jobbade morgonpass utan extratid efteråt. (Då jobbar jag 04-09 istället för 04-13 som det ”vanliga” morgonpasset är)

                            Så idag när jag som hastigast gick rundan så såg jag att 333orna var på humör! Hanen har gjort ett nytt försök att stänga in honan. Får se om de lyckas bättre denna gång! Även corysarna var på humör, hittade sterbairom på rutorna. Men orkade inte ta till vara den, får se om jag hinner i morgon. Tänkte testa att slänga ner den i räknanot. (Där för övrigt räkan som jag kallade överlevaren inte längre överlevt. Hittade henne död häromdagen, utan rom... vet inte vad som hände. Eller om romen ens kläckts...)

                            Nu ska jag lägga mig o läsa manus, har gått på ett nytt projekt idag så jag har endel läsning att göra... men slänger in en oerhört dålig bild på malarna i grottan!

                            Återfallsakvarist.

                            Kommentar

                            • ampe
                              • August 2007
                              • 1073

                              Ursprungligen postat av Munin

                              Jo precis, eller ja hennes akvarieintresse då! Ok, det var ju lite tråkigt- har inte heller någon i familjen som direkt delar mitt intresse(brorsan skulle ju eventuellt skaffa damm men det är nog inte med fiskarna i åtanke), de tycker mest det är underligt tror jag. Kommer det några bilder på de nya apistogrammorna? Ha en trevlig helg hur som helst!
                              Det kommer nog mer bilder till helgen!
                              Återfallsakvarist.

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                Jag väntar med spänning.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...